/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
pensionsselskab hvem er bedst
Fra : freddiemercury
Vist : 795 gange
200 point
Dato : 25-05-08 14:02

jeg har netop skiftet job, og skal finde et pensionsselskab til min
nye pensionsaftale.
Er der nogen som tager mere end andre i gebyr
og hvad er bedst
jeg har noget i dkinvest i forevejen
gode råd modtages med kyshånd

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-05-08 14:06

Ja, der er meget forskel på, hvad de tager i gebyr.

En firmaaftale med et pensionsselskab er oftest det mest fordelagtige.

DK-Invest er ikke et pensionsselskab men et investreingsselskab.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 25-05-08 14:13

der er ikke mulighed for at lave en firmaaftale

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-08 14:44

Det er svært at finde det bedste sted.
Generelt er bankerne for dyre. Så hold dig til forsikringsselskaberne.

Skandia er en af mulighederne.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 200 point
Dato : 25-05-08 15:46

Hvis jeg var dig, ville jeg koncentrere mig om tre muligheder. De er: Danica (i gamle dage kendt som "Statsanstalten for Livsforsikring, et statsejet pensionsforsikringsselskab, overtaget og i dag ejet af Danske Bank med al den sikkerhed og styrke, der ligger bag), AP Pension (et meget stort, men helt uafhængigt dansk selskab med høj soliditet og mange års fornemme resultater samt usædvanlig høj kundetilfredshed, samt SEB Pension (SEB står oprindelig for Skandinaviska Enskilda Banken, det er et gigantisk selskab, som købte Codans Pensionsafdelinger for et par år siden. Også her er det især den store soliditet og risikospredning, der er værdifulde faktorer).

Der er flere andre gode selskaber, f. eks. PFA og Tryg, men hvis du er yngre og først skal have din pension udbetalt om 20 år eller meHvre, vil det være rart for dig at du kan føle dig tryg ved, at du har din pension i et selskab, der har eksisteret i flere generationer og er omgærdet af så stor tryghed, at din pension aldrig kommer i farezonen. Den tryghed mener jeg, du kan føle ved de tre selskaber.

Der kan være noget forskel på, hvilken depotrente der tilbydes, og over årene kan det blive til mange penge for dig. Hvis jeg ikke tager fejl, har AP Pension været i stand til at give en lidt bedre forrentning end Danica og SEB, uden at man kan sige, at det er gået ud over forsigtigheden.

Men den faste depotrente er måske ikke det, du går efter. I dag er der jo mange, der vælger link-opsparing, hvor man selv er med "inde over" pensionsopsparingen hele tiden. Det er fint, for dem, der vil det. Men der er også mange, der ikke vil løbe den risiko, det er selv at skulle sidde og holde øje med sine investeringer hele tiden, -- forsikringsselskaberne har trods alt topkompetente folk siddende, der arbejder med den slags hver dag. Det har da også vist sig, at masser af "link-sparere" ikke selv kan få forrentet deres opsparing særlig tilfredsstillende (prøv f. eks. at gå ind på LD (Lønmodtagernes Dyrtidsfond) og se, hvorfor det bedre har kunnet betale sig for deres sparere at lade LD stå for investeringerne.

Du kan gå ind på hjemmesiderne for de tre, jeg har nævnt: Danica Pension, SEB Pension og AP Pension, og der kan du læse nærmere. Du kan måske også få rådgivning af en forsikringsmægler, hvis du kan finde en, der er villig til at rådgive private. Hvilken bank bruger du? For hvis du bruger f. eks. Danske Bank, så kan de skaffe dig glimrende rådgivning fra Danica.

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 25-05-08 19:05

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-05-08 19:25

Hvad med E-trade. Her kan du oprette en pensionordning - som virker som en almindelig aktie-investering. Du kan godt nok ikke hive penge ud igen før du bliver pensioneret - ligesom en almindelige pensionopsparing.

Fordelen er at du det hele selv - og at det ikke koster noget udover kurtager m.v.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-05-08 13:28

transor skriver
Citat
Generelt er bankerne for dyre.

Det er korrekt f.s.v. angår diverse 'banken administrerer'-ordninger
Du kan overveje at investere direkte i aktier via en rate eller kapitalpension i bankerne. Så har du helt selv kontrol over din pensionsopsparing. Hvis du handler for tit kan det selvf. også blive dyrt men hvis det er en almindelig langsigtet pensionsopsparing kan det godt anbefales.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 26-05-08 21:36

Jeg vil lige gøre en bemærkning til transor. Transor har ret i, at hvis du selv investerer direkte i aktier i banken, så har du "helt selv kontrol" over din pesnionsopsparing. Mange vil måske foretrække det, for omkostningerne bliver jo "kun" provision ved køb og salg af værdipapirer. Men andre vil argumentere sådan:

Når banker og forsikringsselskaber har ansat økonomer, værdipapiranalytikere og andre eksperter
til at vælge investeringer, hvordan i alverden skulle da lille jeg, som måske er lønmodtager eller selvstændig med uddannelse og viden, som slet ikke har med værdipapirinvesteringer at gøre, - hvordan skulle jeg da kunne gøre det bedre end banken? Jo, det kan være at du har et usædvanligt naturtalent eller slet og ret held, men det er trods alt de færreste beskåret. Hvis vi tager 100 tilfældige aktieinvestorer, gælder 80/20 reglen uden tvivl: De 80 taber penge, mens de 20 tjener penge. Og af de 20 er der måske 2 eller 3, der tjener rigtig mange penge, mens resten lige kan holde skruen i vandet.

Jeg prøvede at gå ind på http://www.danicapension.dk/koncernsider. Der finder man Danicas regnskaber, og man kan bl. a. se, at de beskæftiger næsten 1000 mennesker, forvalter en formue på næsten 200 milliarder kroner og har en egenkapital på 20 milliarder. De kan tillade sig nogle "skæverter" i form af fejlanalyse af markederne eller massive kurstab på NY børs et stykke tid, for de har så meget andet at stå imod med i form af ejendomme, obligationer m. v. Men hvis man nu selv sidder med sin egen post aktier og med møje og besvær har sparet en halv eller en hel million kroner op, måske fordelt på fem forskellige aktier, så begynder man måske at ryste på hånden, hvis nogle af aktierne - eller de alle - begynder at styrtdykke. Skal man så sælge - for at begrænse tabet? Eller skal man købe flere aktier - for at få en lavere gennemsnitlig anskaffelsessum? Eller skal man finde en anden rådgiver, end den, man hidtil har lyttet til? Ja, det kan sandelig være svært nok, og derfor tror jeg mest på de ordninger, der administreres af eksperter. Men selv de kan desværre også tage fejl.

Derfor skal man nok også være en lille smule lydhør over for de forskellige link- og balanceordninger eller hvad de nu kalder dem, selv om man derved overtager en del af selskabets risiko. Men det kan bestemt ikke udelukkes, at en link-opsparing giver et bedre resultat over en mangeårig periode end en med depotrente. Jeg ville nok se på, hvem der betaler den b3edste depotrente og samtidig, hvem der giver den mest overbevisende rådgivning. Dertil kommer, at du kan løbe en større risiko, jo yngre du er. Hvis du er 25, så gør det ikke så meget, hvis du taber en del af din opsparing i nogle af årene, hvis det til gengæld ringer ind med flotte resultater nogle af de andre år. Men hvis du er 55 eller mere, så skal du ikke løbe nogen risiko overhovedet.

Ja, freddiemercury (eller hans navnefælle er det vel snarere), du skal have tak for pointene, og jeg ønsker dig god jagt på en kompetent samarbejdspartner. Men gå uden om alt, hvad der virker lidt for lille, lidt for spekulativt eller lidt for smart.