/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon Ixus 70
Fra : Bobbie15
Vist : 499 gange
40 point
Dato : 14-05-08 21:38

Hej. Jeg har netop købt et Canon Ixus 70. Derværre var der ikke dansk manual med. Er der nogen, som kan hjælpe?
Venlig hilsen
Bobbie

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-05-08 07:54

Du er vist ikke den eneste, der mangler den:

http://www.digitalfotoonline.dk/forum.asp?forum=3&traad=6182

Jeg troede ellers, at det var lovpligtigt, at der skal følge en dansk brugsanvisning. Men det er måske noget, som jeg har misforstået...???

Næ. Jeg googlede lidt videre og fandt denne side: http://www.forbrug.dk/sogning/?tx_indexedsearch%5Bsword%5D=dansk+brugsanvisning&tx_indexedsearch%5Btype%5D=2

Så spørgsmålet er nu, hvor du har købt dit kamera, og om du på forhånd har sagt OK til ikke at få en dansk brugsanvisning...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 09:08

Handel udenfor DK leverer ikke DK brugsanvisning.
Internethandel med hovedsæde uden for DK leverer heller ikke DK brugsanvisning.
Man kan købe en DK brugsanvisning hos Canon DK (ikke billig)

Kommentar
Fra : Bobbie15

Dato : 15-05-08 13:31

Hej. Jeg har købt kameraet på nettet hos dansk forhandler. Desværre fremgik det ikke, af deres hjemmeside eller ved bestillingen, da der kun var engelsk brugsanvisning med.

Jeg er blevet tilbudt at returnere kameraet. Ingen problemer i den retning. Men jeg vil jo gerne beholde kameraet.

Håber stadig at der er en venlig sjæl, som kan hjælpe

Venlig hilsen
Bobbie

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 15-05-08 13:46

Hej Bobbie15,

Hvem er den dansk forhandler?
evt. link

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 15-05-08 13:52

Det fremgår af købelovens § 75a
Citat
At en køber i forbindelse med købet skal have de fornødne oplysninger med henblik på bl.a. anvendelse af salgsgenstanden. Køberen har derfor krav på en brugsanvisning udformet på et sprog, som køberen må forventes at kunne forstå. Er dette ikke tilfældet, vil der efter omstændighederne kunne foreligge en mangel, jf. købelovens § 76, stk. 1, nr. 4.

§ 75a kan imidlertid fraviges ved aftale, og det kan derfor aftales, at køberen ikke modtager eksempelvis en brugsanvisning på dansk.

Klageren har bestilt kameraet efter besøg på indklagedes hjemmeside. På indklagedes hjemmeside oplyses det tydeligt i umiddelbar forbindelse med bestillingsfaciliteten, at der ikke medfølger en dansk manual. Nævnet finder under disse forhold, at det må anses for aftalt mellem parterne, at der ikke medfølger en dansk manual, og at klageren derfor ikke efterfølgende kan påberåbe sig dette som en mangel." Forbrugeren fik derfor ikke medhold i sit krav.

Hilsen
Ishoey

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 15-05-08 21:35

Canon IXUS udmærker sig specielt ved en særdeles brugervenlig og innovativ menu. Hvis man er totalt blank med hensyn til det man køber er det man betaler for ved at henvende sig til en dansk butik blandt andet personalets viden.
Hvis du siger hvad du ikke kan finde ud af med kameraet er jeg sikker på at der er mange her der vil hjælpe. Men du er desværre nummer 1000 jeg har læst der er sluppet billigst muligt, uden at vide en skid på forhånd.
Ting hænger sammen. Også pris og service.

Kommentar
Fra : Bobbie15

Dato : 15-05-08 23:01

Hej Ishoey.

Kameraet er købt hos mobiludsalg.dk.

Venlig hilsen
Bobbie

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-05-08 06:46

Nå, vi prøver igen...

På mobiludsalgs's hjemmeside kan man læse

Citat
1. Generelt
Foruden købelovens til enhver tid gældende bestemmelser, finder nærværende handelsvilkår anvendelse for samtlige tilbud, salg og leverancer fra All 4 One I/S (herefter benævnt Mobiludsalg.dk) med mindre de fraviges ved skriftlig aftale.

Så med mindre du på forhånd har underskrevet en kontrakt, hvoraf særskilt fremgår, at der ikke medfølger en dansk brugsanvisning, så har du krav på en sådan.

Jeg ville skrive til dem, henvise til købeloven, gøre opmærksom på, at du kun taler dansk ( ), og at de bedes fremsende en dansk brugsanvisning uden yderligere beregning. Hvis de afslår, så tag den videre til forbrugerombudsmanden...

I mit tidligere link kan du læse dette ( http://www.forbrug.dk/faq/36/ ):

Citat
Har jeg ret til dansk brugsanvisning?Spørgsmål:

Jeg har købt et kamera over nettet. Da det ankom, viste det sig, at der ikke var nogen dansk brugsanvisning. Jeg klagede til sælgeren, men han sagde, at jeg ikke har krav på en dansk brugsanvisning. Hvis jeg ville have sådan en, kunne jeg købe den for 400 kr. Har han ret i det?

Svar:
Jeg går ud fra, at du har handlet med en dansk internetvirksomhed. Er en dansk vejledning nødvendig for at kunne bruge apparatet, har du også krav på at få en fyldestgørende brugsanvisning på dansk. Man kan dog godt aftale med forhandleren, at der medfølger en brugsanvisning på et andet sprog, eller at der slet ikke er nogen, men det skal være aftalt på forhånd.

Da den danske brugsanvisning åbenbart eksisterer, må sælger udlevere den til dig uden yderligere omkostninger. Vil han ikke det, kan du gå til Forbrugerklagenævnet med sagen, hvis varen har kostet over 800 kr. Det koster et ekspeditionsgebyr at klage. Du får gebyret retur, hvis du får medhold i klagen, eller hvis sagen afvises som uegnet til behandling.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-05-08 06:50

Og så kan du jo sagtens også henvise til linket - eller kopiere indholdet ind i brevet med henvisning til linket, så de kan se, at du ikke har opfundet det selv. Men det ved de uden tvivl i forvejen...!!!

De tænker nok: "Går den, så går den." Men det gør den så ikke her.

For deres handelsbetingelser på hjemmesiden tager jo højde for lidt af hvert.

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 16-05-08 07:21
Kommentar
Fra : Bobbie15

Dato : 17-05-08 11:37

Hej Ysseven. Tak for hjælpen. Jeg skriver til firmaet. Så håber jeg ikke andre kommer i samme situation. Jeg havde netop fravalgt et andet firma, som gjorde opmærksom på, at de kun leverede manualer på engelsk.
God weekend.
Venlig hilsen
Bobbie