/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Flette drev: Fra 3 drev til et
Fra : soeGG
Vist : 791 gange
20 point
Dato : 24-05-08 10:46

Hej alle.

Ja, Mac noob'en er tibage

Jeg har fået installeret OS X op min iMac, en nu er mine drev splitte op i tre, et på 60 GB, et på 70 GB og et på 20 MB.

Hvordan kan jeg slå disse drev sammen i et?

Tak for din hjælp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 11:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 11:04
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 11:06
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-08 11:16

Det er mulig at bruge GParted til at ændre drevstørrelse, den er gratis og kører live fra en cd: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 20 point
Dato : 25-05-08 15:26

Jeg tror desværre at du p.g.a. din manglende viden kommer til at begynde forfra igen.

Det er nemlig tvingende nødvendigt at du partitionere din harddisk FØR du begynder at skrive data på den. Det nytter ikke rigtigt noget først at installere software (styresystem, programmer osv.) på disken for så efterfølgende at ville ændre på den underliggende struktur på disken. Da går alle data tabt!

Den korrekte procedure er altså:
1. Boot din Mac fra OSX installations DVD'en,
2. start programmet "Diskværktøj", formater og partitioner harddisken
3. installer styresystem og programmer

Noget andet er så, at det i visse situationer kan være en fordel at have en harddisk splittet op i flere partitions.

Godkendelse af svar
Fra : soeGG

Dato : 15-06-08 18:25

Tak for svaret UlrikB.