/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Frakobles data uden strøm
Fra : tino01
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 02-05-08 17:02

ER det sådan at moderne biler mister alle data når bilens batteri afmonteres - Og henter bilen selv alle data når strømmen tilsluttes igen el. hvad skal evt. gøres ??
Oplever at min Passat 1,8T årg. 97 vil ikke tage omdrejninger efter at strømmen har været frakoblet bilen
Bilen stadig står flot i tomgang men vil slet ikke vil tage gas, trykker jeg på gaspedalen og holder den konstant nede så svinger omdrejningerne op på 2-3000 omdr. og tilbage igen til alm. tomgang efter max. 1 sek. og så op til 2-3000 igen osv. osv.(selvom jeg holder pedalen nede) Ved at "pumpe lidt på gaspedalen kommer omdrejninger nogle gange helt op på 5-6000 omdr. men omdr. går altid tilbage til tomgang igen efter max. 1 sek. selvom gaspedalen holdes nede.
Og dette er altså sket efter at bilen har haft alt strøm afkoblet i nogle minutter - Hvad kan være sket og skal man gøre noget bestemt for at få alle data i hus igen??
(har prøvet at lade bilen stå i tomgang i 10 min." for at genfinde sig selv" men det hjalp ikke)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-05-08 17:10

Kort og godt er svaret NEJ

hawaii7

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-08 17:15

Takker - et bud på hvad der så kan være sket... ??

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 02-05-08 18:15

Det kan ikke være pga. afkobling af strømmen. Mit første bud vil være luftmængdemåleren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-08 18:48

Du har nok lavet mere en at frakoble batteriet..
Hvis bilens motor kørte medens du frakoblede batteriet kan der være sket mange kedelige ting med kbåde komputer og fåleudstyr.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 02-05-08 19:36

Motorer var ( selvfølgelig slukket under udskiftning af batteri) Og der er ny luftmængdemåler

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-05-08 22:57

på en jævnaldrende citroen XM v6 kunne man resette den ved at:
kold motor, afmonter batteri i 10 min.
start uden speederberøring og lad den stå i tomgang til drifttemperatur (køleblæser har arbejdet 2 gange).
stands motoren, og lad den blive HELT kold.

Det må være værd at prøve, da det kun koster ca 2 l brændstof og et par timer.

Ellers vent på dova, hun ved næsten alt om vW

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 03-05-08 00:09

hjkofoed -det lyder spændende og dog noget underligt.. men det må prøves selvom jeg allerede har prøvet noget lign. dog med div. speederberøringer.
Hører gerne fra andre med viden om VW, også især fra denne " dova. - for faktisk syntes jeg det lyder meget mærkeligt at man ret faktisk kan slette noget i bilen datamæssige hukommelse ved bare at tage alt strømmen.. men et el. andet er der jo sket..
Håber det løser sig ellers er det anhentning af bilen til det dyre værksted - møj..

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-05-08 00:13

Nogle Ford modeller "taber" også deres indstilling ved frakobling af batteri. Derfor skal computeren "lære" tomgang og højere omdrejninger efter genstart. Det er noget med, at holde den på 1200 rpm et par minutter og derefter lade den køre driftsvarm i tomgang. Til sidst køres en tur på 5 km såvidt jeg husker, og så skulle den være i vinkel. Det er heldigvis kun noget jeg har læst om, men det kan vel komme en skønne dag.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-05-08 01:00

Tag og kør en tur på en halv times tid.Det har hjulpet mig flere gange, efter jeg har skiftet batteri på biler.
alimak

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 03-05-08 01:14

Kan desværre kun holde tomgang på kontant ca. 800 omdr. ( hvor den til gengæld går helt rent som normalt) Gasser jeg op kommer omdrej. godt forsinket op på 2-3000 og falder meget hurtigt ned til 800 igen, for at stå at svinge op og ned selvom jeg holder pedalen lidt kontant nede.( den svinger imellem 800- 2-3000 omdr. og op til 5-6000 hvis pedalen holdes i bund men falder altid ned til 800 med det samme igen)
Så svært at holde 1200 omdrej. el. køre en tur.
Ja kan faktisk ikke engang selv køre bilen på værksted - den må hentes med mindre jeg vil/kan køre på tomgangen...

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 03-05-08 07:20

Fandt lige det her på nettet. Prøv det.
I've taken my battery out several times, whether it was new or old. You do have to reset the computer, and it's actually very easy. Once you have the battery hooked up and everything, put the key in the ignition and turn it as far as it will go WITHOUT starting the engine. You'll hear a hum coming from the engine area. Wait about 30 seconds, or until that hum stops, then start your car. Works like a champ everytime.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 03-05-08 07:25

En mere...
Resetting the ECU the cheap and dirty way would be to disconnect the negative battery cable for a minute or so and re connect. Then you may have to turn the key to ON (not start) and wait a few seconds. You may hear some clicking under the hood as the system 're-boots.'

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 03-05-08 13:04

Schultz - takker netop prøvet og virker desværre heller ikke.
Mon benzin pumpen el. lign bar er stået af lige netop hvor jeg skifter batteri.. el. hvad kan det være der gør at bilen kører perfekt i tomgang og kun kan gasses op til få omdr. mere, og straks falder tilbage til tomgang igen selvom padalen holdes nede hvorefter den straks kommer op i omdrej. igen - osv. osv. ??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-05-08 15:39

Har du prøvet at lade motoren køre i 15 -20 minutter? Selv om den ikke går rent.?
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-05-08 15:45

Når jeg skifter batteri så sætter jeg altid en booster på kablene for at det skal være strøm på computeren hele tiden, da slipper jeg for at køre en halvtimes tur for at resætte computeren.
alimak

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 03-05-08 17:12

Jeg har altså en lumsk mistanke til din luftmængdemåler. Du skriver godt nok at du har skiftet den, men hvordan går bilen hvis du afmonterer stikket til den?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-05-08 18:50

Hvad med lambdasonden ? Har du evt. fået rykket i nogle kabler i forbindelse med skift af batteriet ?
Se efter, at stikkene sidder sammen rundt omkring.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 03-05-08 19:16

Ja syntes jeg har prøver det meste. Takker og prøver værkstedet..
Skal dog lige have prøvet at hive stikket fra til luftmængdemåleren i morgen..

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 05-05-08 20:03

Syntes jeg lige bør informere når i har været så rare at prøve at hjælpe.
Værkstedet har i dag brugt en halv dag -og de kunne heller ikke finde fejlen og der var i øvrigt intet galt at finde i computetesten, sååå ikke nem fejl
Værkstedet roder videre i morgen. Bilen er i øvrigt næsten lige blevet chippet ( chippen er loddet i) så håber ikke dette har nogen betydning....

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 08-05-08 21:20

Info. til interesserede og især dem der ville hjælpe.
Havde 3 værksteder på. Div. test/computere viste intet, men nr. 3 værksted fandt ud af at gasspjældet havde låst sig og derfor slet ike kunne tale sammen med bilen/speederen mv.
" man siger at i et ud af mange tilfælde" sker det at det er en rigtig dårlig ide at frakoble strømmen på - ja i hvertfald en sådan Passat..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-05-08 00:32

den var godt nok speciel

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-05-08 15:11

Det var da mærkelig.Var du først på et værksted, og de gav op så hentet du bilen og leverte den på et andet værksted,de kikker på den og giver så op.Så kører du til det 3. værksted og de lavet det? Det har jeg aldrig hørt om.Det er så jeg næsten ikke vil tro det.
alimak

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 11-05-08 23:25

Værkstedet måtte hente hjælp fra andre værksteder