/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Øl i tyskland? 100% erhverv
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 859 gange
100 point
Dato : 21-05-08 12:37

Hej

Jeg er medejer af et I/S som her til sommer skal på alle de større festivaller i danmark for at sælge fra en stadepladser. I den forbindelse har vi brug for en større mængde øl og soda til eget forbrug til at holde boden kørende de 50-60 dage hvor der er salg. Sidste år konstaterede vi at salget steg potientielt med hvor stive vi var :).

Mine spørgsmål er så om jeg må bruge min 100% erhvervsvarevogn til at hente disse øl i tyskland? Afhænger det af om jeg må smide udgifterne til øl ind i regnskabet?? Og må jeg overhoved smide udgifterne til øllene på virksomhedes regnskabet?

Sidste år brugte vi ca 5000kr på øl af egen lomme, hvilket jo en en del.

Havde en samtale med en skat medarbejder sidste år på jelling festivallen, og han sagde at vi kunne afskrive alle udgifter på mad så længe vi var på festival. (normalt kan udgifter til mad ikke afskrives, men der er åbenbart visse undtagelser når man er udenfor den daglige addresse i en længere periode). Han nævte at vi alternativt kunne få kost og logi fradrag i stedet for virksomheden betalte mad/drikke. Det er dog lidt mere besværligt at udnytte fradrag, da det først er til årsregnskabet at vi kan udregne overskudet af virksomheden som i så fald vil blive udbetalt ved afslutning af regnskabet.

I fald at det ikke er lovligt at hente øl til firmaet, vil det så være iorden at leje vognen for 3-400kr og så hente det privat?? Derved bruges bilen stadigvæk til erhverv da den er lejet ud. :)

håber ikke det er alt for indviklet, og der kommer nogle gode kommentarer. I er velkommen til at stille uddybende spørgsmål.

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 13:01

Hvad med igen i år at tage en snak med en skattemedarbejder...?

Hvis du skulle få et forkert svar her (eller ét, som SKAT opfatter som forkert...!), så koster det dyrt.

Men du kan få et bindende skriftligt svar hos SKAT for 300 kr.

Tjek på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 15:13

Citat
Mine spørgsmål er så om jeg må bruge min 100% erhvervsvarevogn til at hente disse øl i tyskland? Afhænger det af om jeg må smide udgifterne til øl ind i regnskabet?? Og må jeg overhoved smide udgifterne til øllene på virksomhedes regnskabet?

Nej til alle tre spørgsmål

Det du vil købe øl/vand til (formålet) er rent privatforbrug....og en 100 % erhvervsbil må ikke bruges til at købe ind privat....og slet ikek over grænsen......og du kan jo ikke putte privatforbrug ind i et firmaregnskab....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-08 16:33

Citat
I den forbindelse har vi brug for en større mængde øl og soda til eget forbrug til at holde boden kørende de 50-60 dage hvor der er salg

Skal boderne betjenes af "fulderikker"

For det er vel ikke sådan at du havde tænkt dig at SÆLGE disse øl og vand

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 16:39

De skal sælge øl & vand på festivaller. Og der skal drikkes selv for at fremme salget.

Så er det vel en slags repræsentation eller reklame - med lidt god vilje...? Og dermed en erhvervsmæssig omkostning, og ikke privat.

Eller var det tænkt anderledes...?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 16:41

Spøjst... Da jeg klikkede på "SEND", så kom kandu's regler op...!?

Nogen årsag hertil...????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-08 16:42

Ja - du har trykket en ½ cm under

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 17:21

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 17:24

Dova's bemærkninger om at køre over grænsen er min mand 100 % enig i - og bomsikker på!

Så lad være med det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-08 17:40

Det må være rigtigt når din mand siger det

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 17:55

Det er det også.

Hva' fatter gør, er altid ret...

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 22-05-08 10:27

Citat
Skal boderne betjenes af "fulderikker"

ABSOLUT :)

Vi skal ikke sælge øl og vand, det er helt sikkert ulovligt :), men både for at komme ned på kundernes niveau og for at kunne holde til at være på festivaller, så drikker vi som .. svin :)

Da der faldt 150mm regn på roskilde var øllene det eneste der holdt os kørende... og vi endte endda på et positivt resultat selvom der sejlede gummibåde rundt 1 m foran vores facade.
Vores åbningstider går også flere dage fra 09.00 til 04.00, så ædru personer kan bare ikke holde til det :)

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-05-08 10:34

Så kan tråden lukkes med point til dova...

Citat
men både for at komme ned på kundernes niveau og for at kunne holde til at være på festivaller, så drikker vi som .. svin

Og måske skulle I revidere jeres forretnings-idé...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-08 14:32

Jamen god fornøjelse

Jeg bliver hjemme

Godkendelse af svar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 23-05-08 15:27

Tak for det super hurtige svar dova.

mvh Rasmus