/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
faskine
Fra : kimstorm
Vist : 2958 gange
100 point
Dato : 21-05-08 06:20

hej allesammen.
skal til og anlægge 3 faskiner på min ejendom og vil så bruge de dertil hørende " plastic kasetter"
mit spørgsmål er om nogen ved om det er et problem at der er fliser oven over faskinen og hvor langt der skal være fra faskinens overkant op til fliserne ca.
Kan det passe at man virkelig skal forhøre sin kommune ang. etablering af faskiner (har læst dette på nettet)
på forhånd tak.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 21-05-08 07:18

Det er korrekt at kommunen skal give tilladelse til faskiner OG til placeringen, se her: http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11118

Om den kan holde til fliser vil jeg lade andre svare på.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 09:55

Det er aldrig godt at have løbende vand under fliser. Heller ikke når du laver en faskine...

Godt nok at de pakkes eller kan pakkes ind i fibertex, men det forhindre ikke helt at materialerne i jorden vandre. Der vil så godt som altid ske sætninger omkring faskiner...

Har du ikke mulighed for at trække lidt mere rør og placere dem under en græsplæne eller i et bed?

vh Ben

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 10:14

Er det til drænafløb, eller til kloakafløb? Er det kloak så skal komunen godkende.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 10:20

kloakafløb leder man ikke til faskine...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 10:23
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 10:46

Benjamin hansen!
Citat
--------------------------------------------------------------------------------
kloakafløb leder man ikke til faskine...

Jo det gør man altså fuldt lovligt endda. Efter sepiktanken selvfølgelig

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 10:55

Ja Valde... Men så hedder det renset spildevand...

Men det var jo ikke det du skrev...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 11:27

hvem kalder afløbet fra sepiktank for renser spildevand?
Ja det gør du renset spildevand...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 11:42

Ja valde

Det gør dem der ved noget om det...

Se foreksempel.

http://www.kloakviden.dk/nedsivning.htm#Nedsivning_af_renset_spildevand

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 12:23

Nåe jamen så ved jeg ikke noget om det!
Jeg fik alligevel min løn som ansat ved kloaforsyningen gennem nogen og tyve år.
Hverken min kommune eller amtet kaldte afløbet fra septiktanke for renset spildevand og de analyser jeg har lavet på renset spildevand og på afløbsvandet fra septik tanke tyder på at det kan kaldes renset.

Kunne man rense spildevand i en septiktank, så er det ubegribeligt at små byer på en ca 10.000 indbyggere har nedlagt septiktankene og bygget renseanlæg for 80 millioner kr.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 13:44

Kan du ikke bare ud af mit link, se at der er andre der kalder det for renset spildevand.

At det ikke er helt rent er en anden snak.

Det du blander sammen er, vandkvalitet og udfældning af fastestoffer.

Renset-spildevand er ikke det sammen som rent i denne sammenhæng.

Men der er vel ingen grund til at slås om ord.

http://www.kloakviden.dk, har meget god dokumentation.

vh Ben

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 14:33

Nej det var dig der ville slås om ord. Nej dit link kalder det Husspildevand"
De der private rensningsanlæg er da ikke septiktanke. en septiktank er bare en bundfældningstank

Kommentar
Fra : kimstorm

Dato : 21-05-08 16:04

det vil altså sige at når det er regnvand vi snakker om skal der ikke ansøges ved kommunen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-05-08 16:17

Jeg ville tjekke de lokale regler inden...

I det jeg har lagt frem står der at komune kan give tilladelse, det er ikke det samme som at man ikke skal ansøge...

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 19:28

Kommunen SKAL spørges, IFLG. reglerne, om de gør meget ud af det er ikke sikkert....

Kloakvand må ALDRIG ledes til faskine! Det ledes enten til nedsivningsanlæg lavet i grus eller til grøft, å, sø, hav (kun for minirensningsanlæg!)

En faskine er kun til nedsivning af regnvand! (Og nej dræn, må IK føres til faskiner heller!)

Man kan sagtens lægge fliser over en faskine, man skal dog tage hensyn til faskines bære evne....

Husk at lave en udluftning på faskinen, enten til over jorden eller tilbage til sandfangsbrønden, Dette sikre at den luft der er i en tom faskine ved kraftige tordenbyger kan slippe ud og vandet kan oplagres i faskinen, istedet for at løbe over!

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 21-05-08 20:35

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 21-05-08 20:43

Var da så lidt kimstorm

Har du noget du er i tvivl om så spørg endeligt...