/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Aflæs Tabs ?
Fra : Trine08
Vist : 947 gange
500 point
Dato : 26-05-08 15:00

Hej.

Hvordan aflæser jeg tabs som disse ?

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/u/unloco/watching_me_slip_tab.htm

Her er den tilhørende sang: http://www.youtube.com/watch?v=pGxlWyFP5zI

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-08 15:07

Prøv engang at se på denne side, der kan du se både bogstaver og tallene (tallene er på guitaren, får jeg det til)

http://chordfind.com/

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 26-05-08 15:54

Der er noget galt. Det er ikke en standardtuning. Det skulle jo E, A, D, G, H, E.

Første kolonne. To fingre på 7. bånd på de to strenge samtig med, at du har en finger på 5. bånd på 2. streng osv. Men som sagt, hvis du bruger en standardtunet guitar, så kommer det nok til at lyde mærkeligt.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 17:03

Jeg bruger en alm Spansk Guitar...

Vil det sige at jeg ikke rigti kan bruge disse tabs så ?

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 20:54

jojo det kan du sagtens.. Det er fordi at alle strengene skal tones ned. Hvilket er lidt bøvlet. Har du en tuner?
Tabs er meget nemme at læse faktisk. Meget lettere end noder..

Hver linie skal du se som en guitar strent hvor den øvereste E-streng står øverst. Og tallene er antal bånd. så spiller du det bare i den rækkefølge det står i og står de oven i hinanden spiller du det samtidig

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 20:56

Har ikke en tuner nej...

men jeg har sådan en unerlig fidus som kan sættes på guitaren, og som så virker som et bara (stave) græp...

you know ^^

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 20:56

rettelse: E-strengen står nederst

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 20:57

Ja en capo. Men det er kun hvis du skal op i toner og ikke ned i toner

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 20:58

hmm... okay

lyder til at lige den sang er lidt dum at gå igang med så.

Du (som er guitar ekspert) kan vel ikke lige hurtigt lave det om til akorder ?

:P

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 20:58

jo det kan jeg godt...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:00

skal bare vide hvilke der ingår i sangren...behøves ikke at være alt for præsis....

Laver du den.... så sætter ejg point op til 500

PS...må gerne være lidt nemme akorde...

dvs... ikke for meget Bm og sådan -.-

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:12

Nu har jeg kigget lidt på sangen og det virker til at være en meget dårlig tab der er lavet af den. Omkvædet er ikke engang med i den. Denne her er meget bedre:
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/u/unloco/watching_me_slip_ver2_tab.htm

Men jeg har sådan set akkorderne klar. skal lige ha det skrevet ned så det blir forståeligt..

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:13

yay cool :P

men ...jeg er altså lidt n00b, så de må helst ikke være alt for svære..hvis du kan fikse det på en måde ?

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:15

hehe jeg kan jo ikke bare sådan lave om sangen
Men du har jo en capo. Så du kan faktisk nemt komme til at spille den uden at det blir for svært. Der kommer kun én barréakkord og det er F. Resten blir åbne/ spanske akkorder

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:15

hvis du bruger din capo..

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:16

F kan jeg godt lige klare...men er også den eneste Barre jeg kan..umilbart

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:17

okay.. Ja ellers kan du også spille den som spansk akkord hvis du har lært det? Men jeg skriver det lige ned nu med forklaring osv

Accepteret svar
Fra : boibbo

Modtaget 500 point
Dato : 26-05-08 21:31

Efter at have aflyttet sangen på youtube så er de rigtige akkorder: "C#m B A G"
Men hvis du smider din capo på 4 bånd så spiller du bare: "Am G F E"
Så det kommer til at se sådan ud: Bemærk at der er ændringer iundervejs

4/4 takter
Intro: Am

Am
So I sit here alone
-----G
Trying to find my own
F
way To cope with everything
---------------E
That I've done wrong
------Am - Gentag
So I try real............

Bridge
ændring til 2/4
-----------------Am----------G-----F------E
And there won't be any silence till it's gone
-----------------Am----------G-----F------F ??
There won't be any silence till I'm gone

Omkvæd
4/4
------------------------------C---------Em
Look away, you're watchin me as I slip away
F--------------------------------------E
'Cause everything I know just falls apart

Vers igen
So try real hard not to see

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:35

Tak for svaret boibbo.

Ej hvor ser det super godt ud :)

1000 mange tak skal du have <3
Skal ha hentet min capo hos min mor i morgen, og så jeg sikker på jeg sagtens kan spille den sang.
Du har jo fået det til at se super nemt ud.
Har ønsket mig t kunne spille den der sang længe, så det her er bare perfekt :D

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:35

super nemme akorder du har fået sat på.

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:38

Det var så lidt
Ja akkorderne er lige lidt nemmere men det kan du takke din capo for ...
Du må jo lige skrive hvis du har nogle spørgsmål omkring sangen osv-

Held og lykke med sangen. :)

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 26-05-08 21:42

Nu skal jeg lige afprøve den imorgen :P Kan jo godt være jeg ender med at have et par spg :)

Skal ihvertfald nok huske dit navn, det har brændt sig fast i mit hoved :D

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 26-05-08 21:43

hehe det er i orden

Kommentar
Fra : BjarkeH

Dato : 26-06-10 21:54

Du kan se her alt om hvordan du læser tabs. http://musicmate.dk/tabslaesning.asp