/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Jern motorsejler
Fra : winhorn
Vist : 4799 gange
20 point
Dato : 26-05-08 16:09

Hej herinde en ny sømand melder sig til tjeneste. Kan i hjælpe mig med et par spørgsmål:

Jeg har gået og tænkt på at anskaffe mig en jern motorsejler a la Ansö 31!

Har i nogen erfaringer med jernbåde, og hvorledes med sejl egenskaber samt vedligeholdelse?

Hilsen Henrik

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 26-05-08 17:05

Du skal tænke dig godt om de ruster og tære vis de ikke er ordenlig vedligeholdt og hvem ved hvordan
den er vedligeholdt, tag en fagmand med og få målt den igennem,sejlenskaberne er normalt ikke gode i en motorsejler for lille rig og små sejl.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 26-05-08 17:35

Mens de andre går og polerer glasfiber, skraber du rust. Der er vel ikke - ret beset - den store forskel.
Stålbåde holder sig generelt pænere sæsonen igennem end glasfiber-do.
Men stålbåde er nogle tunge baljer, der ikke flytter sig i let vind.
Til gengæld er de stålbåde, jeg kender til, meget komfortable indenbords pga den større bredde.

Man kan jo ikke få det hele

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-05-08 17:41

Hejsa!
Ansö' en har ganske udmærkede sejlegenskaber uden at være kapsejler, men når det er sagt---hold dig langt væk fra dem.
Generelt kan man sige at stålbåde er der alt for meget vedligehold med--stål og saltvand er ikke nogen god blanding. Skal man have stålbåd, skal den være metalliseret og malet med epoxy og det kender jeg ingen der er.
Min nabo på broen havde en Ansö og dens største rustproblem var under træet på lønningen--ikke noget kønt syn og meget vanskeligt at gøre noget ved, men ud over det var der også problemer ved vinduer og luger--kort sagt alle steder, hvor der var brugt træ oven på stålet. Der vil også i de fleste tilfælde være problemer med kondens.
Jeg har haft ansvaret for vedligeholdelse af stålskibe hele mit liv så jeg ved hvad jeg taler om,------ JEG SKAL IKKE HAVE STÅLSKIB.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-05-08 18:42

du behøver ikke være bange for en stålbåd. den er væsentlig lettere at reparere på end en træbåd eller glasfiber. desuden sejler der mange stålbåde endnu fra før 1900. se vedlagte link. der finder du mange både der er over 100 år og som stadigvæk opnår certificering.

http://barges.apolloduck.com/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-05-08 21:02

Citat
tag en fagmand med og få målt den igennem,

Manden ved hvad han taler om

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-05-08 21:38

dabj

Så skal du da bare se på MOTIVA stålbåde, de kan leveres metalliseret, og de ruster ikke, med mindre der kommer en skade på skroget, har selv haft en 39" samt en 56" stålmotorsejler fra MOTIVA der var aldrig problemer med rust, men husk at kontrolere offeranoderne løbende.

mvh
Per

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 20 point
Dato : 26-05-08 22:13

->bibsamie
Det er jeg helt klar over--som jeg også siger--de SKAL være metalliserede.
Når jeg siger, jeg ingen kender, er det fordi der er tale om en Ansö.
Man kan jo selvfølgelig bare "strippe" en gammel båd, sandblæse til SA 2,5, påføre 100 my zink, og opbygge korresionsbeskyttelsen til 350 my med epoxy, men det er saft suseme en omstændelig og bekostelig affære
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : winhorn

Dato : 27-05-08 22:32

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : nordia

Dato : 26-10-13 19:45

Hej med jer
Jeg kan forstå det bliver diskuteret om man kan metalisere under vandlinjen på en stålbåd,da det angiveligt vil fungere som zinkanode og som en anode efterhånden smide zinken. Er der nogen der ved noget om det ?
mvh
Nordia