/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
NTLDR
Fra : 200752
Vist : 499 gange
100 point
Dato : 16-05-08 12:50

Hej
Jeg sidder og roder med en computer.
Den kunne virkelig ikke noget.
Jeg kunne ikke formaterer harddisken, derfor tog jeg den ud og formaterede den i en anden maskine.
Sætter den i igen lægger xp skiven i cdromdrevet.
Undersøger hvad den booter på på cdromen.
Får at vide at den mangler NTLDR.
Den skal da findes på harddisken ikke og hvordan får jeg den tilbage
Peter

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-08 12:52
Kommentar
Fra : 200752

Dato : 16-05-08 13:01

Skal Hd sidde som c drev eller kan jeg have den siddenden som F

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-08 13:05

Hd skal være den, du har windows indstalleret på.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-08 13:06

Det opstår tit, når disken har været flyttet.

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 16-05-08 13:07

Jeg har en totaltom HD, jeg har jo formatret den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-08 13:10

Har du en gammel FDISK, så brug den til, at slette partitionen med, opret en ny, genstart og formater i fat32, boot xp-skiven og omformater til NTFS.

Kommentar
Fra : 200752

Dato : 16-05-08 13:10

Altså jeg spørger hvis jeg sætter den i en anden maskine som F drev, kan jeg så instalere den iso fil på den

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-08 13:12

Forstår ikke helt hvad du mener....

Hvis meningen er et B-drev (cd-rom) og dernæst KUN et F-drev er svaret nej....

Du kommer ikke udenom ABC med mindre A og B ikke findes..... (det har jeg nu aldrig oplevet )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-05-08 13:14

Citat
Altså jeg spørger hvis jeg sætter den i en anden maskine som F drev, kan jeg så instalere den iso fil på den

Hvilken ISO fil ?????

Du kan da sagtens sætte den i en anden maskine som F-Drev, men den har jo et ANDET c-drev

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-05-08 13:24

XP formaterer ikke særlig godt, det giver dig kun ret til, at overskrive filerne på disken, derfor en FDISK eller killdisk.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-05-08 14:20

Du havde disken over i en anden maskine...
Kan du ikke smide den over i den igen
og gå ind i administration og diskhåndtering og slette partionen helt.... ikke bare slette filerne...

Når den nu er ren kan du sætte den tilbage og instalere igen.
Så opretter windows selv partion og formatere denne
vh Ben

Kommentar
Fra : kj

Dato : 16-05-08 15:00

Du har vel tilfældigvis ikke en diskette siddende i A: drevet, hvis du har det under opstart, vil PC'en ikke starte og der står så på skærmen "NDTLR mangler"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-08 16:10

Benjamin.Hansen har ret.............den booter på harddisken som ingen styresystem har.
Derfor det manglende NTLDR

HD skal sidde som master på første datakabel.
...........................er det en SATA skal også drivere læses ind med mindre bios selv klarer det.

Der skal ikke være andet end een harddisk i maskinen når du installerer XP
Så bliver XP lagt på C: drevet

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-05-08 18:54

prøv:
boot fra cdrom drevet -
1. vælg r for at starte i genoprettelse konsul
2 . når den har startet op i denne konsul ,kan du først se patitioner ved at skrive
diskpart
her er windows hjælp til diskpart slet dem der er,og opret en ny evt flere med den

DiskpartOpretter og sletter partitioner på en harddisk. Kommandoen diskpart er kun tilgængelig, når du bruger Genoprettelseskonsol.

diskpart [/add | /delete] [enhedsnavn | drevnavn | partitionsnavn] [størrelse]

Parametre

ingen

Hvis kommandoen diskpart bruges uden parametre, startes Windows-tegntilstandsversionen af diskpart.

/add

Opretter en ny partition.

/delete

Sletter en eksisterende partition.

enhedsnavn

Den enhed, hvor du vil oprette eller slette en partition. Navnet kan indlæses fra outputtet af kommandoen map. Et eksempel på et enhedsnavn:

\Enhed\Harddisk0

drevnavn

Den partition, du vil slette, angivet som drevbogstav. Bruges kun sammen med /delete. Et eksempel på et drevnavn:

D:

partitionsnavn

Den partition, du vil slette, angivet som partitionsnavn. Kan anvendes i stedet for drevnavn. Bruges kun sammen med /delete. Et eksempel på et partitionsnavn:

\Enhed\Harddisk0\Partition1

størrelse

Størrelsen i megabyte (MB) af den partition, du vil oprette. Bruges kun sammen med /add.

Eksempler

Følgende eksempler sletter en partition:

diskpart /delete \Enhed\Harddisk0\Partition3

diskpart /delete F:

Følgende eksempel tilføjer en partition på 20 MB på harddisken:

diskpart /add \Enhed\Harddisk0 20

3.dernext kan du oose her formatere disken med f.eks
format c:
med det kan oose lad sig gøre når du indstallere xp fra cdrom men gør det her vil jeg anbefale.
4 skriv exit så vil den genstarte boot derpå igen fra cdrom drev og prøv