/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
peugeot 106 1.3 gearkasse
Fra : crayzee
Vist : 793 gange
100 point
Dato : 09-06-08 21:55

hey

- jeg har en peugeot 106 1.3 rallye fra 1996,
mit spørgsmål går ud på, om man kan skifte mit 5. gearshjul ud til et med lavere gearing.? for når jeg kører på mortorvej går den 4000 omdr. ved ca.120 km/t - og det er lidt rigeligt synes jeg (: ,

Håber på positive svar :D

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-06-08 22:03

Det er ikke sikkert du har glæde af at få den ned i omdrejninger, da det jo handler om hvor meget effekt din motor har.
Hvis den er sat til at køre 180 på toppen med 6000 omdrejninger, lyder det jo rimeligt. Hvis du ændere gearingen uden at ændre motoreffekten, er der en chance for det ønskede resultat udebliver.
Det er ikke sikkert at tandhjul med anden gearing passer i gearkassen. Men der jo firamer der levet af at tune biler, dem kan du jo google. Så får du svar fra dem der evt har delene...
vh Ben

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 09-06-08 22:09

ja det har du ret i , ved godt at den nok bliver en del sløv når den kommer op i 5.gear..
men jeg vil bare gerne have den ned i omdrejninger, det er også lidt halv-expensive at køre med så mange omdrejninger

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-06-08 08:18

Det skulle kunne lade sig gøre. Har læst om flere der har gjort det. Har selv sådan en (magnum), og den render i omdrejningsbegrænseren ved omkring de 200. Men så løber den også 7500 o/min. Hvis du har magnumkit vil en anden gearing ikke være et problem, idet magnumkittet netop forbedrer bundtrækket. Og skæg er den nu, den lille Pug. Sjovt at køre i en bil der kan køre både 40 og 200 i samme gear. Men ville optimalt ikke være hvis der kunne findes en 6 gears boks?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-08 16:12
Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 10-06-08 16:13

jeg ville rigtig gerne have en gearkasse med 6 gear , når jeg kører i 5. på motorvejen, virker det som om jeg er i fjerde

- men hvad er det for et magnumkit du snakker om? - kan du give et link (: ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-08 09:23

Jeg har i VMax læst om nørder der har pillet ved gearinger og leget med andre gearkasse. Hvordan, hvilke osv ved jeg ikke.

Magnumkittet er så vidt vides den eneste lovlige tuning du må anvende på en 106Rally. Hvis ellers jeg har hørt efter, hedder den en anden krumtap og andre stempler. Vha dette laver man en forøgning af slagvolumen (større slaglængde). Computeren koder man om. Motoren er så pludselig en 1,5'er istedet for 1,3

Bilen er stadig lidt urolig i tomgang, pga knasterne, men bundtrækket forøges og du får 25 hk ekstra på toppen. Som sagt kan min fidle rundt i byen i 5. og reagerer ok på speederen. I samme gear render den op til begrænseren stopper festen ved omkring 7300 o/min. Og så kører man et par hundrede efter klokken.

Godkendelse af svar
Fra : crayzee

Dato : 03-08-08 05:45

Tak for svaret 3773.