/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installationskabler i loft
Fra : lykke1
Vist : 554 gange
30 point
Dato : 03-05-08 18:37

Bare nysgerrig:
Hvad er den bedste placering af installationskabler i loft, under eller over isoleringsmaterialet ??
Tænker både på kondens og risiko for gennemboring.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-05-08 18:47

Under isoleringen.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-05-08 18:48

Kabler er ligeglad med kondens - så læg dem væk fra din boremaskinehuller.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-08 20:52

Elektrikere ligger dem begge steder, men oftest under isoleringen grundet arbejdsgangen på bygepladsen. Ligger du dem under for du heller ingen kuldebroer. Du kan sømme dem fast på op ribningen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-05-08 07:57

idag lægger man dem uden på dampsperren, for at undgå gennembrydning af denne, en typisk opbygning er i tagkonstruktioner 250 mm isloering derefter dampsperre så lægtes der med 45 x 45 lægter til 45 mm isolering, og det er i dette lag der lægges el kabler.

per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-05-08 09:12

det er mest rigtigt at plcere dem under for at kondensvand ikke kan løbe ned af installationen
(det er dog mest når der er tale om rør installation . så skulle vandet også kunne løbe ned af andre ting
man kan dog sige ved kabler at varme afledningsforeholde er bedere vis de ligger over isoleringen

men som hovedregl under iso.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-08 09:42

Min søn er elektriker og de ligger dem altid under eller før dampspærren, da de ellers skal bruge specielle lufttætte dåser med en speciel udgang til kablet.
I nybyggeri kan de være udsat for at rummet bliver udsat for en trykprøvning af rummet af hensyn til isoleringsevnen.