/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af defekte varer
Fra : traveldreamer
Vist : 2033 gange
100 point
Dato : 13-05-08 21:09

Hej

Jeg bruger Summa Summarum som regnskabsprogram.
Jeg bruger ikke lagerstyring.
Jeg er nu i den situation at jeg har nogle defekte varer jeg ikke kan sælge og ikke kan levere tilbage til leverandøren.
Jeg er i tvivl om 1) hvor jeg skal modpostere defekte varer når jeg debiterer dem på en driftskonto jeg har oprettet der hedder tab/spild/defekte varer og 2) om det er kostprisen eller salgsprisen jeg skal bruge?

Hilsen
Traveldreamer

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 110 point
Dato : 13-05-08 21:49

Du nedskriver jo din lagerværdi med den bogførte værdi. Da du ikke bruger lagerstyring, har du ikke nogen værdi at nedskrive fra. Derfor skal du ikke bogføre noget som helst.

Du har købt varen for 100 kr og dette er bogført som en driftsudgift. Nrå den sælges får du en indtægt. Det gør du ikke, hvis du smider den ud. Din revisor kan dog godt mene at du bør bogføre en samlet lagerværdi ultimo, men så tæller I bare op til den tid.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-05-08 21:55

Du bruger ikke lagerstyring. Vil det sige at du bare har en drift-konto der viser årets udgifter til vareindkøb (og naturligvis en anden der viser indtægterne ved varesalg).

I så fald gør du intet. Bogføringen vil stadig være korrekt (udgifterne til varekøb) uanset at noget af det er endt som defekt. Hvis du ønsker det skal fremgå af regnskabet at en del af dine varer er endt med at blive defekte, så skal de debiteres med samme beløb som de blev krediteret - altså indkøbsprisen. Så kan du nemlig sammenligne og se hvor stor en del af dine varer der endte med at blive defekte.

Men er det en oplysning du har brug for?

Kommentar
Fra : traveldreamer

Dato : 13-05-08 21:58

Tak mariafrederiksen!

Vil det være det samme hvis vi giver en vare væk som promotion / smagsprøve / vareprøve.

Skal den så heller ikke bogføres?

Jeg er med på at lageret kan tælles op ultimo. Vi ved så ikke hvad der er svind svind og hvad der er foræret væk eller defekt? Er det korrekt?

Traveldreamer

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 13-05-08 22:13

Ja, det er korrekt. Og det er også korrekt at du ikke kan se hvad der foræret væk, hvad der er spild og hvad der svind. Det må du bogøfre dig ud af løbende , hvis du vil vide det.

Kommentar
Fra : traveldreamer

Dato : 13-05-08 22:21

Til mariafrederiksen og henrikkrebs

Tak for jeres svar begge.

Jeg skal lige have på det rene:

Hvis jeg ønsker 1) at se hvad jeg har foræret væk til vareprøve / promotion debiterer jeg min vareprøve / promotion konto og krediterer min varekøbs konto (uden moms) med min indkøbspris på varen

Hvis jeg ønsker 2) at se mit tab på defekte varer, debiterer jeg min tab/spild /defekte vare konto i driften og krediterer min varekøbskonto (uden moms) med min indkøbspris på varen

Hvis jeg 3) ikke ønsker at se specifikt hvad der er defekt eller foræret væk, behøver jeg ikke at bogføre noget, da mit lager under alle omstændigheder skal tælles op pr. 31.12.08

Er det korrekt forstået?

Traveldreamer

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-05-08 00:15

Korrekt.

Blot en bemærkning vedr. det sidste. Reglerne hedder vist som du siger 'skal tælles op'. Selv ville jeg nok modificere det til 'hvis lageret har et betydeligt omfang'.

Godkendelse af svar
Fra : traveldreamer

Dato : 14-05-08 23:15

Tak for svaret mariafrederiksen. Det var en stor hjælp

Mvh
Traveldreamer

Kommentar
Fra : traveldreamer

Dato : 14-05-08 23:23

Hej Henrikkrebs.

Dit svar var ligeledes til stor hjælp, mariafrederiksen var lidt hurtigere på tasterne.

Mange tak, anyway. Det er fedt at kunne bruge "denne kanal" når det "brænder".

Mvh
Traveldreamer