/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Betale for moms ?
Fra : PeterPeter
Vist : 889 gange
200 point
Dato : 22-05-08 22:45

Hej Hej
Jeg aner intet om nedenstående og er heller ikke sikker på, at det er den rigtige gruppe jeg spørger i - men nu prøver jeg lige aligevel...

Et tænkt eksempel:

En kammerat laver noget hændværksmæssigt arbejde for mig.
Han har eget firma.
Jeg laver samtidigt noget håndværksarbejde, som jeg godt kan finde ud af, hvor han ikke hjælper mig.
Han siger dog - at jeg bare kan købe materialerne igennem ham / på hans konto hos STARK.
Fint nok - Jeg køber varer for 3000 kroner før moms.
Han får så en regning, som han videregiver til mig og beder mig betale hos STARK.
Men regningen lyder på 4000 inkl. moms.

Får han senere de 1000 (momskroner) tilbagebetalt ???
Skulle jeg i princippet ikke kunne nøjes med at give ham de 3000 kroner og så bede ham betale regningen ??
Er lidt i tvivl, om han tager rø... på mig !!

Håber I forstå - og samtidig håber jeg, der er en der vil give mig en god forklaring

Undskyld min uvidenhed - på forhånd tak for hjælpen.

/Peter

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-05-08 22:48

Ja, han får momsen refunderet, forudsat at du giver ham regningen tilbage og han lægger den ind i sit regnskab, men da han har givet dig regningen kan han jo ikke trække den fra og dermed får han heller ikke pengene tilbage

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 22-05-08 23:03

Lille 'regnefejl'. Lyder regningen på 3000 kr + moms, så er momsen 750.

Anyway - han må kun fratrække moms fra momspligtig aktivitet. Iøvrigt er hans
bogføring sikkert tilrettelagt sådan at hvis han ikke selv betaler regningen så trækker han heller ikke uden videre momsen fra.

Men hvis han er moms-svindler (hvad han sikkert ikke er), så kunne han nok lave det nummer. Så kan du jo gøre ham en tjeneste ved at samle boner m.v. til ham.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-05-08 23:08

De 3.000 du giver ham, skal han jo også trække momsen ud sf, og så mangler han jo penge.

Du skal betale ham de 4.000 (inkl. moms).

Du skal bare være glad for, at du har modtaget han rabbatter for at være håndværker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 01:16

Du har købt materialer hos Stark for 3000 kr + moms, og ladet købet gå gennem din kammerat som er moms registreret, din kammerat får en regning fra Stark på 3750 kr. som han sender videre til dig, det er det mest korrekte at gøre det på den måde, det er rigtig at kammeraten kan trække momsen fra dit køb fra i sit moms regnskab, men momsen der er på din regning skal betales af kammeraten, så i det her tilfælde går regnestykket lige op, du betaler moms til kammeraten og han betaler momsen videre til Skat, der er ingen fortjeneste her, tværtimod har du, som det allerede er nævnt, fået varerne billigere end de ellers kan købes, gennem kammeratens håndværker rabat

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-08 03:43

Korrekt.
Du skal betale de 3750 kr.

Den momsregistrerede kammerat har så noget mellemværende frem og tilbage med skat, som resulterer i at han ikke tjener nogen moms, når han gør det korrekt.

Men det vil være nemt for ham at svindle og score momsen, især hvis han beholder det originale bilag fra STARK.

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 23-05-08 04:10

Den bedste skat vi har er jo momsen - så får vi da skat af de sorte penge- når de bliver brugt!!
(godt nok)

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 23-05-08 07:12

I det har giver dig fakturaen på 3.750,00 incl. moms kan han ikke trække den fra i sit regnskab.

Hvis han beholder fakturaen og kører den ind i sit regnskab som udgift:

beløb incl. moms............kr.3.750,00
fradrag moms................kr...750,00
rest...............................kr.3.000,00

i det han fratrækker momsen har han jo også en udgift som skal trækkes fra:

fradrag i regnskab..........kr.3.000,00
skatteværdi feks 50% ?...kr.1.500,00
faktisk pris.....................kr.1.500,00

eller er jeg helt forkeret på den ?

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 23-05-08 07:20

Hvis du beholder fakturaen er alt ok.

Hvis du betaler fakturaen, og han får denne og kører den ind i sit regnskab.

Ja, så tager han r.... på dig

Hvis du har fået rabat ved at købe på hans firmakonto kan man vel sige at I begge har tjent på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 07:44

Citat
Et tænkt eksempel:

Mon dog

Hvis din kammerat laver arbejde for dig i sit fag får du forhåbentlig en regning MED moms...

Ellers er det momssvindel....

Hvis du køber varer på kammeratens konto men SAMTIDIG får bilagene er der ingen problemer - så skal du betale momsen og kammeraten kan IKKE fratrække beløbet - gør han det alligevel er det svindel....

Beholder han derimod bilagene skal DU ikke betale momsen men KUN de 3000 kr...

Længere er den egentlig ikke....

Om kammeraten så kan FRATRÆKKE den moms han derved betaler er jo et spørgsmål om det er til privatforbrug eller ej....

I sidste ende skal i begge betale moms - der er ikke andre til at gøre det....

Men det er jo så yndet at "snyde" det offentlige hvor man kan - det er i de flestes øjne "lovligt"

Derimod skal vi nok sørge for at være kreative når vi kan "tjene" noget

Alt dette under forudsætning at kammeraten er momsregistreret men IKKE dig.... (du gør ham jo blot en tjeneste med de varer han SELV indkøber) Eller ???????????

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 23-05-08 10:18

Hej Alle
Tusind tak for jeres meget kvalificerede svar, jeg tror jeg har fået et større overblik over dette emne..

Heldigvis var det blot et tænkt eksempel

/Peter