/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
udvindelse af nikotin
Fra : ana1000
Vist : 3957 gange
20 point
Dato : 09-05-08 23:38

hej

nogle der ved, hvordan man udvinder nikotin af cigaretter/cigarer/nikotin tyggegummi?
vi kom til at snakke om det i kemi, men min lære var ikke helt sikker...

mener at have læst et sted, at man bare skal ligge tobak i vand i et par dage, si tobaken fra og fordampe vandet, og så vil man have ren nikotin, men er vand et godt nok opløsningsmiddel?

min lære foreslog at man måske kunne bruge æter eller noget...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-08 00:01

Vand er et udmærket opløsningsmiddel

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 10-05-08 00:43

Hej

Nikotin er et udpræget upolært molekyle og er derfor kun ganske lidt opløseligt i vand (En tommelfinger regel siger, at et ilt-atom kan hive fem kulstof-atomer i vand – nikotin har ingen ilt-atomer og de to kvælstofatomer vil kun bidrage svagt til opløseligheden). Et upolært opløsningsmiddel vil derfor klart være at foretrække. Det skal dog bemærkes at nikotin er en base og dermed er langt mere opløseligt i en sur opløsning.

Jeg har 2 forslag til ekstrahering af nikotin fra tobak:

(1). Bland finthakket tobak med f.eks. ethanol, petroleum, olie eller lign. (Udgå ether, idet det er risiko for eksplosion ved opbevaring i længere tid). Filtre opløsningen og damp derefter opløsningen ind i stinkskab.

(2). Bland finthakket tobak med eddikesyre (et skud fra hoften: 10 ml 10% eddike til 10 g tobak). Filtre opløsningen og tilsæt f.eks. petroleum og base (Igen et skud fra hoften: 10 ml petroleum og 20 ml 10% ammoniak). Ryst opløsningen godt i 5 minutter og adskil derefter petroleumsfasen fra vandfasen. Damp herefter opløsningen ind i stinkskab.

Jeg vil tro at metode (2) vil være den bedste, men jeg har ikke den store erfaring på området og jeg anbefaler at søge på nettet - f.eks.: "nicotine extraction" - der kommer mange hit, men jeg fandt ikke lige en procedure.

PS.: Der er en god artikel på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Bemærk: nikotin er overraskende giftigt. Læs derfor afsnittet "Toxicology" på ovenstående link inden i starter et forsøg.

Bemærk: Organiske opløsningsmidler er brandfarlige! – minimer/undgå opvarmning ved inddampning.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 10-05-08 00:46

Hmmm...

Jeg er ikke sikker på at eddikesyre i dette tilfælde er en stærk nok syre - skift den ud med saltsyre.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 10-05-08 01:17

Her er der en række forskellige procedure for ekstration af nicotin fra tobak:

http://tobaccodocuments.org/lor/89651655-1665.html

Jeg fandt desuden ud af, til min store overraskelse, at vand er et velegnet opløsningsmiddel for nikotin! (nogen der har en forklaring herpå?)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-05-08 01:53

Vand må være effektiv da nikotinen bliver optaget lynhurtigt i blodet, ellers skulle tobaksfabrikanterne tilsætte et stof (mere)

Og nikotin er uhyggelig giftigt, en mængde svarende til et stykke hugget sukker kan slå 800 mennesker ihjel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-05-08 07:09

Prøvede det som dreng med vand, det virkede fint. Men du får selvfølgelig også en masse tjærestoffer mv., så du får en brun masse v. inddampning, der langtfra er ren nikotin. Men den var god nok til mine formål, så jeg prøvede aldrig at få nikotinen ren.

Og som tilføjelse til advarslerne, så opsuges nikotin også gennem huden, så pas meget på!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-05-08 08:26

En anden forklaring på den lette opløselighed kunne være at nikotinen stammer fra en plante.

Dermed ikke sagt at alle plantestoffer kan udvindes på den måde, hvis det var tilfældet havde vi undgået meget miljøsvineri de sidstem 200 år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 16:09

Som før nævnt: Vand er et udmærket opløsningsmiddel - formodentlig fordi det i tobakken (vistnok) findesw som nikotinsulfat. Det går dog endnu hurtigere. hvis man blander med lidt sprit og lidt sæbe/sulfo, så man får en færdig væske til at sprøjte mod plantelus.
Giftigheden i denne sammenhæng er også et problem. Til gengæld bliver stoffet hurtigt nedbrudt; i jorden nedbrydes det af jordbakterier og menneskekroppen nedbryder det også hurtigt, hvis man har sørget for at få åndedrætshjælp. giftvirkningen er blandt andet standsning af åndedrættet, men som sagt: Med åndedrætshjælp nogle timer overlever man.
som dreng fik jeg at vide af min far, at hvis han dejsede om under sprøjtning med stadset, skulle der tilkaldes ambulance, og han skulle have "kunstigt åndedræt".
Han var kommunalt uddannet sprøjter i det lokale kommunale skovvæsen - til arbejdsmandsløn.
mvh
pbp