/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Dansk bilafgift
Fra : poulerikrossen
Vist : 9891 gange
20 point
Dato : 01-03-03 19:48

Hvad er fremgangsmåden hvis man køber en bil i Tyskland som man ønsker inført til Danmark. Er der præcise regler for afgiftstørelsen eller er det "et spil i lotteriet"??

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 01-03-03 22:33

Det vil i de fleste tilfælde være dyrere. Toldvæsnet beregner afgiften som fuld takst i forhold til bilens alder.
Henvend dig til toldvæsnet med bilens mærke og årgang, så vil du kunne få en skøn over afgiftens størrelse.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 02-03-03 01:18

Hej

Du kan også gå ind på www.bilpriser.dk der findes en beregning hvor du kan finde ud af hvad du ca. kommer til at betale i afgift!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-03-03 10:34

Afgifter ved import af brugte biler fra udlandet.
TOLD OG MOMS

Fra Eu-lande
Brugte biler, der har været registreret i et andet EU-land, kan indføres told- og momsfrit til Danmark. Fra andre lande
Ved indførsel af brugte biler fra andre lande end EU-lande skal der betales told og moms. Tolden er 10 pct. og beregnes af fakturaprisen plus fragt og forsikringsomkostninger.
Momsen er 25 pct. og beregnes af fakturaprisen plus evt. told, fragt og forsikringsomkostninger.
Brugte biler, der har været registreret i et land uden for EU, kan i visse tilfælde indføres toldfrit eller til en lavere toldsats end den, der normalt skal betales. Spørg regionen om de mere præcise regler herfor.

Flyttegods
En brugt bil kan indføres told- og momsfrit som flyttegods, hvis du har ejet og benyttet bilen de seneste 6 måneder. Som dokumentation skal fremlægges et udenlandsk registreringsbevis.
Du skal desuden dokumentere, at du har boet uden for EU i en sammenhængende periode på mindst 12 måneder.
I de første 12 måneder efter indførslen må bilen ikke sælges, pantsættes eller udlejes.

REGISTRERINGSAFGIFT

Registreringsafgift
Der skal betales registreringsafgift af indførte biler såvel nye som brugte. Det gælder, uanset om de indføres fra et EU-land eller fra andre lande. Der skal også betales registreringsafgift af biler, der indføres told- og momsfrit som flyttegods. Depositum
Inden du kan få nummerplader på bilen, skal du henvende dig til den lokale told- og skatteregion, hvor du skal betale et depositum for registreringsafgiften. Depositum beregnes af en skønnet værdi for bilen. Du skal medbringe:

Bilen i registreringsklar stand.
Den udenlandske registreringsattest.
Evt. kvittering for betaling af told og moms (ved køb fra ikke-EU lande).
Evt. forespørgselsblanket med oplysning om foreløbig afgift.
Penge i kontanter eller bankudstedt check til betaling af depositumsbeløb for afgiften. Når du har betalt depositum for registreringsafgiften, får du udleveret en attest, som du skal bruge ved køretøjets registrering hos politiet (nummerplader).
Da der er tale om et skøn, må du regne med, at afgiften kan blive ændret, når den endelige værdi fastsættes af vurderingsmyndigheden.

Vudering
Den endelige registreringsafgift beregnes af bilens afgiftspligtige værdi, der er bilens almindelige pris, inklusive moms, men uden registreringsafgift, ved salg til bruger her i landet.
Registreringsafgiften beregnes således ikke efter bilens købspris, eller hvad en autoforhandler vil betale for bilen, men efter hvad vurderingsmyndigheden fastsætter bilens afgiftspligtige værdi til. Dette svarer til, hvad en dansk bilforhandler kan sælge en tilsvarende bil for i registreringsklar stand (inkl. moms og forhandleravance).
Du kan derfor ikke regne med at kunne sælge bilen med fortjeneste til en autoforhandler, når registreringsafgiften er betalt.
Registreringsafgiften beregnes med følgende satser: (Bilens alder: Procent af værdien uden afgift)
Ikke over 1 år: 105 pct. af 41.500 kr. og 180 pct. af resten
1 - 2 år: 105 pct. af 35.400 kr. og 180 pct. af resten
2 - 3 år: 105 pct. af 29.300 kr. og 180 pct. af resten
3 - 4 år: 105 pct. af 23.200 kr. og 180 pct. af resten
4 - 5 år: 105 pct. af 17.100 kr. og 180 pct. af resten
5 - 6 år: 105 pct. af 11.000 kr. og 180 pct. af resten
Over 6 år: 105 pct. af 4.900 kr. og 180 pct. af resten
Registreringsafgiften udgør som en tommelfingerregel ca. 60-64 pct. af handelsprisen. Eksempel
Personbil 3 1/2 år gammel, normalt vedligeholdt stand.

Afgiftspligtig værdi ca. 58.000 kr.
+ Registreringsafgift ca. 87.000 kr.
= Handelspris ca. 145.000 kr.

Vurderingen foretages af
Vurderingen foretages af 3 vurderingsmænd. 2 af de 3 vurderingsmænd er tekniske- og handelskyndige personer udpeget efter indstilling fra hovedorganisationerne af bilejere (bl.a. FDM).

Syn af bilen
Statens Bilinspektion foretager den tekniske godkendelse af bilen.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 02-03-03 12:41

Måske vil der komme endnu flere kvalificerede bud, hvis spørgsmålet flyttes over i noget med biler ??

Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 02-03-03 13:08

Hej
poulerikrossen

SE venligst http://www.kandu.dk/dk/tip/3046

mvh
bantam