/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
java i ubuntu
Fra : karinanne
Vist : 550 gange
20 point
Dato : 18-05-08 20:58

HJÆÆLP - er der nogen der kan forklare mig på dansk hvordan man installere java i ubuntu - har prøvet snart alt og det er ikke lykeddes endnu. java er jo trods alt en ting man næsten ikke kan undvære....er der evt et alternativ ?????

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-05-08 21:33

Java - er nu mange ting. HVad er det konkret du skal bruge JAVA'en til ??? Er det netbank eller andet lign ?

Kommentar
Fra : karinanne

Dato : 18-05-08 21:44

det er til nogle spil jeg kører på nettet de skal bruge java for at fungere

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-05-08 21:52

Hvis det er til Ubuntu :
Åbn en konsol og skriv:

# sudo apt-get install sun-java6-jdk

Så installerer den både JRE og SDK

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-05-08 21:59

I Ubuntu hedder konsollen en Terminal

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-05-08 22:02

Eller root konsol

Kommentar
Fra : karinanne

Dato : 18-05-08 22:09

tak men der sker ikke noget når jeg trykker enter.....hvad gør jeg forkert...det er første gang jeg bruger ubuntu

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-05-08 22:17

Skriver du >> sudo << foran. Den skulle gerne stille dig et spørgsmål omkring din adgangskode.
Start med at skrive
sudo apt-get update --> Opdatering af pakkearkiv.
sudo apt-get install sun-java6-jdk --> Installering af pakken

En terminal er under Programmer/Tilbehør/Terminal i startmenueln i øverste højre hjørne. Derefter hvis der ikke sker noget - har du nu et underligt problem med din installation

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 18-05-08 23:10

Jeg har lige læst i Ubuntu Wiki om hvordan du installerer Java og andet med Tilføj og fjern, klik på Programmer ned og klik Tilføj/fjern, midt i vinduet ved Vis vælger du Alle tilgængelige aplikationer og ovre i søgefeltet skriver du: Ubuntu restricted Extras og trykker Enter, nu skal du skrive din adgangskode for at tillade Ubuntu at søge efter pakker, efter søgning sætter du markering ved linjen Ubuntu restricted Extras og kun ved den linje, klik på Apply changes så begynder Ubuntu at hente og installere pakkerne, der er både Java, flash, mp3 understøttelse med mere, du skal så godkende Sun Javas licens og klikke Fremad.
Ovenstående er fra Ubuntu begynder guiden her: http://ubuntu.linuxin.dk/

Godkendelse af svar
Fra : karinanne

Dato : 19-05-08 00:20

Tak for svaret o.v.n...... nu skal jeg bare ha den til at virke
den driller lidt når jeg vil downloade, men arbejder på sagen.... tak

Kommentar
Fra : karinanne

Dato : 19-05-08 00:24

tak til alle for jeres svar - jeg har prøvet dem alle....men er ikke helt vant til ubuntu endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-08 00:25

Selv tak, jeg er lige logget ind på min helt ny installerede Ubuntu 8.04 da jeg skrev før var jeg på fra live cd, jeg vil også selv have de tilføjelser, lige nu er opdateringen ved at hente 81 opdateringer, bagefter skal jeg have installeret Nvidia driver

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-08 00:58

Nu tror jeg godt jeg ved hvad som har snydt dig, når du åbner Terminal og skriver: sudo apt-get update så skal du skrive din adgangs kode og trykke Enter, du kan ikke se en fløjtende fis mens du skriver koden, men den er skrevet du skal bare trykke Enter, og taste J og Enter for at forsætte, så skriver du: sudo apt-get install sun-java6-jdk og trykker Enter en gang mere, nu hentes og installeres pakkerne