/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tabt tand
Fra : snusi
Vist : 1686 gange
150 point
Dato : 18-04-08 09:31

Sherry som er 4 år sad og tyggede og smaskede i går aftes og pludselig spyttede hun er tand ud. Er der nogen der har erfaring med noget lignende, skal/kan jeg gøre noget? Synes det er meget underligt at hun pludselig taber en tand. Hun har rigtig fine tænder, jeg børster tænder på begge mine hunde og Sherry har lige være hos dyrlægen som sagde at jeg passede hendes tænder fint. Skal jeg skylle/rense med noget?

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 09:39

Sikke noget.

Jeg syntes du skal gå til dyrlægen med vovsen i morgen, og få tjekket, at hele tanden er kommet ud,

og at der ikke sidder en rest tilbage der kan generer.

Det er godt nok en ung alder hunden har tabt en tand i, men den kan sagtens klarer sig uden.

Min den første hund tabte nogle tænder, men han var væsentlig ældre, da det skete.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 150 point
Dato : 18-04-08 13:26

Okay...... Hvad var det for en tand?
Var det en fortand, -en hjørnetand, -en af de små kindtænder, eller en af de bagerste store kindtænder?

---For Silke "tabte" en af sine små kindtænder, altså tanden lige bag hjørnetanden i undermunden da hun var mellem 1 og 2 år. --Jeg blev klar over, at det faktisk var en mælketand, der var blevet siddende fordi der ikke var nogen blivende tand nedenunder. Så Silke har i dag den tandfejl, at hun mangler en tand. (For sjov skyld har hun så i stedet en tand for meget i overmunden..)

Jeg tænkte, at Sherry måske har haft sådan en mælketand siddende. Små hunde kan jo godt have problemer med at skifte tænderne. Og hvis der ingen ny tand er nedenunder mælketanden, så bliver den ikke skubbet ud. --Dyrlægen ser det kun hvis han/hun kikker efter det.

Hvordan ser gummen ud, hvor hun har tabt tanden? For hvis det har været en blivende tand, så burde der være et ret stort hul efter tandroden. Hvis det er en mælketand, så vil der ikke være ret meget hul. For en mælketand har ikke ret meget rod.

Silkes mælketand var ikke lige så hvid som hendes nye blivende tænder... Men det er nok sværere at se farveforskel når Sherry er 4 år.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 18-04-08 13:54

Tak for svaret Birgitta.

Det er nummer to tand bag hjørnetanden i undermunden i venstre side. Der er ikke hul efter tanden men der hvor tanden har siddet er der lidt gul/brunt men tandkødet er fast og ikke blødt som lige når en tand falder ud, så tror du har ret i at det muligvis er en mælketand, men jeg kan dog ikke se om den er mere hvid end de andre tænder.

Jeg blev godt nok forskrækket da hun tabte den i går aftes, men er blevet roligere nu., især efter dit svar. Var du til dyrlæge for at få tjekket om hele tanden var kommet ud?

Jeg har gemt tanden og den er ikke knækket, og det undrede os også i går aftes, da vi jo troede at hun muligvis på et tidspunkt kunne have bidt for hårdt i et af de ben hun tygger på nogle gange.

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-08 14:06

Alle mine tre hunde har jeg fået tjekket, for om de havde tabt deres mælketænder. De små hunderacer kan have lidt svært ved selv at tabe dem.

Ved den første hund fik vi fortalt at han selv havde tabt dem, men jeg syntes selv det så underligt ud med alle de tænder, så jeg fik gebisset tjekket hos en anden dyrlæge, og rigtigt nok var alle mælketænderne ikke tabt.

Han kom så i fuld narkose, og fik fjernet mælketænderne. Jeg har aldig været hos den første dyrlæge sidenhen. Fuld pris for kun at få tjekket for mælketænder, og så blev det ikke engang tjekket ordentligt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-08 14:25

Nej vi var ikke hos dyrlægen... Mens tanden sad der kunne jeg godt se, at den var lidt mere grålig end Silkes andre tænder. Tænderne på en to-års hund er jo skinnende hvide. Men jeg tænkte overhovedet ikke på, at det kunne være en mælketand. Jeg tror, jeg snakkede med træneren om tanden, men han kunne ikke sige, om det var en mælketand.
Og så et stykke tid efter var den bare væk. Og gummen var fin og lyserød... Der kan jo godt være gået et par dage inden jeg har opdaget det.

Mon ikke også Sherrys gumme bliver fin og lyserød i løbet af et par dage? Ellers må du have det chekket hos dyrlægen. For der må selvfølgelig ikke sidde en tandstump nede i hullet. Og det gør der jo nok heller ikke, når du har tanden -og den ser hel ud..

---Men det ER en af de tænder, der tit mangler hos hunde med tandfejl.
Prøv forresten at sammenligne den tabte tand med den tand, der sidder på samme sted i den anden side af munden.. Mælketænder er jo som regel lidt mindre end de blivende tænder..

---Tak for accepten af mit svar.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-04-08 14:46

Ja jeg tjekker Sherrys mund igen og igen

Hvis jeg kommer i tvivl, tager jeg selvfølgelig til dyrlægen.

Det er sikkert også bare fordi hun lige sad foran mig da hun spyttede den ud at jeg opdagede det, ellers havde jeg først set det næste gang hun skal have børstet tænder.

Inde i den tabte tand er der en smule størknet blod (ikke mere end et punktum fylder , og da hun tabte den i går, var blodet også størknet, så det tyder igen på at du har ret Birgitta, heldigvis

Fie som også er i familien, fik fjernet sine mælketænder hos en dyrlæge da en poms har svært ved selv at skifte tænder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-08 15:09

jah... Og det kan jo osse være, at Sherry har flere mælketænder... Hvis der ikke er blivende tænder under, så bliver de ikke skubbet ud... Og så er det jo osse lige meget..

Årsagen til at man fjerner mælketænderne er jo for at give plads til de blivende tænder, der ellers kan vokse skævt ud.
--Det er jo en lille mund, Sherry har, ---i forhold til Silkes-- så det er nok lidt svært at se, om nummer to tand bag hjørnetanden i undermunden i HØJRE side er magen til den, der er faldet ud..... Eller om den er lidt tykkere/større?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 16:36

Ikke så meget for at blande mig. Men jeg har været ude for det samme problem. Det er vist ikke ualmindeligt. - I skal ikke spørge alt for meget til hundens race!
Jeg havde aldrig opdaget det hvis ikke. hunden var kommet tilbage med en flæskesvær, der stak ud af siden af munden. (Den var måske ikke alt forvelopdragen, den hund, Den ville i hvert fald tigge ved bordet når det var flæskesvær) Det viste sig, at den havde kilet sig fast i den åbninig der var opstået mellem de blivende tænder. Det lille uheld hændte et par gange. Så ved jeg ikke om hunden lærte at undgå det, eller den lille åbning lukkede sig, ved at de blivende tænder optog pladsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-04-08 16:47

Det kan godt være, at tænderne flytter sig lidt, valde. Men hvis det er en middelstor hund, så skal der nogle store solide flæskesvær til, for at de kan sidde fast i mellemrummet..
Tænder har det jo også med at være bredest for neden, --i hvert fald kindtænder i en hundemund... Og så er væggene i krateret skrå..

Det kan være, at tandkødet har været trykket ned af mælketanden, så det nederste stykke af de to tænder var fritlagt... For det stykke skråner ikke på samme måde. Og det ville kunne holde på en flæskesvær.. Efterhånden er tandkødet så kommet op på plads om tænderne. Og så har flæskesværen ikke mere kunnet sidde fast...

Eller osse har hunden bare syntes, at det var sjovt at rende med sværen ud gennem hullet i tandrækken..

Silke har stadig hul i tandrækken flere år efter hun har mistet tanden..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 17:14

Jeg tror ikke den syntes det var sjovt i hvertfald troede jeg den kom for at få hjælp.!