/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stabilgrus på græsplæne
Fra : briankrarup
Vist : 7139 gange
100 point
Dato : 24-05-08 11:01

Vi skal anlægge fliseterrasse og i den forbindelse hæve den op til
kanten af soklen. Fra græssets overkant til soklens overkant er der ca. 25 cm
Kan man "bare" stampe græsplænen, eller skal den fjernes først?
(Det vil jo være nemmere at kunne smide 15 cm stabilgrus direkte ovenpå
plænen, 3-4 cm afrettersand + 6 cm sten...)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-05-08 11:07

jeg vil ikke gøre det du skal lige tænke på græsset rødner og dine fliser vil ikke ligge pænt når det sker tag ca. 5-10 cm af først

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 11:08

Du kan nøjes med at fjerne græsset.....

Lægger du blot stabil ovenpå vil græs og rødder med tiden rådne og skabe lommer der får fliserne til at synke, men OK det gør de nok alligevel med tiden....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-08 11:21

For at få en stabil terrase, hvor fliserne ikke vipper og ligger skæve efter et par år, så skal du grave al muldjorden væk, både græstørv og den sorte muld under,, fyld så hullet med stabilgrus og stamp det før du lægger fliserne

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-05-08 13:41

jeps, al muld skal væk.

men du behøver dog ikke at fylde det hele op med stabilt, du kan fylde op med sandfyld (det er billigere) og så afslutte med 15 cm stabilt og noget afretningsgrus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 13:57

Med mindre det er en "gammel" have er der sikkert ikke mere "muld" end det der holder på græsset

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-08 14:06

Næh men derfor kan vi da godt understrege at det vigtig at fjerne al mulden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-08 15:00

Du behøver ikke stabilgrus. Brug bare rent grus helevejen igennem.
Når du bestiller det skal du være helt sikker på at i taler samme sprog. Jeg har oplevet forunderlige ting med vognmænd som leverer andet end det bestilte, fordi de lige kunne få noget billigt, eller havde noget andet tilovwers, og så påstår, at det er ligesågodt elle bedte til formålet.
Du skal bruge fint grus, af nogen kaldet sand. Uden ler og uden større sten.

Man kan ikke stampe eller banke tørt grus sammen, så det ikke senere"sætter sig". Helller ikke med maskine.
Trikket jeg engang lærte er at vande det ned . Læg gruset jævnt ud. vanddet så det bliver næsten som blæver . arbejd det så sammen ved at vibrere med en stovl. de små korn kan så svømme så de pakker sig tættesrt muligt og det er helt hårdt når vandet er synket ud. Du ser så også at gruset er sunket en del, og der skal efterfyldet med et løsere lag til at afrette og lægge fliserne på.
Til sidst fejes med strandsand ned i revnerne for at låse dem fast.

Du kan have lige så tykkt lag grus du vil. Min egen terrasse blev lagt på den måde med ca 70 cm grus . Det er kun hvor myrer har gravet gruset ud at fliserne ikke stadig ligger perfekt.

Men jeg har set sammenbankede hvor fliserne lå dårligt efter første våde vinter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-08 19:06

af med græsset evt gør som jeg har gjort her fræs med en efterhængt 2 hjulet traktorfræser Så er det ikke noget problem at få det fjernet.Når det er så højt et stykke ville jeg vælge det halve stabil eller lign og 0,8 grus der så stampes leveres det direkte fra grusgrav behøver du ikke at vande det træk af på rør og læg fliserne Nu mere ren grus der er under belægningen nu flere myrer

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-08 19:11

Glemte lige at efter at jord/muld er fjernet kan man lige stampe først inden stabil Hvis det er små fliser sten der lægges er det ligeledes en ide at stampe efter pålægning og før strandsand i fuger bruger man grus Altså når der så har været grus i fuger falder det når der gås /køres på det nylagte efterfølgende bruges sand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-08 19:25

Sunowich mener formodenlig SAND mellem fugerne, ellers skal være nogle brede fuger

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 24-05-08 21:54

Vedr. vanding af grus som erstatning for at stampe. De gartnere som jeg kender FRARÅDER på det kraftigste at vande gruset ned, det fugtige grus skal stampes med en pladevibrator, ca. 10 cm grus ad gangen, til man når den lagtykkelse, som er nødvendig.

mvh ol

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-05-08 22:02

Af med græs og muld og fyld stenmel på og stamp. Det flytter sig ikke efter det er blevet stampet, ukrudt har svært ved at finde vej op, og det er faktisk det materiale man bruger i dag grus er ustabilt i forhold og stenmel har den fordel at det ikke sætter sig eller skyller væk.
Det bliver også hårdere når det er stampet end grus og dermed er det lettere at lægge fliserne. Du kan gå på det når det er stampet det kan du ikke på grus.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 24-05-08 22:29

Stenmel bruges også som belægning på stier uden andet ovenpå, så det lyder som en rigtig god løsning som underlag i stedet for grus, men det er vel også lidt dyrere (og pengene værd!)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-05-08 23:31

Lidt dyrere men meget bedre
Eksempel:
http://www.vognlaes.dk/group.asp?group=2&sub=2

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-08 23:59

Bland cement i det sand der fejes ned mellem fliserne, så får myrer og ukrudt det hårdt med at ødelægge terassen. Når det har regnet nogle gange ligger de godt. Ellers kan du vande det om aftenen, vi har jo tørke, siges der..

Hvis du vil skære det ud i pap for vognmanden, så er det sand/grus, det samme der bruges til at støbe beton med.

Græsset skal graves væk først, ellers får du et dårligt resultat, som nævnt nogle gange tidligere

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-05-08 08:43

Sunowich mener grus der er tørt så det fine af det falder ned mellem fliserne og større sten/ korn fejes ud til højre.Der vibereres og efterfølgende sand på. Det er en faglærer indenfor brolægning , jeg lærer af .