/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Firmabil - måske alligevel?
Fra : kikace
Vist : 468 gange
20 point
Dato : 12-05-08 20:45

Hejsa!!

Jeg kører hver dag min mand til og fra arbejde. Når jeg har sat ham af, kører han altid direkte videre i en firmabil, idet han hver dag arbejder et nyt sted.

Nu har en ven fortalt mig at dette slet ikke er nødvendigt, idet han gerne må benytte firmabilen, på gule plader, til at køre hjem i , altsammen fordi han hver dag kører til et nyt sted.

Kan det være sandt. Det ville være til stor hjælp nu da der snart kommer "En lille ny".

Håber at høre fra et par kloge hoveder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 21:06

Hvis han dirigeres hjemmefra til et nyt sted hver dag (eks. montør / rep) så kan han starte hjemmefra.
Han må ikke handle undervejs og heller ikke køre med den lille.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-08 21:11

Der er da lige kommet nye regler, i en firmabil må man gerne handle til og fra arbejde og man må gerne hente den lille på vej hjem.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-05-08 21:26

Til granner

Hvis man ser efter på Told & Skat, forventes det først at de nye regler træder i kraft ved årsskiftet til 2009.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-05-08 21:28

Men ellers er det rigtigt hvad Eyvind skriver, man må kun møde samme sted 60 gange på 2 år, dette gælder også i firmaet.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-05-08 21:52

Du kan læse om den nye praksis her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1748258&vId=0

Det trådte i kraft ved offentliggørelsen den 15. april 2008 - det er altså ikke pr. 1/1 09, som der først var snak om.

og generelt om firmabiler her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103986&vId=201805&i=98#i103986

Beskatningen (eller rettere skattefriheden) afhænger af, hvilken type bil der er tale om.
Gule plader/hvide plader og specialindrettet eller ej?

Kommentar
Fra : kikace

Dato : 12-05-08 22:29

Hej igen!!

Den er på gule plader, og specialindrettet. En ting skal jeg dog lige være sikker på,: At han arbejder et nyt sted hver dag, dermed mener jeg at hver mandag er han i én by, dagen efter i den næste osv. Men det er de samme byer (steder)på hver ugedag i hver uge. Er det så stadig ok?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-08 22:56

Det står alt sammen i de genveje Paulus 1 gav.

Og til jer andre, de nye regler er lige blevet gennemgået i en radioudsendelse på P4, er der da ingen af jer der har hørt den?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-08 23:15

Hvis du vil være helt sikker, så ring til Told og skat og spørg dem, så bliver du sikker.