/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
El-påhængsmotor
Fra : BjornJ
Vist : 5683 gange
50 point
Dato : 18-05-08 23:06

Er der nogen der har erfaringer med el-påhængsmotor, gode eller dårlige?
Den skal bruges på en 16 fods træjolle. En såkaldt smakkejolle.
Jeg har fundet nogen på nettet, det ser ud til at de har meget få hk!
Er der nogle andre hk end dem man normalt regner med?
Jeg ved godt at hk er et entydigt mål, noget med at løfte en given vægt en meter på en bestemt tid, så det er ikke det jeg spørger om, men om de trækker på en anden måde, måske lidt sejere end almindelige påpængsmotorer.

Bjørn

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-08 23:10

Det kan gå an på en sø med begrænset strøm vind ellers ville jeg vælge en med mere styrke så du også er sikker i nødstilfælde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-08 23:12

Eller en pram med 800 batterier efter jollen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-05-08 23:14

Den skal kun bruges når der ikke er vind! Når der er vind sejler jeg for sejl.

Bjørn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-08 23:16

du må finde ud af hvor stor radius den skal klare
og vælge motorstyrke derefter

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 18-05-08 23:22

Radiussen har vel noget med bateristørelsen at gøre.
Skal forbruget ikke divederes med ampæretimerne?
Og så er der spørgsmålet om man kan regne med det opgivne forbrug!
Det er sådan noget jeg ønsker svar på.

Bjørn

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-05-08 06:44

Hej BjørnJ
Nogle af dine spørgsmål kan du få svar på her--klik på beskivelsen af motorerne.
http://www.shipshop.dk/catalog/index.php?manufacturers_id=40

Kraften de udøver er den samme- hverken mere eller mindre sej end en benzinmotor, Hk er det samme uanset om det er benzin, diesel eller el.

Fordelene er lav vægt, ingen støj og ingen benzin/dieselrisiko.
Bagdelene er lille Hk, lav aktionsradius og lang opladningstid.

De er velegnede til slæbejoller og gummibåde, men til din ville jeg vælge en 2,5-4 hk benzinmotor med indbygget tank.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-05-08 07:14

Et nogenlunde stort batteri, 80 amperetimer, rummer 960 Watt-timer, svarende til lidt under 1 KW-time, eller med god vilje 1,3 HK i én time. Så der er meget hurtigt grænser for mange HK du kan trække ud af sådan et batteri.

Derudover skal du være opmærksom på, at mange af elpåhængsmotorerne er amerikanske, til ferskvand og sælges uden advarsel om saltvand i DK. Jeg fik byttet den første jeg købte uden problemer hos forhandleren, han anede det ikke!

Jeg har så en lille Minn Kota, der kan give min meget lette katamaran (under 100 kg + mig, også under 100 kg ) en fart på 4-5 km/t i ca 2 timer. Men den er helt stille, det er dejligt.

Er du ikke på en sø, eller en lukket fjord, ville jeg nok vælge en lille alm. påhængsmotor med indbygget tank og en reservedunk. Vægten bliver nok nogenlunde den samme, larmen meget større (det hælper med 4-takt). Da din smakkejolle vel ikke er planende er 2 HK formentlig nok, du sejler vel ikke mere end 3-4 knob for sejl?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 09:47

Jeg har ikke erfaring med elpåhængsmotorer, men har set andre bruge dm på søer i sverige. Formentlig fordi andre typer er forbudt der.

En hestekraft er i princippet et præcist mål, men når man opgiver det for benzinmotorer er det ofte et urealistisk pralende mål. Det angivne tal kan motoren måske yde i en prøvebænk, men ikke når den er monteret med en skrue i vandet.

Derfor får du i praksis nok ligeså meget ud af en lille 500 W elmotor, som af en 2 hk benzinmotor.

Men du kommer ikke så langs på en opladning

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 19-05-08 22:28

Foreløbig tak for svarener. Jeg venter lidt med at lukke spørgsmålet, men er ved at være overbevist om at det nok ikke er sagen til min jolle.

Bjørn

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 11-06-08 12:27

Jeg sejler rundt med en mercury sail power på 4hk på min belinda 22, og er meget tilfres.
jeg sejler i godt vejr ca.4 knob og så lader den batterriget samtidig så hvis den bliver startet i god tid inden man når i havn bliver den strøm man har brugt på turen ladt op igen.
jeg har en gps og et ekkolod så mit forbrug ikke så stort så hvis du bruger mere må man bare starte den tidligere med, når den kører med lave omdrejninger siger den ikke så meget kun his den kører i tomgang.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 11-06-08 22:53

Hej.
Den 4 hk Mercury er da en bensinmotor, ikke.
Ellers er det jo en evihedsmaskine du har i båden.

Bjørn