/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
teleslynge
Fra : oleho
Vist : 1517 gange
50 point
Dato : 29-04-08 23:56

en ejendom med 6 etager
teleslynge i stueetage og teleslynge på 1.sal
forskellige brugere
lyde fra stueetage opfanges på 1.sal og visa/versa
uheldigt da det er 2 af hinanden uafhængige foreninger
hvordan klarer man det
er det noget med frekvenser eller hvad
mvh
oleho

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-08 00:12

nej teleslynge er et primitivt system. Det går galt hvis to forskellige systemer tæt på hinanden ( især lodret) er i drift samtidig.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-04-08 00:29

Det klares ved at brugerne af teleslyngerne kontakter kommunen - ringer op og beder om at komme til at tale med dén der har med hjælpemidlet Teleslynge at gøre.
Ved at spørge på dén måde, er man sikker på at havne det rigtige sted.

Så forklarer man problemet og personen på kommunen vil sikkert henvende sig til leverandøren og de vil sende en montør (jeg kalder ham 'teleslyngemanden' )ud for at måle sig frem til en løsning.
Det er helt fantastisk hvad disse Teleslyngemennesker kan finde ud af og Jeres problem skal osse nok blive løst.
Det er jo ganske almindeligt at folk har teleslynger - og osse at de er tæt på hinanden, både i lejligheder, på plejehjem osv. osv.

Men altså - få en af brugerne til at kontakte kommunen.

Held og lykke og
venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-04-08 06:44

Der er flere muligheder.
Hvordan er ledningen til teleslyngen lagt ud?
Der er forskel om den ligger langs fodlisten eller langs loftet.
Man kan evt. nedsætte effekten, så den ikke rækker så langt. Det er ikke noget med forskellige frekvenser at gøre.
Hvis vedkommende i stuen skal kunne høre fjernsyn når vedkommende sidder i sin lænestol, kunne man f.eks. nøjes med lidt ledning omkring sofoaen og evt. afskærne opaf. Det samme kunne måske gøres på 1. sal og så afskræne mod gulvet.
I sådan et tilfælde bør man kontakte en specialist som har stor erfaring med disse ting. Vi bruger selv telelsynge anlæg til arrangementer med ældre mennesker og har selv investeret i et apparat for at kunne kontroller om den virker (koster under 200,00 kr.).

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 10:55

Jeg tror ikke i skal begynde at "pangle" med det selv.
Vil-du har svaret.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 15:52

2 af hinanden uafhængige foreninger
Så har komunen sikkert ikke andel i disse.

Overhøring/spredning kan aldrig helt fjernes.

Men Søjfen kan flyttes så problemet ikke bliver helt så slemt.

Dette kan kræve at sløjfen lægges på væg og derved bliver den retnngsbestemt i det horisontiale plan.. Bedste resultat ved denne løsning er hvis begge sløjfer på begge etager, ligger i samme væg.

Når de ligger i gulv og loft bliver de polarseret vertikanlt.

Da teleslynger ikke er kodet - kan man ikke lave direkte lave nogen former for kanaladskillelse.

Signalet i slyngen er præcist det samme som man putter ind i en højaler, blot med en højer strømstyrke.

vh Ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-04-08 20:36

Benjamin er inde på noget af det rigtige.
Teleslyngen er kun effektiv, når brugeren bevæger sig inden for det felt som teleslyngen danner.
Overhøring mellem to systemer kan derfor ikke helt undgås, men man kan eliminere det ret meget, hvis man lægger sløjferne i lodret, placeret helst midt i huset. Det giver en minimal spredning for jeres vedkommende.
Hvis du så lader din sløjfe vende nord/syd og din overbo vender den øst/west, så vil i opnå det bedste resultat.

En sådan teleslynge er blot en tynd ledning, der løber rundt om det område, hvor den skal være effektiv. Den tilsluttes direkte til f.eks. højttalerudgangen. - Længden afhænger af trådens egen elektriske modstand, og så lang at den ikke virker kortsluttende på udgangstrinet, men have en passende impedans på 4-8 ohm.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-04-08 20:49

Hm så må vi suplere hinanden Severino

Hvis man anvender en teleslyngeforstærker Etronic eller ligende, er man ofte underlagt krav omkring 2 Ohm, Effekt mæssigt skal man et stykke op.

Det er nogle år siden jeg har leget med disse, så jeg er ikke helt siker på at jeg husker rigtigt.
Jeg ved dog man ofte får problemer med dækninge hvis slyngen bliver for stor i forhold til hvad teleslyngeforstærkeren kan klare.

Men overhøring er meget svært at undgår hvis lokaler ligger tæt.

vh Ben

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-05-08 00:39

Jeg kan tilføje en enkelt ting - begynd IKKE at rekvirere hjælp til teleslyngeanlægget selv! En teleslynge er et hjælpemiddel som kommunen udlåner til brugeren og det er kommunens ejendom og dermed kommunens ansvar.
Jeg tilkaldte selv 'min' teleslyngemand' engang og der opnåede jeg at få regningen tilsend til mig selv - jeg kan ikke lige huske hvorfor jeg selv tilkaldte ham, for jeg kender udmærket reglerne men jeg mener det var i forbindelse med et servicebesøg jeg havde haft af ham og så var der lige en ting som ikke virkede - da syntes jeg at det var 'nemmest' at han bare lige 'kom tilbage'....
Det måtte jeg jo så ikke have gjort - alle besøgene skal gå igennem kommunen - tilgengæld afviser de jo ikke et nødvendigt besøg.

Jeg fik lov at 'videresende' regningen - men ved nu at jeg skal henvende mig til kommunen, ikke hver gang men hver ENESTE gang, jeg skal have 'pillet' ved teleslyngen.

Uha - pil endelig IKKE selv ved det!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-05-08 00:00

Jeg kan godt se, at det kan give problemer, hvis du ikke selv ejer anlægget, som Dorthe beskriver.

Hvis du Benjamin, ikke får dækning, så kan det skyldes at der ikke er tilstrækkelig signal til spolen, for den danner et elektromagnetisk felt, som spolen i en højttaler. Hvis der så ikke er vindinger nok til at danne et tilpas stort energifelt, så kan det blive svært at modtage.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-05-08 10:09

Jeg ved ikke noget om teleslynger. Men jeg ved en del om hjælpemidler til blinde og svagtseende, jeg går ud fra at rdglerne er de samme for hjælpemidler til hørehandicappede.Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde: 30-04-08 10:55 . siden har vil.du gjort udmærket rede for betingelserne.

Derfor er dette gætværk:[CITAT]2 af hinanden uafhængige foreninger
Så har komunen sikkert ikke andel i disse.
enddda forkert gættet.

Godkendelse af svar
Fra : oleho

Dato : 09-05-08 10:23

Tak for svaret transor.
kort og præcist svar!
mvh
oleho