/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Hjælp...
Fra : Pytten1510
Vist : 902 gange
50 point
Dato : 15-04-08 12:45

Hej

Jeg skal ud og købe et grafikkort til min gamle computer. Det skal kunne trække counter strike.

Jeg har ikke en dyt forstand på grafikkort. Hvad er det specifikt man kigger efter, når man skal have grafikkort, udover ram'ene ??

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-04-08 12:48

Du skal sørge for, at købe et kort, der passer til soklen i din PC, counter strike kræver ikke det store, men du skal tjekke om du bruger AGP eller PCI-E

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-04-08 12:53

Jeg har fundet frem til at det er AGP.

Nu har jeg været inde og kigge på dette :

ASUS EAH2400PRO/HTP
(256 MB) ATI Radeon HD 2400PRO / 3 år / PCI Express x16 / 525 MHz / 2560 x 1600 / 256 MB DDR II SDRAM (800 MHz) / VGA / DVI / TV/FMDDR II SDRAM...

Hvad betyder alt det "fyld" udover ram'ene ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-04-08 14:16

Det betyder, at du ikke kan bruge det, du skal have et AGP kort.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-04-08 14:17
Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-04-08 15:32

Du må meget undskylde min uvidenhed...men hvad er forskellen ??
Er det ikke VGA jeg skal kigge efter ??

Det var derfor jeg spurgte hvad "fyldet" betyder....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-04-08 16:18

VGA er rigtigt, men du skal have et VGA kort til AGP sokkel, ellers passer det ikke på dit bundkort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-04-08 18:52

Forskellen på VGA og PCI Express er soklen det sidder i. PCI ExpressX16 er en meget hurtigere standard en det ældgamle (og snart udgået) VGA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-04-08 18:55

Et godt kort til VGA vil være dette, men vær opmærksom på om blæseren kan være der for det fylder den næste pci plads også.

http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=AH2600PRO%2FHTDP%2F512M

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 15-04-08 19:05

Hej ikke for at sætte dig på plads Fijala men vga kan både sidde på et pci-express kort og et (AGP) kort.

Du mente nok et agp kort i stedet for vga som du skriver.
Vga er den normale udgang på grafikkort på agp kortene, mens de nyeste pci express kort kun har dvi stik.

Grafikkortet skal have et vgs stik hvis du har et blåt stik fra din skærm.
Men selve grafikkortet skal være i agp sokkel, så den passer sammen med bundkortet.

Mvh Dayworker24

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-04-08 19:36

Undskyld mente selvfølgelig ikke VGA med AGP.

Jeg fjols

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-04-08 19:38

Og dayworker suplerer fint med rigtige oplysninger, modsat mine egne. Godt de blev fundet, så du ikke begyndte at lede efter et grafikkort med en "VGA sokkel" for så ville du komme til at lede længe da det ikke findes

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 15-04-08 19:44

Alle kan tage fejl, det kan ske for selv den bedste

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-04-08 22:04

Ja, noget klogere er jeg da blevet, men jeg har stadig ikke fundet ud af hvad alle disse betegnelser står for og hvad de betyder....

ASUS AH2600PRO/HTDP
(512 MB) ATI Radeon HD 2600PRO / 3 år / AGP 8x / 600 MHz / 2560 x 1600 / 512 MB DDR II SDRAM (1 GHz) / VGA / DVI / TV/FM / Komposit VideoDDR II SDRAM... 638 kr.

ASUS N7600GS SILENT/HTD
(256 MB) NVIDIA GeForce 7600 GS / 3 år / AGP 8x / 400 MHz / 2048 x 1536 / 256 MB DDR II SDRAM (800 MHz) / VGA / DVI / TV/FMDDR II SDRAM... 569 kr.

Nu er det som før skrevet en gammel com. Er grafikkort så dyre eller findes de billigere ??
Jeg er ligeglad med producent.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 15-04-08 23:39

Bare for en god ordens skyld...hedder bundkortet: Intel Desktop boards D850MD

Og jeg har fundet følgende specifikation på det:

AGP Connector
? NOTE
The boards are compatible with 1.5 V AGP cards only.
AGP is a high-performance interface for graphics-intensive applications such as 3D graphics.
AGP is independent of the PCI bus and is intended for use with graphical display devices. The
AGP connector supports 1.5 V AGP 4X and 2X add-in cards.
An AGP card retention mechanism (RM) may be included with the boxed desktop board to be used
only with cards with retention notches (see Figure 14 on page 32).

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-04-08 08:41

Der bliver ikke læst meget i spørgsmålet: 15-04-08 16:18

Accepteret svar
Fra : dayworker24

Modtaget 50 point
Dato : 16-04-08 09:41

Hej.
ASUS AH2600PRO/HTDP
(512 MB) ATI Radeon HD 2600PRO / 3 år / AGP 8x / 600 MHz / 2560 x 1600 / 512 MB DDR II SDRAM (1 GHz) / VGA / DVI / TV/FM / Komposit VideoDDR II SDRAM... 638 kr.

Asus er producent.
Kortet har 512 mb ram af ddr 2 sd ram (en betegnelse for rammens hurtighed osv.) Pointen er at 512 er mere end rigeligt.

(agp 8x) Kortet har agp sokket, og det har noget af gøre med om den kan tilsluttes til bundkortet, og det kan gøre med hastighed op til 8 x.

600 MHz har noget med hurtigheden på kortet at gøre. Jeg er desværre ikke nok inden i det til at kan sige noget om de forskellige mhz tal.

Senere på beskrivelsen står der 1 ghz, og det er så vidt jeg ved det tal man bedst kan se ud fra hvor hurtigt kortet er. Og 1 ghz er mere end rigeligt til at køre diverse hurtige spil.

/ VGA / DVI / TV/FM (den har en vga og dvi udgang, og det er forskellige udgange til skærme. (ældre ctr skærmer bruger vga, og de nye tft skærmer bruger for det meste dvi, men har nogle gange også vga. Så vidt jeg se så har den mulighed for radio tilslutning, og tv, men der er jeg igen ikke sikker.

Det var en lille forklaring, men som sagt er der nogle ting jeg ikke er sikker på, men det kan du finde på google (sidder lige i skolen, så jeg kan ikke lige gøre det)
mvh Dayworker24

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 16-04-08 10:03

Tak for svaret dayworker24.

Man lærer så længe man lever.....mange tak for din hjælp.
Pytten

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-04-08 10:11

Har i indbyrdes aftale, det svar er allerede lavet: 15-04-08 14:17

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 16-04-08 11:02

peet49 du har givet muligheder på grafikkort i det indlæg, mens jeg har prøvet at forklare hvad de forskellige tal betød, og nej jeg kender overhovedet ikke Pytten1510.
så nej der er ingen indbyrdes aftale

Mvh Dayworker24