/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Myrer under klinkegulv v. reno
Fra : ara
Vist : 762 gange
200 point
Dato : 21-05-08 20:38

Hej.

Jeg har før haft et indlæg inde om mit klinkegulv i udestuen.

Nu er jeg begyndt at fjerne de klinker der er revnet, og dem som
er hule når man banker på dem.

Da jeg fjernede dem væltede det frem med myrer. De er lagt på gasbeton/leca
som går langs udestuen. Når jeg tog klinkerne op fulgte der et godt stykke med af gasbetonen.

Det er vel myrene der har ødelagt gasbetonen??

Hvordan undgår jeg at de kommer igen, når jeg har lagt de nye klinker?

Jeg kan se at de kommer op der hvor blokkene er samlet.

Jeg skal vel fjerne et lag på 3 cm af gasbetonen, for at være sikker på at
der ikke sker det samme igen?

mvh

Allan

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-05-08 20:51

Jeg tror altså, at du har brug for professionel hjælp for at komme af med myrerne
prøv at se her:
Citat
Hver sommer køber man sig fattig i myrelokkedåser, myrespray m.v. Problemet med disse investeringer er, at de er kortsigtede og ikke hensigtsmæssige. Myrelokkedåser lokker myrerne til - og det er jo ikke det, der er meningen. De få præparater, der efterhånden er tilbage i håndkøb er ikke effektfulde nok til at løse et myreproblem. Vi kan i stedet tilbyde Dem en udvendig vanding, for at bekæmpe myrerne udvendigt. Indvendigt udlægger vi en hinde, der holder myrerne væk 2-3 mdr. Endvidere sikrer vi alle husets indgange, således man trygt kan lade døren stå på klem. En enkeltbehandling bør være tilstrækkelig for en myrefri sæson.
http://www.chrisal.dk/sorte%20havemyrer.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-05-08 21:03

Jeg tror nu altså ikke at det er myrerne som har ødelagt noget.
Hvis du graver ned udvendig på din sokkel, skal du kan se at dine lecablokke er fuldstændig lukket med puds, og uden revner, for er der åbent der, er det der myrerne kommer ind. Og ligeså hvis der er adgang for fugt-op/-indtrængen, så hælder jeg til den tro, at det er fugtfrostskader der er.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 21-05-08 21:10

Forstår jeg dig ret. Er underlaget under dine klinker gasbeton?
Det er helt galt. Jeg kunne gå med til, at undergulvet bestod af udstøbt og armeret lecabeton, men gasbeton - nej, aldrig.
Gabeton er kapilarsugende, hvilket betyder, at fugt kan suges op i materialet. hvis din udestue ikke er opvarmet, er der uden tvivl tale om frostsprængninger i underlaget. Væk med det!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 21-05-08 21:14

Jeg tror det er Leca sten. Hvordan ser jeg om det er det eller gasbeton.?

Det kunne også godt være fugtskade, da de gamle vinduer var revnet i træet.
Når det regnede kom der af og til vand ind. Måske det er trukket ind under klinkerne,
og de så er revnet pga. fugt.

mvh

allan

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 21:27

Myretuen er enten under gasbetonen, eller udenfor soklenm, så de er ikke lette at slippe af med, har du fået det her link`?
http://www.mortalin.dk/Default.asp?Action=Details&Item=454

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 21-05-08 22:52

Kære Ara

Hvis du ikke kender forskel på leca og gasbeton, så er det vist på høje tide, at du får proffesionel hjælp. Det er meget tvivlsomt om du kan løse det selv. Få fat i en murer eller entreprenør og lad ham se på det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-05-08 23:12

Du skal have lukket af for fremtidig myreindtrængen samt vandindtrængen Altså renoverer gulvet med et ordentligt klaplag (støbning ) og udskiftning /renovering af utæt træværk