/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
lån til familiemedlem
Fra : ingelein
Vist : 4013 gange
100 point
Dato : 02-06-08 16:49

Hej
Hvis jeg låner et familiemedlem et større beløb - til de gængse renter kan vedkommende så trække renterne fra - og jeg opgive renterne?

Fiktivt: Jeg låner 125..000 kr. i banken, som jeg så som låner videre til et familiemedlem. Der udstedes et gældsbevis fordi det ikke er nogen gave. Pengene skal tilbagebetales med renter.

Hvor kan jeg læse om disse ting - et passende link?

mange sommervarme hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : 1434

Dato : 02-06-08 16:54
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-06-08 17:46

Hej og tak for svaret

Men jeg er faret vild i junglen.

Dog kan jeg se at renter af gæld til private kan trækkes fra (Told og Skat-siden).
Jeg håber at der er nogen herinde, som konkret kan fortælle om en lignende sag, og hvordan man bærer sig ad.

For mig at se ser det ud som om vi som låntagere betaler renter for lånet og får et fradrag for dette. Når vi så opkræver renterne hos familiemedlemmet, får vi samme beløb som indtægt - altså går det lige op. Familiemedlemmet har så til gengæld skattefradraget - og det der det vi ønsker. Er det korrekt?????

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-08 19:44

Jeg ville tage en snak med told og skat. Jeg er ikke sikker på at der er helt samme praksis i de forskellige kommuner - det burde der være-!
Jeg har været i en lignende situation. Jeg mener at den der låner pengene ud, betaler fuld skat af renten, medens den der låmer Ikke får fuld fradrag. Men låner du pengene i bank/sparekasse eller andet, så kan du også trække den rente du betaler der fra i skatten

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-06-08 22:46

Og hvis beløbene skal udligne hinanden, så må I tage lommeregneren frem...

Men der er ingen fejl i grund-idéen - heller ikke i rente- og afdragsfrie familielån. Så måske var det nemmere, hvis låntager bare betaler nettorenten (efter skattefradrag) direkte til dig...?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-06-08 23:05

Citat
For mig at se ser det ud som om vi som låntagere betaler renter for lånet og får et fradrag for dette. Når vi så opkræver renterne hos familiemedlemmet, får vi samme beløb som indtægt - altså går det lige op. Familiemedlemmet har så til gengæld skattefradraget - og det der det vi ønsker. Er det korrekt?????

Mange hilsner Ingelein

Personen der har en renteindtægt, kan risikere at skulle betale TOP skat 59,9% af renteindtægten, er afhængig af ens indtægt, og personen der har en renteudgift kan/har kun et fradrag på ca. 45%, så det kan være en dårlig forretning.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-06-08 08:00

Der er særlige regler for familie-lån på specielt favorable vilkår.

For et ganske almindeligt lån på markedsvilkår er det lige ud ad landevejen. Ingen grund til at gøre sagen mere kompliceret. Den private långiver betaler skat af sin nettorenteindtægt, dvs at et genudlån til samme renter ikke påvirker skatten.

Noget andet er så hvad der er grunden til den mærkelige konstruktion. Sikkert at familiemedlemmet ikke selv er kreditværdig nok til at opnå et lån i banken. I så fald er 'markedsrenten' til sådanne personer nok lidt højere, men jeg tvivler på at Skat vil kalde det favorabelt at videreudlåne til samme rente. Så små sko har de ikke på. Men den slags familielån lider af samme ulempe som kautionsforpligtelser. Går det godt med afdragsforløbet, ja så har långiver jo ikke ydet noget 'væsentligt'. Går det galt, så er der dårlige viberationer over hele linjen. Altså ingen vindere men risiko for to tabere. Jeg vil hellere anbefale at man går ind og bistår familiemedlemmet med planlægning og kontrol over økonomien. Nå - det var ikke det du spurgte om. Og situationen kan være en helt anden end det jeg gætter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 11:12

Hej Henrik og alle andre fine bidragydere .

Tak for dit indlæg, men situationen er en anden, idet der er sikkerhed for beløbet i fast ejendom. Personen er af banken ikke fundet kreditværdig idet vedkommende som nystartet selvstændig på nuværende tidspunkt ikke kan fremlægge noget årsregnskab og ikke kan dokumentere en fast indtægt..
Mange venlige hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-07-08 11:30

Mærkeligt at en bank ikke vil låne et fast beløb ud med fuld sikkerhed.

Jeg fik selv engang som nystartet selvstændig med 'god økonomi' (min egen vurdering) afslag på et Dinerskort med begrundelsen "økonomien er muligvis god, men det kan ikke dokumenteres". Den slags er forventeligt. Der var ingen garanti mod at jeg hævede over limit og ingen væsentlig sikkerhed udover et par mindre indeståender på anfordringsvilkår og så en fremtidig indtjening. Men i din situation taler vi om et FAST lån MED sikkerhed.

Nå - det var min undren. Selve spørgsmålet er vist besvaret. Men husk iøvrigt at der er forskel på renten på boliglån og blanko-lån.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-07-08 11:37

En anden mulighed er at du kautionerer for personen, så er der ikke noget med "renter ind og renter ud" og du sparer oprettelsesgebyr mv. og det er gratis.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 11:42

Hej Bille
Det der med kaution bruges ikke i dag har banken fortalt os.
Mange venlige hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 11:44

Hej Henrik
Beløbet skal bruges til huskøb - du kender nok den med 80% reglen.
Iøvrigt vil jeg acceptere dine svar, som jeg kan se er relevante.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-07-08 12:00

Jeg har godt nok ikke hørt, at man ikke bruger det med kaution længere.

Hvis jeg Googler det, kommer der 67.100 hits fra danske sider.

Men banken tjener jo også mere, ved at lave det som lån.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-08 12:52

Faldende huspriser, lån indenfor sidste 20%, ja - det hedder begrænset sikkerhed. Lav du bare dit familielån på markedsvilkår - det er skatteneutralt for dig, men skal opgives som renteudgifter og renteindtægter på din selvangivelse (renteudgifterne indberetter banken for dig). Men husk - du løber en reel risiko. Det hænder at nystartede selvstændige ikke får opfyldt deres forventninger. Risiko ikke blot med dine penge (det er kun penge, så det kommer du nok over efter et stykke tid), men også med familierelationer.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 13:08

Tak for svaret henrikkrebs.

Og du har da fuldstændig ret i det du skriver - sådan rent teoretisk. Håber jeg................
Der skrives et gældsbevis, så alt er på det rene.
Mange venlige hilsner Ingelein