/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Injurier fra afd.bestyrelse
Fra : Ysseven
Vist : 1055 gange
200 point
Dato : 08-05-08 09:02

Hej derude,

Vores afdelingsbestyrelse har igennem flere år være "lige dygtige nok", men formår altid at få præpareret tilpas mange pensionister på forhånd, så næsten alt går efter deres planer. Og hvis det bliver besluttet noget, som de ikke vil have, så undlader de blot at føre det ud i livet.

Vi er nogle beboere, som er rigtig trætte af det (mange er i mellemtiden flyttet), men vi er desværre ikke nok, når der holdes beboermøder, som ofte ligger søndag formiddag...

Jeg har så i det sidste 3/4 år hver måned skrevet diverse indlæg til vores beboerblad (omdeles til vores 722 husstande, kommunen, boligselskabet m.v.) i forsøget på, at få folk til at komme. Ikke alle indlæg kom igennem afdelingsbestyrelsen selvbestaltede nåleøje, idet det var ganske kritiske læserbreve, hvori jeg åbent studsede over diverse ting. Jeg blev løbende lovet svar i bladet og på beboermøde, men det har jeg stadig tilgode at modtage.

Nu har de - efter min klare mening - ikke indkaldt på lovlig vis til det seneste beboermøde, og jeg gjorde skriftligt indsigelse forud for mødet, og sendte en klage til beboerklagenævnet. En afgørelse derfra foreligger først om ca. 4 uger.

Jeg har ikke skrevet indlæg i det seneste beboerblad, men til gengæld var der et åbent brev til mig, underskrevet af den nyvalgte formand, som tydeligvis har fået min klage til høring. Og som - hvis jeg får medhold - risikerer at miste sin fine formandspost...

I dette læserbrev beskylder han mig for at have sendt "jeg ved ikke hvor mange klager", påstand om, at de "alle er blevet afvist", at min "kritik er urimelig" og at "... vi betragter dine henvendelser som ren chikane. Vi vil derfor ikke bruge yderligere tid på dine ikke relevante indsigelser i fremtiden".

Jeg har hjulpet en beboer til at klage til beboerklagenævnet (hvor han fik medhold), og jeg har én gang klaget til boligselskabet ifm. et indsendt (men ikke medtaget) forslag, og har fået medhold. Og så selvfølgelig bøvlet i denne omgang. Det ved afdelingsbestyrelsen ganske udmærket - men med læserbrevet får formanden mig til at fremstå som en kværulant uden hold i sagerne.

Fakta er, at de i årevis har bukket, bøjet og omgået love og vedtægter. Og nu er jeg gået til hårdt modangreb. Ikke for min egen skyld, men for at bevare resterne af vores beboerdemokrati.

Spørgsmålene er nu:
Hvordan ser det ud med at rejse en sag om injurie og/eller ærekrænkelse?
Og kan man få økonomisk hjælp i en sag som ikke udelukkende er personlig, men også påvirker 722 husstande?

Jeg vil ikke kunne få fri proces.

Håber meget, at der kommer hjælp herinde fra.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-05-08 09:35

Det kan du godt spare dig. Det får du ikke noget ud af. Jeg ville selv i gang med noget ligende efter jeg var blevet "svinet" til i avisen, men da det ikke er noget med mord, incest eller ligende, siger en advokat så kommer men ikke igennem med det. Sagen er tabt på forhånd. Der skal mere til æreskrænkelse og injurie, før du kan vinde sådan en sag ifølge udtalelser fra en advokat.

Du står i en meget dårlig situation med din sag, da du ikke kan få alle beboerne med på at gøre indsigelser.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-08 09:37

Jeg har prøver nøjagtig det samme ved at hjælpe en beboer, hun blev også sværtet til af afdelingsbestyrelsen.

Vi henvendte os til Lejernes Landsorganisation og de hjalp os med en advokat. Hun var pensionist og fik fri proses.

http://firma.eniro.dk/query?what=cs&search_word=Lejernes%20LO&ax=google&partnerid=google

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 09:41

Hmmm.

Det kan da ikke være rigtigt, at ganske få tillidsvalgte (!) medbeboere kan udleve deres storhedsvanvid, bare fordi flertallet af beboerne igennem årene har givet op i frustration over, at afdelingsbestyrelsen alligevel gør, hvad den vil...!?

Vi er trods alt en meget stor afdeling.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-05-08 09:47

http://www.retshjaelp.com/
prøv her, jeg kender dem ikke

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-05-08 10:14

Når der er en bestyrelse og der formentlig også en kolektiv indmeldelse i LLO

Jeg syntes du skal kontakte LLO, ikke så meget for problemet mht. Injurier, men mere for at hjælpe Bestyrelsen til en værdig håndtering af breve og beboernes henvendelser.

Bestyrelses arbejde er noget meget ømtåleligt, da det oftes varetages af frivillige - da mange ikke ønsker at tage ansvar for andet end brok over forkerte afgørelser.

Man kan som bestyrelses medlem ikke gøre alle glade, men nogen gange er det jo "brokkerne der har et mere klart syn på virkligheden".

Bestyrelsen gør det ofte så godt som de kan - men kan jo også have interne stidigheder omkring magten i selvebestyrelsens arbejde. Dette kan medføre at de har mere fokus på dem selv end på de opgaver de varetager.

Så hvis det er porblemer i bestyrelsens arbejde - vil LLO sikkert gerne hjælpe. Nogen gange er det små problemer - der afsløre at noget større er galt...

vh Ben

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 10:21

Hvis ikke man vil optage dine indlæg i bladet, må du sende et åbent brev til amtlige 722 beboere. Tag dig i agt for at du ikke kan beskyldes jor injurier. Snak med den gratis advokathjælå, jeg tror ferik har givet dig et link, ellers er det her: http://www.advokatsamfundet.dk/
Det er vigtigt at have safkyndig hjælp, så du ikke bliver beskyldt for kværulanteri og injurierende udtalilser.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 10:28

Hos os er der desværre tale om manipulation og magtmisbrug, samt grov udnyttelse af de simple regler ved beboerdemokratiet: Flertallet af de fremmødte bestemmer.

Jeg var selv medlem i et år, men blev "disket", fordi jeg forsvarede en beboers rettigheder (se foroven), og på det efterfølgende beboermøde blev jeg anklaget med falske påstande - og mit forsøg på forklaring døde p.g.a. råb fra forsamlingen, inkl. afdelingsbestyrelsen.

Det var en farce af rang, og mine "tilhængere" vokser, men bare ikke så hurtig som de præparerede pensionister m.fl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-08 10:38

Det eneste du kan gøre er at følge spillets regler. Lav fodarbejde, involver andre beboere og bliv ved indtil i er nok til at vælte bestyrelsen. Det er demokrati, men det koster arbejde at få det til at fungere.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 10:46

Fortæl mig om det...

Og hvad tror du, at jeg har prøvet / prøver...?

Men det er rigtig, rigtig meget op af bakke.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 12:00

Ja vist er det op ad bakke men du må jo bruge "bladet" Og når de nægter at optage dine artikler, så skriver du et enslydende brev til samtlige 722, ja det er mange postkasser at besøge hvis du er alene.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-05-08 12:03

Hvis du kan bevise, at afd. bestyrelsen f.eks. har overtrådt reglerne om beboerdemokrati, så vil jeg mene, at du skal skrive til organisationsbestyrelsen (nogle steder kaldet hovedbestyrelsen). Du kan også prøve at lade dig vælge til repræsentantskabet, og så tage den derfra.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-05-08 12:06

Ja det er korrekt. Det er demokrati hvor flertallet bestemmer af de fremmødte.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 12:44

Citat
Ja det er korrekt. Det er demokrati hvor flertallet bestemmer af de fremmødte.

Nemlig!
Derfor symes jeg du skulle skrive direlte til beboerme - du kan hurtigt mangfoldiggøre et brev på din pc.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-08 16:44

Bak nu liiige lidt....

Citat
bare fordi flertallet af beboerne igennem årene har givet op

Dermed "bestemmer" de resterende jo

Citat
Hos os er der desværre tale om manipulation og magtmisbrug

DINE ord - kan de bevises ?

Citat
Det var en farce af rang, og mine "tilhængere" vokser

Så kan du jo bare håbe du en dag bliver i "overtal"

Der er IKKE nogen her der kan råde dig da "vi" KUN hører sagen fra DIN side....
Det kunne jo være det er DIG der er forkert på den siden du IKKE kan skaffe flertal (uanset hvem der manipulerer hvem) - Det er nu en gang vilkårerne i et demokrati...

Citat
samt grov udnyttelse af de simple regler ved beboerdemokratiet: Flertallet af de fremmødte bestemmer.

Hvordan kan man udnytte det med mindre "andre meninger" nægtes adgang

Beklager det sikkert IKKE lige var det du ville høre, men ikke alle råb om hjælp giver råberen RET....

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 16:55

--> refi: Jeg kan sagtens forstå dit synspunkt - og ville nok selv have skrevet noget lignende...

Men du kan jo også vælge - for argumentations skyld - at vælge at tro mig.

Tilstandende hos os ER kaotiske og som beskrevet, men de skal opleves, før man tror det. Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om sagen, og jeg har selvfølgelig belæg for mine ord. Ellers gad jeg slet ikke bruge kræfterne på det.

Så jeg venter lidt mere på gode kommentarer - hvilket din på sin egen måde også var!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-08 17:11

Må stadig fastholde at det er svært at argumentere eller modargumentere for den slags skyld - så længe SAGEN kun kendes fra en side....

Jeg PÅSTÅR ikke du ikke har uret - men siger heller ikke du har ret.... Det kan INGEN jo vide andre end de involverede (eller dem der har FULD indsigt i sagen).

Føler du reglerne bliver overtrådt, og du kan bevise det, må du jo gå til enten LLO eller en advokat....

Problemet er så hvordan du vil "kunne leve" i det samfund hvor alle (flertallet) er imod dig - UANSET om du får ret eller ej.....

Det kan blve en væsentlig større udfordring.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-08 17:13

Citat
ikke har uret

har uret - eller - ikke har ret....

Sorry

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-05-08 18:45

Du skriver i din profil at du er advokatsekretær, du må kende jurister som kan råde dig.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-05-08 19:30

Ja, det er jeg.

Men a) ikke på det område, og b) vil jeg ikke blande kontoret ind i sagen. I al fald ikke på nuværende tidspunkt. Der er jo (i mine øjne) grænser for, hvad og meget man spørge "gratis" - og der har været behov for mere personlig hjælp tidligere.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-07-08 08:28

Up-date:

Vores afd.best. har nu (via generalforsamlingen) fået ændret vedtægterne i boligselskabet, så det nu kræver underskrifter fra 73 husstande, mod før 10 beboere (som godt kunne være 5 par) for at indkalde til en beboerønsket afdelingsmøde.

Det er både godt og skidt - men jeg har på få dage fået over 90 underskrifter fra over 80 husstande, som bakker mig op om, at den gamle afd.best. skal ud, og at vi skal vælge en ny afd.best.

Jeg har i øvrigt aldrig påstået noget, som ikke kan dokumenteres. Man er vel lidt "miljø-skadet" fra sit job...

Nu er der så beboermøde den 17. august, og det venter vi spændt på. Og jeg lader derfor tråden stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-07-08 09:15

Citat
73 husstande, mod før 10 beboere (som godt kunne være 5 par)

Den har da under alle omstændigheder været GAL...

En husstand har da ALDRIG mere en EEN stemme.......

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-07-08 09:30

Hos os er ingenting normal - og meget "helt gal". Men man kan altså komme langt ved formulering af vedtægter.

Proceduren var/er som beskrevet, og det kan også læses i vedtægterne. Så den må formodes at være efter bogen...

Det springende punkt er ændringen fra 10 personer (= i princippet 5 par) til 10 % af husstandene, og i øvrigt uden bemærkning om, hvorvidt der skal være enighed i husstanden.

Men vi har alle dage haft 2 stemmer ved beboermøderne - og hér kan der i princippet opstå problemer, hvis nr. 2 i husstanden er uenig, og derfor anfægter gyldigheden af antallet af underskrifter. Det er dog et problem for sig, som jeg ikke tror/håber, at vi kommer ud for her - men jeg har jo også sørget for at få ca. 10 "overskuds-husstande" i forhold til kravet. Af samme årsag!