/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvorfor køber ingen dollars?
Fra : cristian2
Vist : 1007 gange
100 point
Dato : 08-05-08 12:16

Dollarkursen er meget lav for tiden. Hvorfor er der så ikke en masse som køber dollars med forventning om at den stiger? Er det reelt fordi at udgifterne ved at købe og sælge valuta er så forholdsvis store, at det end ikke kan svare sig selvom dollaren efter al sandsynlighed vil stige på et tidspunkt?

Hvor meget skal dollaren reelt stige før det kan svare sig - er der nogen der ved det?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 12:32

Nej jeg ved det ikke; Men jeg kender mange der har tabt mange penge på valutahandel. Der er måske endda større udsigt til at dolleren falder?
Man bliver ike rig af at føre krig.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 08-05-08 12:35

Hvorfra ved du, at dollarkursen er lav? Der handles for milliarder af dollar hver eneste dag, og alle sælgerne mener, at kursen skal lægere ned. Al form for kortsigtet spekulation er i længden tabsgivende for private investorer.

Mvh

Claus
www.prisas.dk

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-05-08 12:36

Jeg kender ikke omkostningerne ved at købe USD, men jeg tror ikke de er afgørende. Vær dog opmærksom på at renten er lav på USD.

Men hele humlen ligger nok i din påstand: "selvom dollaren efter al sandsynlighed vil stige på et tidspunkt?"
Du har givetvis ret, men hvornår og hvor meget? Fx en 1% stigning om et år er jo ikke nok. Rentetabet har været større. Og hvem kan overhovedet sige om faldet fortsætter nogle år endnu? Og selv et 'måske 50% stigning' om 'måske nogle år' er simpelthen for risikabelt.
Faktum er at 'markedet' vurderer at tiden ikke er inde til så store opkøb at det påvirker kursen. Hvis du er klogere end markedet, så køber du nu. Ellers må du nok indse at den nuværende kurs er den der af flertallet skønnes at være den rigtige, og det ikke kan betale sig at købe op.

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 08-05-08 12:46

Dolleren står til at stige i dag...

-Den er lav ja, men den er på vej igen!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 13:43

Jeg tror den skal længere ned, Hvis ikke USA skifter kurs, Ikke bare præsident,
Konjunkturene går nedad og nedad, når resten af verden følger med ned så stiger dollaren vel.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-05-08 14:44

DAF_direktoer: "og alle sælgerne mener, at kursen skal lægere ned"
valde.: "Jeg tror den skal længere ned,"

Joh, men sælgerne sælger vel netop bl.a. fordi de tror kursen vil falde og køberne tror det modsatte. De køber bl.a. fordi de tror kursen vil stige. Hvis det er rigtigt eller bare 'den almindelige mening' at kursen vil falde, så var den allerede faldet. Det kan derfor kun være DAF konsulenten DAF_direktoer's og valde.'s personlige forudsigelse.

christian2: "dollaren efter al sandsynlighed vil stige på et tidspunkt". Se, dette er der historisk belæg for. Kursen stiger eller falder hver eneste dag - groft sagt stiger den lige så tit som den falder. Oven i købet er den fortrisvis steget de sidste 14 dage. Lad mig komme med en stensikker forudsigelse: Måske falder den til 2 kr og stiger derefter støt til 3 kr indenfor få årtier. Stensikker? Jo, det er det lille 'måske' der gør det.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-08 15:22

Lad slå fast, at lønsomheden af valuta spekulation har relativt lidt at gøre med omkostningernes størrelse. Problemet er, at det i bedste fald er et nul-sums-spil - du vinder, jeg taber - men desværre spiller vi private investorer mod professionelle investorer, som har masser af erfaring, uddannelse, computerkraft og økonomiske modeller til deres rådighed, så derfor er chancen for gevinst som at vinde i Lotto.

Mvh

Claus
www.prisas.dk

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 08-05-08 17:10

Tak for svaret DAF_direktoer.