/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
købe hus når man får pension
Fra : ryan1312
Vist : 896 gange
100 point
Dato : 20-05-08 20:05

Hej må jeg godt købe hus når jeg får førtids pension/invilide pension ???? eller mister jeg min førtids pension hvis jeg køber hus ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-08 20:15

Hvorfor i himlens navn tror du du mister den

Du bliver da ikke rigere af at købe hus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-08 20:17

Hvis du har råd til det, så er der da ingen, der kan forhindre dig i det.

Men det offentlige hjælper dig ikke med udgifterne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-08 21:11

Du må kun købe et lille hus,
din kommune har et skema der viser
hvad du må købe i forhold til dit bmi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-08 21:21

Teil altså

Ryan1312... som der tidligere er skrevet, har du råd til at købe dig et hus, så gør du bare det, men du kan ikke få hjælp...

Har du en indtægt ved siden af pensionen, skal du være klar over at denne indtægt, bliver modregnet din pension.. dog ikke selve grundbeløbet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 21:29

Jeg tror det du vil vide er om du beholder dit huslejebidrag? Det gør du ikke. Det har ingen indflydelse på din pension.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 20-05-08 21:31

altså jeg må godt købe et hus sammen med min kærste....og ja jeg har en lille bi job, men kommunen hved hvor meget jeg tjener og det overskrider ikke det jeg må tjene ved siden af pensionen...

Så må jeg købe en hus på 150 km2 uden at jeg midster min pension ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-08 21:34

Du kan købe alle de huse du vil, bare du selv betaler din andel.

Det offentlige hjælper dig ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-08 21:34

Ja det må du gerne, også selv om i havde været på pension begge to, bare i kan klarer jer selv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 21:51

Ja køb i endelig, når i sammen har gået indtægter og udgifter i gennem og har fundet ud af at det kan løbe rundt , også når der kommer børn. Til lykke med det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-05-08 22:27

Citat
Så må jeg købe en hus på 150 km2 uden at jeg midster min pension ???

Så store huse findes ikke.

Nu må du styre dig.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-05-08 00:11

hvor ve' du det fra Teil?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-05-08 01:08

Citat
altså jeg må godt købe et hus sammen med min kærste

Ja selvfølgelig må du det, men hvis ikke du tidligere har boet sammen med kæresten, skal du vide, at du risikerer der modregnes i din pension, alt efter hvor stor kærestens indkomst er.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 11:11

Jeg synes du lige skal snakke med pensionskontoret om det, for der bliver skrevet en masse sludder her - man får f. eks. ikke "forsørgerpligt" Over for sin kæreste selv om han/hun kommer på pension.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-05-08 11:16

Citat
Så må jeg købe en hus på 150 km2 uden at jeg midster min pension ???

Teil har ret, der findes ikke huse på 150 kvadratkilometer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-08 11:54

Valde.... hvis man er gift eller samboende, bliver pensionsbeløbet nedsat, hvilket ikke er uvæsentligt hvis man ikke beregner det inden et huskøb

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 12:00

Spørgsmålet var

Citat
Hej må jeg godt købe hus når jeg får førtids pension/invilide pension ???? eller mister jeg min førtids pension hvis jeg køber hus ????

Dertil er svaret ja, du må godt købe hus og du mister ikke din pension.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 12:06

nordsted - Så var det da et godt råd jeg gav ,ed at tale med pensionskontoret!

jeg kender netop nogen der ikke bliver trukket - jeg ved så ikke hvorfor.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-08 13:01

Valde de ændrer reglerne hele tiden. Min svoger og svigerinde ønskede at blive gift, de henvendte sig på kommunen for at hører om deres pensionsbeløb ville blive ændret, de fik det svar at det ikke ville berører dem - de fik det heldigvis skriftligt -

De blev gift, og måneden efter kunne de se, at de var nedsat i pension, de henvendte sig til kommunen, som ikke ville hæve beløbet igen, det var en menneskelig fejl med det forkerte svar.

Min svoger og svigerinde blev skilt igen, da de ikke havde råd til at være gift, de gik også til medierne, og et år efter, de blev gift, fik de udbetalt det manglende beløb.

Så blev reglerne ændret, og de blev fadme kontaktet af kommunen om de mon ville giftes igen. De afslog Men når jeg læser reglerne nu, ser det da ud som om de er blevet ændret endnu engang??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 13:40

Ja Nordsted - så er det ikke let at følge med - men jeg håber da stadig at man får det rugtige svar - for det meste!

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 21-05-08 20:27

Tak for svaret ans.