/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Instalation af vista recovery
Fra : peter1704
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 22-05-08 16:22

Hej

Jeg har købt en større harddisk ( SATA 2,5" ) til min bærbare (Hp pavilion 6303 ) og vil genindstalere vista fra recovery dvd'erne. Men hver gang prøver kommer der en fejlmeddelelse error 100a. Hvad gør jeg forkert eller nok nærmere hvad skal jeg gøre ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 16:31

uden og vide hvad du gør, så skal du højst sandsynligt boot op fra cd'en, dette gøres ved at starte din pc, trykke F10 under opstart og så vælge hvad du vil boote fra. og så skulle resten gerne være lige til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-08 17:01

Den harddisk du har købt kan sandsynligvis IKKE bruges i den komputer....

Fejlmeldingen er Harddiskrelateret - så et eller andet er der galt med harddisken....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 17:46

ja jeg vist for hurtig ude med et svar. Det lader til at den disk du har købt er defekt, som refi skriver så er fejlen harddiskrelateret. Du må kontakte den forhandler der har solgt dig disken og få den byttet. Og så vil jeg anbefale dig at du selv henter den for det kan godt være den er i en antisatiskpose og pakket ind i bobleplast, men den bliver kastet rundt og lander på alle mulige måder og min erfaring er at diskene 60% af gange leveret er defekte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-08 17:54

Var den GAMLE en SATA ?

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 22-05-08 18:59

Der er en partition på den gamle HD som hedder recovery der skal bruges.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 19:53

miksdk det er ikke nødvendigt hvis man har en cd.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 22-05-08 20:46

Den gamle disk var også en SATA og den nye har jeg selv hentet, så den håber jeg ikke at der er noget galt med. Det virker heller ikke sådan.
Jeg tror selv at lige som man på de gamle IDE diske skulle formatere disken før den kunne bruges, således skal man vel også et eller andet på en SATA disk. Men hvad og hvordan, der er jo ikke noget diskettedrev på maskinen. En opstartsdiskette som i gamle dage ???
/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-08 21:27

Den recovery skulle da gerne kunne starte op selv - ellers er den da INTET værd

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 22-05-08 21:49

det er ikke sikkert at bios kan klare en større hd uden opdatering

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 22:16

ultra hvad har bios og haddiskstørrelse med hinanden og gøre?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 22:20

ups glemte lige og svare peter1704.

jo du skal formatere den nye disk, der er ikke den store forskel på IDE diske og SATA diske, den største forskel er stikket og dataoverførsleshastighed. For materingen skulle gerne ske i forbindelsen med at du ligger din recovery over på den.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 22-05-08 22:26

Ud fra ovenstående svar kan jeg forstå at det skulle være sådan at når recovery disken starter op så skulle den kunne indstallere uden noget andet skal gøres ??
I så fald må der jo være noget galt med de dvd'er !!
/

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-05-08 22:40

ikke nødvendigvis, regler er til for at blive brudt også i IT verdenen. hvor langt kommer du med installationen inden fejlen kommer?

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 22-05-08 22:52

Før fejlen, eller hvad det nu er, kommer jeg til :
Når disk 1 er kørt ind kommer der et skærmbillede med " Recovery manager" hvor man skal vælge sprog, derefter når man har valgt og trykket OK osv DÈR kommer "fejlen" Error 100a, kontakt HP support hvis denne tilstand fortsætter. Jeg mener at når tilstanden bliver ved med at være der så må der jo være et eller andet galt. De genoprettelses dvd'er er ikke nogen jeg selv har brændt men nogen som jeg har fået tilsendt fra HP. Jeg troede først at det var de dvd'er der var noget galt med så jeg bad HP om nogle andre, men der er det det samme der sker. Jeg tror ikke på at der skulle være fejl på 2 sæt dvd'er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 07:19

Nej...

Dine DVDer fejler ikke noget - de gør det de skak....

Det er harddisken der er problemet....

Om det skyldes fejlmontering eller defekt er jo svært at sige, men det er DEN der er problemet....

Kunne jo også være du selv er kommet til at beskadige den under montering

Så sæt den gamle i igen og se hvad den så siger....

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 23-05-08 21:55

Det er ikke harddisken der er noget galt, det er BIOS der ikke kan finde harddisken. Så nu har jeg fået tilsendt en opdateret bios fra HP og så er det at det næste spørsmål dukker op ?
Hvordan opdaterer jeg min BIOS når jeg ikke engang kan komme i kontakt med maskinen ??
Så det er der jeg er nu.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 23-05-08 23:30

når din computer starter op, så kan du trykke på "Del", "Esc" eller en helt tredje somgerne skulle fremgår på skræmen for at komme ind i bios. Du behøver ikke et OS (Operativ System) eller en HDD (HarDDisk) for at komme ind i biosen.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-05-08 07:34
Kommentar
Fra : axelbjarne