/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Win XP og boot Mac OS x
Fra : soeGG
Vist : 450 gange
25 point
Dato : 23-05-08 20:03

Hej alle.

Jeg har købt en iMac af en ven, men der er installeret Win XP på og jeg ønsker Mac OS X.
P
Jeg har alle nødvendige cd'ere til installation af Mac Os, men jeg kan ikke køre dem fra XP, ej heller når jeg rebooter med cd'erne i.

Skal jeg holde kaster nede eller hvordan og hvorledes?

Tak for din hjælp

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 23-05-08 20:33

Prøv at IGEN _ at gå i BIOS og sæt din BIOS til at BOOTE fra CD/DVD
Sikkert under BOOT_DEVICE / prioriti
Hvis den IKKE kan BOOTe fra CD_DREV = nul install.

Men lav så en___ extra partion så du kan vælge frit mellem systemerne,
når du endelig har BEGGE.

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 23-05-08 20:36

OG HVIS du kommer ind i BIOS_____LAD VÆRE
med at ændre andre ting, så går der garanteret GØGEREDER
i din BIOS/ PC_ men de kan nulstilles, men træls arbejde, hvis BIOS
står som den skal,, BORTSET FRA AT STARTE fra en dvd

Kommentar
Fra : soeGG

Dato : 23-05-08 20:40

Kan for det hurtige svar

Men jeg er ikke helt kvik til BIOS - hvor og hvordan kommer jeg ind i de?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 21:10

Du kommer i BIOS under starten, vises der ikke en skærm med en tekst lignende Press F10 to Enter Setup eller en anden tekst med en lignende tekst, i BIOS skal du ind under Advancet BIOS Setting, du bruger pil taster til at manøvre rundt

Kommentar
Fra : soeGG

Dato : 23-05-08 21:12

Når jeg booter får jeg 2-3 sek hvid skærm, derefter 2-3 sek med blinkende "_". Efter dette starter XP

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 21:15

Og jeg som troede alle computere startede på samme måde, med indlæsning af BIOS, prøv at trykke på Delete inden de 2-3 sekunder er gået, bare et forslag, aner ikke om det virker

Kommentar
Fra : soeGG

Dato : 23-05-08 21:23

Virker ikke

Kommentar
Fra : soeGG

Dato : 23-05-08 22:08

Det lykkedes.... Skulle holde "c" nede ved boot...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 22:12

Så mangler du bare at sætte CD-ROM som First Boot Device, husk at gemme med F10

Kommentar
Fra : soeGG

Dato : 24-05-08 10:39

Egentligt skulle jeg bare holde c inde, derefter blev der boot'et fra CD/DVD.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 25-05-08 14:47

Da der tydeligvis hersker en del uklarhed om brugen af tastaturgenveje under starten af en Apple Macintosh computer tager vi dem lige en gang til:

Forhindre automatisk log ind
Når du ser statusindikatoren (ligner et tandhjul), skal du holde Skiftetasten nede.

Forhindre, at log ind-emner og Findervinduer åbnes, når der logges ind
Hold Skiftetasten nede, når du har klikket på knappen Log ind på log ind-skærmen.

Starte fra en cd
C

Starte fra NetBoot-standarddiskbilledet
N

Starte fra harddisken, når den bruges som ekstern disk
T

Vælge en startdisk (på nogle computere)
Alternativ (Du åbner det optiske drev, når du vælger en startdisk, ved at trykke på ?-punktum.)

Starte fra Mac OS X i stedet for fra Mac OS 9 (hvis begge findes på den samme enhed)
?-X

Skubbe udskiftelige diske ud
Holde knappen på musen nede

Nulstille parameterhukommelse (PRAM)
?-Alternativ-P-R

Vise statusmeddelelser (detaljeret)
?-V

Starte som enkeltbruger
?-S

Starte som enkeltbruger (kun de mest nødvendige Mac OS X-emner startes. Nogle funktioner og programmer virker muligvis ikke korrekt).
Hold Skiftetasten nede med det samme, når du hører starttonen, og slip den, når du ser statusindikatoren (ligner et tandhjul)

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 25-05-08 16:42

Prøv at holde alt-tasten nede under opstarten. Her skulle du gerne få muligheden for at vælge om du vil opstarte i XP eller OS X. PS: Mac OS X er installeret på din mac, da man ikke kan installere XP uden dette. Når du har opstartet i Mac OS X kan du under programmappen hjælpprogrammer finde programmet Boot Camp, hvor du kan slette XP.

Alternativt kan du bruge den medfølgende DVD fra Apple og sætte den i og holde C-tasten nede under opstarten og installeret systemet helt om. Dermed fjerner du alt.

-croaks