/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvordan oxiderer man sølv??
Fra : ytting
Vist : 12735 gange
100 point
Dato : 06-05-08 22:15

Min kone og jeg købte oxiderede sølvringe til vores bryllup, de var dødflotte i mørkegrå farve. De er efterhånden slidt helt blanke og sølvfarvede, og vi vil gerne oxidere dem igen. Er der nogen der ved hvordan man gør det??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-05-08 22:24

Citat
glwww.mst.dk/Kemi/02052507.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-08 22:27

De oxiderer netop ved ikke at blive brugt - så bliver de anløbne eller oxiderede,

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-05-08 22:37

Du køber en syre i en smykkefremstillingsbutik (husker ikke hvilken), men det hele bliver så oxideret. Bagefter pudser man sølvet op igen ved hjælp af en maskine - almindelig pusning vil ikke gøre nok.
Som du måske kan høre er det noget der kræver lidt mere udstyr end de fleste ligger inde med.
Det i har gjort galt er sikkert at lægge ringene i pudsemiddel eller fx salt/søvpapir i kogende vand - det fjerner oxidationen, hvorimod pudsning ved at gnide, ikke når ned i revnerne.
Prøv at høre en guldsmed hvad de skal have for det - når man har tingene i hus, kræver det ikke meget arbejde...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-05-08 22:38

hov - oxidationen giver sort resultat - mon ikke i har fået dem slebet glatte hvor de før var rug?

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 06-05-08 22:48

Prøv at kontakt Ravstedhus.dk

Førende butik indenfor diverse til smykkefremstilling og vedligeholdelse.

Enkelt at oxydere. I køber en oxyderingsvæske og lidt pimpsten. Hælder lidt væske i en kop og ligger ringene ned i. Tages op med pincet og skylles under vand.

Efterfølgende gnides med pimpsten og slibestål eller i poleringsmaskine.

Go´fornøjelse

kh
Marianne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-08 23:32

Stakkels Ytting der skal ligge i oxyderingsvæske. Tror du ikke det er ringene hun skal lægge i væsken.
Du må lære at kenne forskel på ligge og lægge. Det ene er noget man selv gør , og det andet er noget man gør ved noget.

Når sølv bliver sort med tiden er det ikke oxyderring , det er sulfiddannelse.
Sølv er et ædelmetal som normalt ikke oxyderer i luft, men det angrives af svovlbrinte under dannelse af sølvsulfid, som er sort. Svovlbrinte dannes bl. a, ved nedbrydning af visse svovlholdige stoffer i naturen. Tang og æg er eksempler.
Derfor spiser man ikke æg med sølvskeer.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-05-08 07:52

Off topic:

transor skrev fejlagtigt
Citat
Du må lære at kenne forskel på ligge og lægge. Det ene er noget man selv gør , og det andet er noget man gør ved noget.

kenne eller kende?
oxyderring eller oxydering?

'lægge' er et transitivt - en bevægelse af en ring eller af Ytting.
'ligge' er intransitiv

Man lægger en ring i en væske og lader den ligge et stykke tid.

http://www.backspongenberg.dk/index.asp?meID=137

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-05-08 08:09

jeg afvinger tråden igen, men er nu ret sikker på at det ikke er oxidation jeres ringe mangler.
Nu er det jeres vigtige ringe, så tag lige en tur forbi en guldsmed og betal jer fra det - de skulle gerne holde resten af livet.

Kommentar
Fra : sansemotorik

Dato : 07-05-08 09:35

Tak for de gramatiske tip, men er de ikke lidt irelevante i forhold til Yttings spørgsmål?

Kommentar
Fra : ytting

Dato : 07-05-08 09:54

Tak for alle svarene. Nu har jeg desuden lært noget om grammatik. Jeg har måske været lidt utydelig i mit spørgsmål. Ringene var det som de i en smykkeforretning kalder "oxiderede", men den sorte/mørkegrå farve bliver hurtigt slidt af. Det koster 100 kr. pr. ring hos en guldsmed, så hvis vi kunne gøre det selv ville det være en økonomisk, logistisk for ikke og tale om sentimental fordel. Nu har jeg nogle gode forslag. Tak

Ytting

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-08 10:18

Stavning af kemi er der delte meninger om . Man bruger både formen -oxid og - oxyd.
De er begge afledt af oxygen for ilt.
Har i øvrigt slået op at oxideret sølv ikke er med sølvoxid , som er et farligt stof, men er en misvisende betegnelse for sølvsulfid.

Du kan altså bare behandle dine sølvringe med , halvrådne æg.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-05-08 11:22

undskyld mig, men 100kr per ring skulle være give jer lommesmerter?
Det kan i dårligt få remedierne for, foruden i risikerer at lave skade på dem ved at eksperimentere med noget i ikke før har prøvet...
Ringenes symbolværdi burde ikke ligefrem være noget man gjorde op i penge, hvis jeg må komme med en firkantet mening

Kommentar
Fra : ytting

Dato : 07-05-08 11:43

Kære jomfru ane

Jeg kan dårligt sige nej tak til din mening nu . Oxideringen går forholdsvis hurtigt af (1-2 måneder). Vi skal aflevere og hente, samt undvære ringene. Så alt i alt ville det være mere fordelagtigt at kunne gøre det selv, derfor forespørgslen, som kun gik på "Hvordan oxiderer jeg sølv". Ikke grammatik eller firkantede meninger!!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 07-05-08 12:18

hej ytting

oxydering af sølv gør at sølvet bliver sort i overfladen - som så kan blive slidt af som du har opdaget

som du selv siger er det nemt - men kræver udluftning - at oxydere

spørg her:
disse 3 steder sælger alt hvad du behøver
og besvarer alle spørgsmål

http://www.ravstedhus.dk/

http://www.anku-netbutik.dk/shop/default.asp

http://www.frits.dk/

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-05-08 13:25

Det er korrekt at man kan gøre sølv sort ved at lægge det i noget æg. Man skal så bare være opmærksom på, at hvis man efterfølgende lægger sølvet sammen med andet sølv (f.eks. i en æske eller pose) så vil det sorte "smitte af" på de andre ting.
I kan jo evt. overveje, at få en (værksteds)guldsmed til at lave et eller andet mønster i sølvringene, og derefter få dem oxyderet. Så vil oxyderingen lægge sig nede i mønsteret, og dermed ikke blive slidt af.
Det kan f.eks. være et mønster bestående af streger, eller en egentlig gravering med f.eks. "I LOVE YOU". Blot eksempler.
Hvis i beslutter jer for noget i den stil, vil jeg anbefale jer, at finde en guldsmed med eget værksted (ikke nødvendigvis forretning). De fleste guldsmedebutikker sender tingene "ud af huset", og er altså ikke vant til selv at have værktøjet i hænderne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-08 20:17

oxideret sølv er efter min opslagsbog en belægning af sølvsulfid.

Fra anden side vides at sølvsulfidlag er ganske svagtog kan gnuppes ag med lidt ihærdighed med bare fingrene.
Så det er ikke underligt at det ikke holder.
I æg dannes med tiden svovlbrinte, somer ildelugtende og giftigt. Man kalder æggene rådne , når der er meget svovlbrinte.
Svovlbrinte reagerer med sølv og danner et sort lag af sølvsulfid på sølvet.

Den med smitten er da vist ikke til at tro på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-05-08 22:02

transor, det er op til dig selv om du vil tro på det med "smitten". Til gengæld VED jeg, at oxydering som er foretaget af en guldsmed kan IKKE gnubbes af med fingrene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-05-08 00:15

Svovlbrinte i større stil er nemt at fremskaffe. Det stinker bare afskyeligt og er livsfarligt i større doser:
Køb lige dele vægtdele svovlpulver og jernpulver. Læg det på en ildfast flise eller lignende udendørs og sæt ild til. Når det er brændt sammen, lægges det i et gas med fortyndet syre (svovl- eller salt-), og nu kommer svovlbrinten. Og den er altså farlig at indånde. Men kan du gøre det i en lukket beholder, kan du hænge dine rengjorte og tørre ringe op i dunsten. De bliver sorte.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Boltzmann

Dato : 21-05-08 06:58

Til brunering af Sølv:
10 gram Kobbersulfat og 50 gram Salmiak opløst i 1 liter Eddike

Til oxydering af Sølv:
25 gram Svovl og 10 gram Ammoniumkarbonat opløses i 1 liter vand.