/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Ikonmaleri
Fra : charley01
Vist : 775 gange
301 point
Dato : 02-05-08 12:09

Hej,
hvilke træsorter synes der er bedst til ikonmaleri ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-05-08 12:32

Citat
Det skal helst være poppel - eller en anden let træsort, fortæller Victoria, der arbejder med både pensler, barberblade og tandstikker om nødvendigt.

Sådan siger en ikonmaler, læs mere om hendes arbejder her på siden

http://www.fyens.dk/article/186327:Nordfyn--Victorias-mange-ikoner

Men man kan jo også male moderne ikoner på lærred, denne side kan give en masse inspiration
http://www.malerkurser.dk/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-05-08 12:45

Du kan evt låne denne bog om emnet på biblioteket

Thorsøe, Bent
Mal klassiske ikoner
Emne: ikoner ; maleteknik
Om at male ikoner. Giver råd om teknik og valg af materialer, pensler og farver. Med afsnit om ikonografiens historie, farver og symbolik. Med ordliste og farvegengivelser af kendte motiver

http://bibliotek.dk/vis.php?base=&term_mat%5B%5D=ma%3D%28fag1+og+b%E5%29&field1=lfc&term1=Thorsøe%20Bent

Kommentar
Fra : charley01

Dato : 02-05-08 13:23

Hallo,
nogen har misforstået spørgsmålet, men det måske er det mig ,der har skrevet det forkert.
Jeg har malet ikoner i 15 år og har vel alt det lekture der findes om dette emne.
Det var ikke det jeg spurgte om.
Men om, hvor du får dit træ fra og hvilket træ ?
Jeg ved, der er en lille fejl i spørgsmålet.. der mangler... du....!
Men bortset fra det, så er det vel et spørgsmål til erfarne ikonmalere.
Sorry

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-05-08 13:55

Citat
Jeg har malet ikoner i 15 år og har vel alt det lekture der findes om dette emne.
Det var ikke det jeg spurgte om. Men om, hvor du får dit træ fra og hvilket træ ?

Lidt underligt spørgsmål med den erfaring Du har men Du har måske malet på lærred.

Men.: Du får lige en side her med træ fra hele verden.

http://www.groenning-hardwood.dk/

Med venlig Hilsen

Smokei

Kommentar
Fra : charley01

Dato : 02-05-08 14:04

Nej man maler IKKE ikoner på lærred.
Hvis du har en ikon der er malet rigtigt med ægtempera på gesso på træ og sætter i stearinlys foran den i tusmørke, så ved du, du står foran en ægte ikon.
Og rigtigt ....spørgsmålet er helt forkert.
Det skulle gå på en snak om træ til ikonmaleri.
Beklager min ubehjælpsomme fremstillingsmåde.
Man kan jo ikke beherske alt.
Venligt ment !