/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
årsafslutning - momskonti
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 1830 gange
50 point
Dato : 11-05-08 15:42

Jeg har fået indtastet alle oplysninger for at kunne afslutte mit regnskab. Når jeg så gør det nulstiller regnskabsprogrammet (summasummarum) selv alle drifts konti, og overføre alle status konti til næste regnskabsår.

mit spørgsmål går på om jeg skal "nulstille" alle moms statuskonti (salgsmoms, købsmoms, varekøb i udlandet og momsafregnings konti) eller om jeg bare skal forsætte med disse konti i 2008.

kontoerne er afstemt så de går i nul, så det vil ikke direkte gøre noget for resultatet for næste års moms... andet end det bliver meget sværer at gennemskue hvis der laves en fejl.

Håber på et hurtigt svar.

mvh Rasmus

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 60 point
Dato : 11-05-08 15:57

Ja du skal nulstille dine momskonti, efter du har flyttet beløbet til momsafregningskontoen. Du skal storte med 0 pr. 1. januar. Driftkonti nulstiller normalt automatisk når man kører årsafslutning, men momskonti skal du gøre manuelt. Sådan er det i concorde eller C5 light.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 11-05-08 16:00

Tak for svaret hawaii7. Det må man da kalde hurtig respons

mvh Rasmus

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-05-08 07:30

Summasummarum nulstiller automatisk salgsmoms, købsmoms, varekøb i udlandet ved årsafslutning ved at overføre dem og momsafregnings konto. I version 3 er der desuden en specielfunktion til momsafslutning så man kan gøre det manuelt. Den ligger godt nok gemt lidt mærkeligt på 'oversigt' så vidt jeg husker.

'Skyldig moms' må ikke nulstilles. Mens købs- og salgsmoms er et udtryk for opbygning i løbet af momsperioden, så er Skyldig moms en gældspost til momsemor som (lige som fx banklånet) ikke kan nulstilles før gælden er betalt.

Jeg har nu aldrig kunnet lide SummaSummarums momsafregning - den tog ikke hensyn til afrundingsregler,så jeg har altid gjort det manuelt.