/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Pige grupper, Dronningen
Fra : troldenesdhb
Vist : 930 gange
200 point
Dato : 20-04-08 20:21

Jeg skal dokumenter det fænomen med Pigegrupper der er i mange klasser.

Det at de har en dronning som de andre piger vil leve op til.

Det skal ikke være de mange volds episoder, men mere en generel forklaring på fænomenet, og evt. hvorfor det sker, og hvad der rent psykologisk sker.

Nogle der er gode til at Google ? jeg har prøvet MEGET, men ikke lige fundet det jeg søger.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-04-08 20:27
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 20-04-08 21:13

Nu har jeg prøvet at finde noget, håber der er noget, du kan bruge:

Citat
»Den sejeste pige er hende med den hårdeste attitude, og måske er hun kæreste med den højest rangerende indvandrerdreng. Igennem kæresten og volden får hun en status og respekt, hun hverken oplever hjemme eller i skolen. Pigerne føler ikke, de er noget i sig selv, og volden er kun noget, de tyr til, fordi de er så langt ude. Den rå facade dækker over komplekse sociale og psykiske problemer, de opløste familier, misbrug, svigt og et umætteligt behov for omsorg,« siger Michael Bukhave.

læs mere her http://www.bupl.dk/internet/BoernogUnge.nsf/0/31A5E11D4223102FC1256CD20035EB34?opendocument

Citat
I vores møde med pigerne forsøger vi ikke som det første på at finde løsninger som synes rigtige for dem, men i stedet på at være med dem i det kaos som omgiver dem.

I denne kaotiske livsverden kan det for pigerne, deres sagsbehandler, skoler og familier m.m. ofte være svært at få øje på pigernes ressourcer. En vigtig del af Pigegruppens arbejde er derfor, at have et positivt syn på pigernes ressourcer, så de styrkes i udviklingen af eget selvværd og selv kan se løsninger frem for at få dem dikteret af voksne.

http://www.vildelaereprocesser.dk/drift/kronik/kronikprint.php?id=287

Citat
Pigeprojekt
Støtte til pigerne

http://www.denguleflyver.dk/padagogiskbehandling/pigeprojekt.html

http://avisen.dk/er-sejt-vaere-psykopat-170108.aspx

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-04-08 07:01

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-04-08 07:27

Selv tak