/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
1 ton nyttelast til mars?
Fra : Nick10
Vist : 684 gange
50 point
Dato : 04-05-08 11:15

Jeg er begynd at interessere mig meget for raketter og rumfærger. Jeg synes især de kemiske processer er meget spændende, men desværre rækker mine kemiske kundskaber ikke så lang så jeg tænke på om der var nogle af jer som kunne hjælpe mig med at vurdere hvor mange Kg NH4ClO4 og hvor mange Al der skal bruges til at sende 1 tons nyttelast til Mars? Da jeg havde tænkt mig at skrive om det i sådan en lille rapport.
Af ren nysgerrighed har jeg tænkt over hvilke andre kemiske reaktioner der kunne finde sted ved afbrænding, men de ens steder jeg kan finde noget ligene er polymer og katalysator.

Håber i kan hjælpe mig.

Nick10

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-08 11:48

Energimængden er ikke så meget anderledes end at sende samme last til rumstationen, det meste skal jo alligevel brændes af for at frigøre skibet fra jorden og dens tiltrækning.
Det brændstof der skal bruges på den senere rejse er typisk styreraketter hvor der i det tomme rum kun er brug for et ganske lille pift, og så energi til at løfte enheden fra Mars hvis den skal tilbage.

Alternativet er ion-motorer hvor drivmidlet er brint, en ganske lille atomreaktor sørger så for at sende ioner fra brinten ud gennem dysen, disse er endnu på forsøgsstadiet.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 04-05-08 19:15

Kære Nick10

Man vil ikke vælge Al og NH4ClO4 til en moderne raket. Kemikalierne er ikke de mest effektive. Det lyder mere som om du vil lege den lille kemiker eller bombemand. Ikke noget hjælp fra min side.

Mvh. Simon

Til LuffeA

ion-motorer er allerede taget i brug i rummet, men de er selvfølgelig stadig under udvikling - ligesom andre teknologier er under løbende udvikling. Der har indtil videre ikke været benyttet brint som drivmiddel til ion-motorer, men derimod xenon eller cæsium.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 05-05-08 21:08

hvis endelig, kunne stof/antistof motor også være spændende at skrive om. Det er selvfølgelig kun rent teoretisk, men spændende alligevel.