/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Sme server
Fra : plb
Vist : 1491 gange
200 point
Dato : 11-06-08 00:45

Hej

Jeg har sat en sme server 7.3 op som fil server og derfor som "serveronly" men nu vil jeg gerne have den til at være ftp server og mail server. Jeg har læst mig til at jeg skal bruge et ekstra internetkort, men skal jeg bare sætte det i computeren og så finder den selv ud af det, eller bliver jeg nødt til at installere sme server igen for at ændre serveren fra serveronly til server and gateway?
og findes der guides der kan vise hvordan man sætter en ftp server op og en mail server i sme server??
Forresten så har jeg en tdc router som ifølge tdc ikke må fjernes fra netværket, så jeg skal ikke bruge serveren som gateway, skal jeg så stadig sætte serveren ind i mit netværk på følgene måde:
net fra udbyder -> router -> server -> switch -> pc'er i netværk
eller kan jeg sætte den i på lige fod med "pc'er i netværk"??

Håber det var beskrevet godt nok ellers må i bede om uddybning

mvh PLB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-08 08:22

når du kun kører serveronly skal der ikke bruges 2 netkort, SME slår selv det ene fra når du vælger
serveronly.
Vælger du at sætte et kort mere i gør du bare det og logger ind som "admin" og vælger at
"configure this server"
ftp og mail aktivere du i server-manger
husk at åbne porte i firewall

manual til sme finder du her http://wiki.contribs.org/SME_Server:Documentation

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-08 08:27

net fra udbyder -> router -> SME-server -> switch -> pc'er i netværk
eller

net fra udbyder -> router -> switch ->SME-server
net fra udbyder -> router -> switch ->pc'er i netværk

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-06-08 09:52

bemærk hvis du skal bruge serveren som mail server så har tdc lukket for port 25 i deres standard router og det koster at få den åbnet jeg mener det er omkring 1000 kr de skal have for at få en enkelt port åbnet det samme er det vidst med port 21 der bruges til ftp og hvis der flere porte der skal åbnes kan det godt svare sig at købe sin egen router eller skifte til en udbyder hvor routeren ikke er lukket for egen konfiguration (cybercity's router er åben for konfiguration)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-08 10:05

det er omkring 1000 kr pr gang de skal åbne/lukke porte og ikke pr. port !!!!!!

port til ftp er åben som standard

Kommentar
Fra : plb

Dato : 11-06-08 10:29

-> dk hvordan sætter jeg dette setup op med sme-serverens 2 netkort??
net fra udbyder -> router -> switch ->SME-server ?

Puha koster det virkelig 1000 kr? mit firma betaler for vores net så tror ikk der er mulighed for at skifte fra en udbyder til en anden, men kan man virkelig ikke komme udenom at betale de penge?

mvh PLB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-06-08 11:07

såen skulle det have været

net fra udbyder -> router ->SME netkort 1-> switch netkort 2 ->pc'er i netværk

du kører "configure this server" og sætter ip adresse op når du kommer til netkort opsætningnen.

eneste måde du kan undgå tdc's på er at sætte en anden ruter på.
eller helt bare kobler den fra og bruger SME som router mv.

det gøres sådan her
ADSL modem ->netkort 1 SME
Netkort 2 switch ->pc'er, printere, mv. i netværket

du har sansynligvis static (fast) ip og den vælger du under "configure this server"

SME (linux) er ikke så krævende når der sættes ny hardware i som microsoft er.
(fundet ny hardware bla bla bla)

Kommentar
Fra : plb

Dato : 11-06-08 20:43

Jeg bliver nødt til at beholde routeren fordi den har trådløst netværk. så det blir net-> router -> server -> switch -> pc'er i netværk.

når jeg har trykket static ip hvilken ip skal jeg så trykke ind? den jeg har fået fast af tdc eller bare en lokal ip som jeg synes serveren skal have?

mvh PLB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-06-08 08:10

Eller
ADSL modem -> SME netkort 1-> switch netkort 2 ->pc'er i netværk + Router
men slå router delen fra og brug den som access point

afhændig af om det er static ip eller dynamisk fast tildelt ip du har
er det dynamisk fast tildelt skal du vælge "Use DHCP (send ethernet adress.......)

ved første netkort vælger du intern ip (f.eks 192.168.1.2 - 255.255.255.0)
det er så i den range dine interne pc'er får tildelt ip hvis du bruger SME som DHCP server

hvis det ikke virker i første omgang, prøv da og byt om på netkortkabel 1 og 2

Kommentar
Fra : plb

Dato : 12-06-08 11:43

Jeg er lidt usikker på om jeg har static ip eller dynamisk? Men jeg tænkte at jeg ikke ville bruge SME serveren som DHCP?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 12-06-08 11:48

Har læst dette i denne guide: http://www.linux-server.dk/static.php?page=installer_sme7_0
"Herefter vælger du hvilken måde du har forbindelse til Internettet.
De første 3 anvendes såfremt du har en Internet udbyder der tildeler dig en IP adresse.
TDC aDSL kunder skal fx vælge "Use DHCP (send ethernet address as client identifier).
Den sidste er hvis du har en fast IP adresse uden DHCP tildeling".

Altså jeg har TDC ADSL, men jeg har en fast ip hos TDC så hvilken vælger jeg?

mvh PLB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-06-08 11:51

ikke noget problem, du skal du bare istedet angive ip adresse på hver pc mv.
husk gateway og primær dns sættes til din SME lokale ip

hvis du ikke bruger din router som gateway altså

Ring evt. til tdc og hør vedr. ip

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-06-08 11:58

vores komm krydsede lige hinnanden...

har du fået pr. brev oplyst static (fast) ip adresse. samt gateway
så har du static ip.

hvilken du skal bruge kan du evt. prøve dig frem med
når du er i admin modulet er der en linie som hedder "test internet............"
hvis test er ok er der hul igennem

Kommentar
Fra : plb

Dato : 12-06-08 14:07

Okay vil jeg lige prøve senere i dag, men tak for hjælpen dk

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-06-08 12:42

Hej igen. Jeg har nu endelig fået prøvet at sætte serveren op, men når jeg tester internet forbindelsen så kan den ikke få adgang?

jeg har placeret det sådan:
internet -> trådløs router/gateway -> sme server -> switch -> pc'er i netværk
og jeg kan komme på det trådløse netværk, så der må være en fejl i opsætningen af sme serveren.

jeg har prøvet at bytte rundt på kablerne til de 2 netværkskort, men det hjalp ikke.

Jeg tror måske fejlen ligger da den spørger om "gateway ip address". den foreslår selv en addresse og når jeg prøver at ændre denne og trykke "next" resulterer det i at den automatisk skifter tilbage til den ip den selv forslår? Hvordan kan jeg finde ud af hvad min gateway ip address er? altså går ud fra det er ip'en på routeren?

håber der stadig er nogen eksperter der gider hjælpe :)
Mvh PLB

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-06-08 13:23

har du brev fra tdc vedr. dine ip adreseer ??
eller kan du ringe til tdc og få dem oplyst

hvis du har static (fast) ip har du fået 2 ip adresser hvor den ene er angivet som wan ip og
den anden som gateway

prøv at teste med
log på som "root" istedet for "admin" (samme password)
skriv:_
ifconfig |more <-tryk enter
her kan du så se hvilke ip adreser dine netkort har
for at få | hold alt-gr tast nede og tryk på tasten mellem "backspace og ?/+ tasten

eth0 og eth1 er dine netkort
et af dine netkort skal give din wan ip
tag det ene netkabel fra, derved kan du se hvilket som er lan og wan
skriv exit når du er færdig.

prøv også

koble din router fra
tag kablet og sæt direkte i netkort på SME
kør guiden igennem igen (configure this...................)
hvis det herefter virker, overvej da at investere i en ny Router med wireless og sæt den på efter SME og brug den "kun" til wireless.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-06-08 13:25

du skal selvfølgelig kører ifconfig |more
når du har taget kablet fra.....

Kommentar
Fra : plb

Dato : 18-06-08 14:13

Hej igen.

Jeg har overvejet. jeg behøver vel egentlig ikke kører min server som "server and gateway"
Kan jeg ikke nøjes med at køre den som serveronly og så bar sætte den i switchen??

Jeg skal som sagt bruge serveren til hjemmeside, mail og ftp

mvh PLB

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-08 16:50

det kan du sagtens, fungere udemærket som web/mail/ftp mv. i serveronly mode
du skal bare sætte den til fast ip istedet for DHCP.

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 19-06-08 12:55

Tak for svaret dk. Jeg vil prøve mig lidt frem og tak for hjælpen :)