/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
baskasse til 18". HJÆLP!!
Fra : lynge3
Vist : 1482 gange
20 point
Dato : 21-05-08 20:09

hej jeg har to 18tommer enheder der hjemme som jeg skal hav i en subwoofer. jeg ville bare vide hvad målene skulle være til sådan en? og hvor mange L. kassen skal være på

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 20:32

400 liter minimum

Kommentar
Fra : shadow_hunter

Dato : 21-05-08 20:34

og hvad er målene så ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 20:51

Smut hen på biblioteket og find byggebeskrivelser.
Min bas var kun på 10 tommer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-05-08 13:15

Nixen.

Skal du bruge den til noget ordentligt, oplyser du hvilke enheder det drejer sig om, alternativt thiele/small parametrene! Disse parametre kan bruges til at beregne om man bør putte basserne i trykkammer, refleks eller båndpass. Ligeledes kan horn beregnes udfra T/S data. Men i særdeleshed med horn er det "prøv dig frem". Men kom med data'erne og jeg skal regne det for dig.

Hvad skal du bruge baskasserne til???? Bil, disco eller bare spille højt af h. til?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-05-08 13:35

Teil's 400 liter er grebet noget ud af luften. Jeg har 18" i bunden af mit PA. Og dem jeg har, kan sniges ind i 120 liter reflex (ikke optimalt, men absolut ok). Men er pladsen lille kan man på bekostning af lydtrykket nogengange trylle sådan et par basser ind i et compound (push pull) båndpass kabinet. I push/pull halveres den totale ækvivalente volumen og kasserne kan derfor reduceres noget i forholdt til to kasser. Men omkostningen er lidt ringere virkningsgrad. Men du kan få dem til at spille dyyyybt. Har selv en enkelt compound-kasse stående med to 15" i. Den er på omkring de 80 liter. Giv den en forstærker der sparker røv og suppler med et sidesystem og jeg skal garantere det kan spille realistisk rock-koncerter. Men kom med data og jeg skal regne det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-05-08 13:47

Citat
Teil's 400 liter er grebet noget ud af luften

Sludder og vrøvl din amatør.

Jeg har en lige her. Kan bruges ved nedrivning af gamle huse.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-05-08 13:54

Citat
Interesser: Det meste om ingenting.
Har kun én profil.
Er ellers et dumt svin ifølge andre kandu-er.

Mere korrekt kan det ikke siges!

Må jeg anbefale dig at læse lidt om thiele/small's teorier lille Teil. Eller snus lidt her http://en.wikipedia.org/wiki/Woofer

her forklares en hel del! http://www.autohifi.dk/default.asp?artikler/subudregn.htm~main

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-05-08 14:06

nixen hr amatør
jeg alene vide alt om højtalere
så du kan lukke skuffen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-05-08 18:36

Du er velkommen til at sende en PM til mig Lynge, i fald du ikke gider høre på Teil's ævl!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-08 14:56

http://www.cadaudio.dk/pasubdesign.htm

TJAA De kan få deres til at virke med 161 liter.