/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21585
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
pallenoc 13678
transor 13218
3773 12917
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lydpotte
Fra : yourgod
Vist : 2357 gange
50 point
Dato : 06-05-08 19:43

Hvad er en lydpotte lavet af?

 
 
Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 19:46

Blik eller rustfri stål (hvis den er god)

En lydpotte er en såkaldt selektiv lyddæmper (udnytter arealindsnævringer og ditto udvidelser)

Kommentar
Fra : yourgod


Dato : 06-05-08 19:47

Men er der ikke noget lyddæmpende inde i det?

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 19:49

Dette giver en ikke uvæsentlig reduktion af lydtrykket, dog i relativt smalle frekvensbånd. Anderledes virkende er en absorbtionsdæmper, der klart er bedst i højere frekvensbånd. Sådan en virker vha en blød overflade, der fanger lyder og i realiteten omdanner svingningerne til varme. Sådan nogle bruges f.eks i ventilationsanlæg. I større tekniske installationer kombinerer man gerne de to principper.

Kommentar
Fra : IceCap


Dato : 06-05-08 19:51
Kommentar
Fra : IceCap


Dato : 06-05-08 19:51

Og der er engelsk forklaring på teorien.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 19:53

Nej, normalt ikke.

Dit indgangsareal, udgangsarealet - sammenholdt med det frie areal hvor gennemstrømningen er størst giver en lyddæmpende virkning. Foring med absorberende materiale duer kun mod højfrekvent støj, og ses af og til i slutpotten.

Men i en bilpotte kan man godt se sindrige udformninger med perforeret plade og alt mulig andet. Dem jeg har set skåret op har været halv-komplexe og ligner noget der er bøvlet at regne på.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 19:59

En lidt simplere fysisk forklaring kan man finde, hvis du finder en forklaring på totaktsmotorens effektpotte. Denne bruges på racerpotter på scootere og så afslutter man med en dæmper til sidst, der tager vrælet. Men os fra de glade Puch dage husker sikkert en VZ'er med effektpotte. Den kunne høres på to km afstand. Men en racerpotte på en nymodens scooter har lige fået en "efterdæmper" - antagelig virkende efter absobtionsprincippet. Første potte udnyttes så til at effekt-forøge + dæmpe lavere frekvenser, hvorefter slutpottet tager vræleriet.

Kommentar
Fra : yourgod


Dato : 06-05-08 20:02

Det er nice med alle de svar..
men skal lige have slået fast
En lydpotte til bil er lavet af rustfri stål?

Kommentar
Fra : IceCap


Dato : 06-05-08 20:02

kan den godt være, men typisk alm. stål.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 20:13

Normalt laves de af halvdårlig blikplade og lakeres nødtørftigt.

Kvalitetsudstødninger af de bedre laver man af rustfri, normalt AISI304 eller lignende kvalitet. De-luxe har jeg set udført i syrefast stål, altså lig AISI316.

En Toyota Avensis kan f. eks holde udstødning i tæt på 300000 km!! Det kan en Peugeot IKKE (med mindre vi taler diesel.).

Kommentar
Fra : transor


Dato : 06-05-08 20:34

Lyddæmpersystemet skal ideelt set omforme den stødvise afgang framotoren til en helt jævn strøm ud .
Det gøres ligesom i elektriske filtre og udglattere ved en skiftevis passage af større rum (capaciteter) og smalle rør (modstande) trykvariationer opfanges of udjævnes i rummene , og modtandene giver en tilvarende jævnere afstrømning, til det næste rum.

I praksis bruges kun et brænset antal led så strømmen ud bliver ikke helt jævn , men nok til at støjen dæmpes meget.
Som vist på figuren i linket kan en potte godt indeholde flere rum med strømningsmodstand via perforeret plade imellem.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 06-05-08 20:36

Ni af ti lyddæmpere er lavet af samme slags stålblik som billige pissepotter.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 06-05-08 20:45

Den er lavet af galvaniseret stålplade, og virker hovedsagelig ved at den komprimerede gas
udvider sig i potten, og afspændes,efterfølgende kommer så gassen ud med et stærkt reduceret
lydtryk. Mvh. K.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 06-05-08 21:30

IceCap og transor har til sammen givet dig et rigtig godt svar.
Har en gang skildt sådan én. Den havde også et rør i hullet længst væk.
Den naturlige strømningsvej vil så være:
Ind gennem "inlet" til bagrum,
tilbage til det lille mellem-rum gennem det rør, der er taget ud,
over og ud gennem "outlet".
De værste trykbølger vil så "fise ud" gennem perforeringerne, sådan at luften ikke tilbagelægger den samme strækning. På den måde opnås den udjævning som transor omtaler.
transors beskrivelse af materialer genkender jeg også, så du burde nok give stjerner og point til dem begge.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 06-05-08 21:32

Ah ha Kofoed!

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 06-05-08 21:58

sorry 3773, du har selvfølgelig ret, m.h.t. materiale, mens eff.potterne hovedsagelig findes på 2taktmc og udroslede scootere. På 45 og alm 30 scootere er tilføjet et blændrør, der ødelægger resonanseffekten.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 06-05-08 22:01



Kommentar
Fra : Bloodsnake


Dato : 07-05-08 21:04

hej kan høre i andre ikk ved noget om biler så nu skal i lytte til en rigtig mekaniker en standart lydpotte er lavet af stål og en rund keamik plade indeni og så sidder der et filter indeni udstødningen men hvis keamikeren går i stykker inde i udstødningen så kan du lige så godt smide den ud for så den ikk lovlig at køre med fordi så er der for høj db

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173460
Tips : 31650
Nyheder : 719565
Indlæg : 6382346
Brugere : 218248

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste