/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
afstand mellem spær og løft.
Fra : Jerod
Vist : 1850 gange
50 point
Dato : 02-06-08 13:07

Hej Alle

jeg søger efter information omkring gulv/loft.

jeg er i gang med at bygge et halmhus og er stødt på et lille problem.
jeg bygger rundt i første sal med en max Radius på 3.32m diameter 6.64cm
der er 50 cm halmvæg, samt jeg bygger en "top-box" som gulvet monteres på.

? kan jeg undgå en "center-støtte" ved første sal gulv/loft ?
? afstanden mellem spær ?

yderlig infor omkring bolig = www.cybertown.dk (klik på Huset)

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-06-08 14:37

Noget tyder på at du skal have en der kan lave de statiske beregninger på dig hus.

Når du laver en væg 0,5 m i Halm, kan denne så bære en 1. sal?

Hvad er bærevnen i en 0,5 m Halmvæg?

Hvis den kan skal du også huske at kubelen også giver noget vægt?

vh Ben

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-06-08 16:29

Vi har lige fået byggetilladelse til en kuppel, 5v 5/8 på vores skole

Der foreligger statiske beregninger, snelast beregning, beregninger på rytmisk hvirvel afløsning...

De er blevet til i et rigtig godt samarbejde mellem produktionshøjskolen Djursland og ingeniørhøjskolen i Århus

Hvis det kan hjælpe dig videre, så giv lyd

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-06-08 16:37

Ups.

Så først nu, at du/I bygger i træ..

Vores er beregnet i firkant profilrør 40x40x3..

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 03-06-08 23:28

HeJ alle

Benjamin.Hansen : vægen kan sagtens bære 1 sal og taget . normalt bygges der med natur tag (jordtag)

michaelmoeslund : dejligt at høre at andre også fasineres af buckminster fuller. du er velkommen til at kontakte mig på 5v@cybertown.dk. jeg har overvejet profilrør. men jeg skal have dome i dome ...

mangler stadig afstand mellem lægter og om det er muligt at gabe over 6.64m uden stolper på stue etage.

Hilsen
Jerod

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-08 23:45

Jerod

Her vil jeg straks melde Pass.

Kode
Benjamin.Hansen : vægen kan sagtens bære 1 sal og taget . normalt bygges der med natur tag (jordtag)

Der er mange bygninger der er styrtet sammen, fordi man gjorde forkerte antagelser.

Men når du er overbevist om at vægene sagtens kan bære, har du sikkert også styrpå hvordan du laver etageadskillelsen.

Jeg sjusser mig ikke frem til hvad man godt og sagtens kan..

Men god arbejdslyst
vh ben

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 03-06-08 23:54

Hej Benjamin.Hansen

jeg sjusser mig ikke frem. men hvis nu du kunne anbefale 100 x 50 lægter med 1.3meter afstand .
eller eventuelt et link med tabeller.

jeg ved at vægten kan bære vægten af dobbelt dome inc isolering og dækplader samt et gulv.

Hilsen Jerod

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 25 point
Dato : 04-06-08 09:07

Hejsa ok..

Du rammer bare lige det ømme punkt imellem Ingeniøre og Arkitekter.

Arkitekter der bare forventer at Ingeniøre trækker en standardvare ud og så skal vi ikke tænke mere...

Men der findes formentlig en " STÅBI " bog der dækker trækonstruktioner.

vh benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Jerod

Dato : 01-08-08 20:32

Tak for svaret Benjamin.Hansen.