/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Lakrids og kOL
Fra : frittemus
Vist : 2745 gange
50 point
Dato : 28-04-08 12:26

Hallo RUThclan

Dit tip vedr. lakrids og KOL, er sikkert rigtigt, selv bruger jeg Fisherman's Friend.

MEN...... Husk, man må ikke spise lakrids når man er på Prednisolon-kur.
Hvilket jo sker jævnligt når man har KOL.

Syntes bare lige det skulle med

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 12:43

Frittemus hvorfor må man ikke det??

Vi har været på mange prednisolonkure her i huset, og har aldig fået fortalt at vi ikke må spise lakridt imens

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 28-04-08 14:28

Hej Nordsted.

Jeg "kom" til at læse hele den lange indlægsseddel i Prednisolon.
Under "Brug af anden medicin", står der : lakrids (for eks. i hostesaft)

Tænker bare, hvis man risikerer bivirkninger af den smule lakrids der er i hostesaft, sammen med Prednisolon, så skal man nok ikke spise engelsk ladrids...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 14:34

Kol? ja men har i rigtige rygelunger er det da ikke noget lakrids virker på!
En af de ting der virkelig virker er: Spiriva; Men så skal i da til lægen!

Det med lakrids og binyrebarkhormon har han ikke fortalt mig.

Kommentar
Fra : frittemus

Dato : 28-04-08 14:38

Hej valde.
Jo har rigtige "rygerlunger"
Ang. lakrids, var det et tip, hvor vedkommende spiste engelsk lakrids, pga. de slim og andre mund problemer man har som KOL-patient, netop fordi man tager f.eks. Speriva.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 28-04-08 15:01

Citat
Lakrids:
Mulig mekanisme: Lakrids hæmmer metabolismen af prednisolon.
Effekt: Øget risiko for bivirkninger af prednisolon.

herfra http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-20259/Prednisolon+DAK,+tabletter+2,5mg,+5mg,+25mg.doc

Nå men jeg slap da levende fra "blandingen"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-08 15:11

Citat
Ang. lakrids, var det et tip, hvor vedkommende spiste engelsk lakrids, pga. de slim og andre mund problemer man har som KOL-patient, netop fordi man tager f.eks. Speriva.
Ok Det er nyt for mig. De problemer har jeg ikke haft, selvom jeg har taget Spiriva i flere år. Jeg har kol i middelsvær grad. (Lungekapacitet 48%) Er ikke ryger siden år2000

Godkendelse af svar
Fra : frittemus

Dato : 28-04-08 21:37

Tak for svaret Nordsted1.
Tak for udredningen..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-08 22:46

Selv tak, underligt jeg aldrig havde hørt om det før

Kommentar
Fra : constancef

Dato : 19-08-08 23:25

hejsa har selv kol-lunger, og får spiriva samt andet medicin, men lakrids har jeg ikke hørt hjælper mod slim, men lyder da indlysende, men samtidig har man som jeg forhøjet kolesteroltal, er lakrids i alle former bandlyst, og hvad gør man så?
hilsen constancef