/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hjælp min kat har nyresvigt
Fra : mrssnut
Vist : 764 gange
20 point
Dato : 04-05-08 13:43

hej jeg har en 6 år gamle kat med nyresvigt, jeg har været hos min egen dyrlæge men fik afvide at der ikke rigtig var noget at gøre ved det jeg fik noget special foder og det var det, men jeg synes ikke rigtig at det virker og min egen dyrlæge vil ikke prøve at gøre noget for min kat hun siger at han skal aflives hvis det ikke hjælper men der må bare være en anden løsning jeg har set på dr at man kan bruge akupunktur og jeg har læs at der er noget medicin som man også kan give sin kat men jeg ved bare ikke hvad det hedder jeg håber at der er nogen her inde som kender en god dyrlæge med speciale i katte og nyresvigt mvh mrssnut
Citat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-08 14:22

Du må stoler på dyrelægen, miraklernes tid er forbi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-08 14:31

Der er ingen andre løsninger, desværre.

Nyresvigt er en grusom ting for en kat, den har periodevise stærke smerter, og den trives selvsagt ikke, når et organ svigter.

Specialfoder kan hjælpe ved svagt fungerende nyrer, men hvis tilstanden har udviklet sig til nyresvigt er det kun en stakket frist, og når det ikke hjælper i løbet af kort tid, er det bedste du kan gøre for din kat, at få den aflivet, så den ikke lider mere, alt andet vil være uforsvarligt og egoistisk.

Jeg har engang set (og hørt) en kat, som fik lov at gå for længe med nyresvigt, inden den kom ind og skulle aflives........det lød ikke rart da den skreg p.g.a. smerter...........

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 14:35

Jeg tror du har en god og ærlig dyrlæge.
Mennesker kan man heller ikke hjælpe i den situation.
Akupunktur hjælper et sted - - i akupunktørens tegnebog.
Pas på ,at du ikke,- af kærlighed til din kat, - forlænger dens liv urineligt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 14:43

Nu skal man selvfølgelig ikke sammenligne dyr og mennesker, men et nært familiemedlem til mig fik nyresvigt og døde af andre komplikationer i forbindelse hermed, selve nyrernes funktion kan jo klares med dialyse.

Kommentar
Fra : mrssnut

Dato : 04-05-08 19:47

ja i har nok ret men min kat leger stadig og spinder også når jeg kæler ham så derfor er jeg itvivl men om der ikke at bare lidt man kan gøre før at det bliver så slemt at nyren slet ikke virker vil jeg ikke have at min kære kat lider og jeg synes at det bare er for nemt at give op og aflive

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 20:24

Nyrerne har jo den funktion at udskille vædske fra blodet og sende det videre til blæren, sammen med affaldsstofferne fra samme, sker det ikke bliver man dårlig. Hos mit bortgåede 71-årige familiemedlem gav ophobet vædske et øget tryk på lungerne, som i forvejen var rygerlunger, det ene med det andet der hurtigt kan sende ældre mennesker i graven.

At der ikke er noget at gøre ved nyresvigt hos "raske" mennesker er nu ikke helt rigtigt, nogle får dialyse længe indtil at de kan få en donornyre.

Din kats nyrer fungerer åbenbart lidt endnu, ellers havde han været virkelig dårlig, men hold ekstra øje med ham og tag så beslutningen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-08 20:26

det giver jeg dig ikke ret i - jeg har aldrig syntes det var nemt at give op og aflive! Mem derfor kan det nu godt være at vi forstår hinanden. Jeg tror altså ikke der er andet at gøre end følge dyrlægens anvisninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-05-08 20:27

Dyrlægen har ret. Hvis katten klarer sig med specialfoder og den nyrefunktion, som er tilbage, er alt jo godt.
Mange katte får desværre nyreproblemer af færdigkøbt foder med at for højt kalcium fosfatindhodt, fordi der ingår formalede ben.
Katte er ikke bengnavere som hunde og tåler ikke ben i større mængde end hvad der er i musene, som de sluger .

Kommentar
Fra : mrssnut

Dato : 04-05-08 20:40

min kat har lige siden at jeg fik ham fået hils foder og kun det, da jeg gerne vil give mine katte det bedste og det der gøre mig lidt trist er at min dyrlæge bare siger sådan og at hos katte gør man ikke noget ved det og det vil jeg ikke finde mig i jeg vil gerne prøve at finde en behandling før det er forsent han er kun 6 år

Kommentar
Fra : mrssnut

Dato : 04-05-08 20:51

som sagt så er han stadig kælen og leger også en gang imellem men han har tabt 1/3 del af sin vægt og vejer nu 3100 kg spiser næsten ikke men drikker meget vand jeg holder for meget af min kat til bare at få ham aflivet men hvis han får det være bliver jeg nødt til det for andet ville være egoistisk og uforsvarligt som ejer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-08 22:45

Citat
men han har tabt 1/3 del af sin vægt og vejer nu 3100 kg spiser næsten ikke men drikker meget vand

Og det lyder slet ikke godt