/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat leger med vandskål
Fra : Wonderbaby
Vist : 2639 gange
200 point
Dato : 08-05-08 00:17

Hej
Mit problem betår i, at min kat Kejser, hver gang den skal have noget at drikke, puffer til vandskålen. Vandet skvulper over, og så har jeg vand over det hele, og Kejser har næsten ingen vand tilbage at drikke. Har forsøgt at købe en tungere skål, men det har ikke hjulpet på problemet. Skålen bliver gladeligt transporteret et par meter væk fra hvor den stod. Det begynder at irretere mig en smule, samtidig med, at jeg bliver nervøs for at Kejser får nok vand. Nogle gange har jeg fyldt vandskålen op, og så har han drukket i 15 min i træk. Så han er jo også helt klart tørstig. Er der evt nogen der har forslag til hvilken vandskål jeg kan bruge i stedet, som bliver stående. Har prøvet at sprøjte vand på Kejser når han rykkede på skålen. Men han er fuldstændig ligeglad.
Håber der er nogen som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-05-08 00:32

Du kan få nogle med selvklæbende gummidutter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-08 01:11

Man kan få nogen i rustfrit stål, der "skråner udad forneden" og så sidder der en gummiring på underkanten, der skulle forhindre, at skålen skubbes.

Ellers må du bare finde en skål hvor du kan hælde så meget vand i, a han ikke kan flytte med den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-08 01:11
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-05-08 01:13

Jeg tror at din kat forsøger at fortælle dig at den gerne vil have vandet til at stå et andet sted.

Jeg tror det er vanskeligt at opdrage katte til at lade være med at flytte på skålen.

Du kan også forsøge at tape skålen fast med dobbeltklæbende tape, som "dior" foreslår.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-08 01:13
Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-08 01:16

Og Bertelbranders forslag kan måske også bruges....katte er somme tider nogen "pernittengryn" med deres vand....nogen vil ikke drikke af en skål, men kun af bruser eller vandhane o.s.v.

og katte bryder sig som regel ikke om, hvis vandskålen er placeret tæt på madskålen.....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-05-08 01:19

Vores katte plejer at putte kattemad i vandskålen hvis den står tæt ved madskålen.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 08-05-08 06:34

Prøv at stille skålen i en dyp tallerken!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-05-08 07:03

Jeg er helt enig med BertelBrander - og det er da et (gratis) forsøg værd...

Katte er nogle sjove væsener, og det kan være en rigtig god idé at undesøge, hvorfor de pludselig ændrer adfærd, for det er næppe uden årsag.

Eksempelvis vil de også holde op med at benytte kattebakke, hvis det gør ondt på dem, når de tisser - og så tisser de pludselig over det hele. Det er et sikkert tegn på, at I skal afsted til dyrlægen.

Måske skulle du spørge din dyrlæge om sagen, hvis det ikke hjælper at flytte skålen...?

Kommentar
Fra : dior

Dato : 08-05-08 09:00

Hej igen.
Du kan måske også flere idéer,hvis du kigger på nedenstående link.
www.kattegalleri.dk

For at komme direkte til min side,kan du klikke på dette link:
http://www.kattegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=469

Du skal registrere dig for at komme ind,men det koster ikke noget.
Her er der masser af kattemennesker der er villige til at hjælpe

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 08-05-08 09:13

Wonderbaby: Du må ikke blive irriteret over noget der er kattens natur.

Her har vi nu fundet/valgt at bruge en høj "gammeldags" metalskål, med smal bund der går ud i en brede top, lidt kræmmerhus agtig men altså med fald bund, selfølgelig. De kan stadig hive vand op ad skåle afhæigt af hvor fyldt den lige er, men flytte den og vælte den det kan de ikke.

Man kunne måske købe det der som regl sorte anti-skrid net. Man køber det hos isenkræmmeren eller loppemarkeder til ingen penge, og ting man stiller ovenpå kan ikke skride pga. underlaget.

Dova: Glem de skåle med gummibelagte underkanter. Det virker ikke. (måske hvis du kombinerer med mit nederste forslag)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-08 10:43

Vores hund gjorde det samme, men vi lavede en kasse af spånplader, skat et hul til vandskålen og i den satte vi vandskålen. Vandskålen er, som beskrevet, smal for neden, nærmest som et stort kræmmerhus. Et lille stykke dobbeltklæbende tape. Den har ikke skvulpet over siden.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 08-05-08 11:02

Min kat gjorde det samme, hvilket jo er meget irriterende. Ved et besøg i en specialbutik (hæste, køer, svin, landbrug) fant jeg en massiv skål beregnet til søer. Den er ganske tung, men ikke specielt stor. Den har en glaseret overflade, og den vælter ikke. Lykke til.

Kommentar
Fra : Wonderbaby

Dato : 08-05-08 11:51

Tak for alle jeres gode forslag. Jeg tror jeg vil starte med at forsøge at flytte vandskålen væk fra maden, og se om det virker. Lader lige spørgsmålet stå en dags tid mere før jeg beslutter hvem som har svaret bedst på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 12:20

vi har et fuglebad i granit. Det vil ikke engang en voksen tiger kunne flytte. Det står jo ude så det har den ulempe at det skal rengøres minds hver dag på grund af grønalger. Men er det en udekat så kan problemet løses på den måde. (Selvfølgelig kan det også stå inde)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-05-08 22:13

Hej med dig.
Prøv at købe et stykke skridsikkert dug og læg det under.
De har det en gang imellem hos netto og det virker godt. Vi bruger det om bord på vores båd når vi er ude i hådt vejr og der er ihvert fald ikke noget det glider nogen steder

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-05-08 06:57

Et fuglebad i granit...

Det kan lyde som en god løsning, især hvis den matcher indretningen. Og de fås jo også både med og uden sokkel.

Der er godtnok kommet mange forslag i denne tråd, men p.g.a. læsning af dette forslag startede jeg dagen med et ærligt og herligt grin.

Tak for det, valde. Og ha' en god dag allesammen.

Kommentar
Fra : Wonderbaby

Dato : 09-05-08 22:59

Problemet er lidt, at uanset hvad jeg putter under vandskålen, så skubber Kejser bare endnu mere til skålen så det skvulper over. Har nu også prøvet at flytte vandskålen, uden nogen som helst effekt. Forskellige skåle har jeg også prøvet med.
Godt nok ikke et fuglebad ;) Det ser ikke så godt ud i min lejlighed på 1. sal ;)
Problemet med selvklæbende tape og gaffatape, er at det besværliggør rengøring af vandskålen, som jo skal ske dagligt.
Har set en skål på nettet med en svulpesikker kant... Nogen som har erfaring med denne type skål???

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 18-06-08 21:30

Han lyder til at være enten Norsk Skovkat eller Maine Coon
De plasker som regel i vandet, før de drikker og hiver rundt med skålen, hvis den er for let.

Jeg bruger en tung keramikskål, som jeg har stillet i en stor, lav underskål af plastik til urtepotter.
Den er ca. 35 cm i diameter, fås i gråblå og brun i Bilka og mange planteskoler og koster ikke alverden. Så sker der ikke så meget, når kattene plasker.

Jeg har også en "vandfontaine" (specielt til katte og hunde), som er øvert på top 10-listen af kattenes drikkesteder. Nogle af dem vil nemlig helst have rindende vand (vandhanen), og det får de med den.