/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
hvilket walkiesæt (pro udgave)
Fra : lillelyst
Vist : 998 gange
45 point
Dato : 20-04-08 17:32

Hej alle. Jeg har brug for et pro-walkiesæt som skal kunne række håndtere en afstand mellem de 2 brugere på ca. 300 meter.
Jeg har prøvet de billige udgaver som kan fås hos forskellige lavprisfirmaer, men de duer ikke i længden til mit brug. (bruger dem ude i alt slags vejr) samt oplever jeg at der af og til kommer uvedkommende på "linien") = duer ikke da jeg har lidt brug for også at kunne snakke fortrolig snak (virksomhedsdata) med min modpart.
Max pris for hele sættet ikke meget mere end ca. 3-4000 kr.
Har nogen et godt råd?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 45 point
Dato : 20-04-08 23:51

Mobiltelefonen er nok den bedste løsning, når du vil have fortrolige samtaler. Her vil der være forskellige abonnementer, hvor du skal vælge det der passer bedst.

Som gammel walkie-talkie mand, vil jeg nok vælge et par gode håndholdte, gerne nogle af dem der kan køre AM (amplitude modulation) og helst med løse krystaller. Så vil der være forskellige snedige muligheder for at have frekvensen for sig selv.

Jeg ved godt at de fleste WT'er i dag, bruger FM. Men de har den ulempe, at der er frekvenssus på kanalen, når der ikke er aktivitet, det kan man dog squelse ud, men det kræver så et signal af en vis styrke for at åbne for squelsen. Her er AM langt mere behageligt, og man kan endda høre selv svage signaler i baggrundsstøjen.

Sådanne håndholdte vil nemt kunne række 3 til 5 km, under normale gode forhold.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 21-04-08 12:21

Tak for svaret severino.