/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Biler på udenlandske plader
Fra : Lierne
Vist : 3400 gange
200 point
Dato : 15-04-08 06:04

Jeg ved ikke hvor jeg skal lede eller hvem jeg skal ssørge. Man hører et og så noget andet, men er det i virkeligheden det 3. man skal tro på.
Hvordan forholder det sig med biler på udenlandske plader? Må de køre i Danmark eller må de ikke? Kan der være andre muligheder end omregistrering?

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 15-04-08 06:49

Ved ikke helt hvad du mener. Du kan ikke køre rundt med udenlandske plader hvis du har fast adresse i Danmark. Du kan evt. skifte adresse til Tyskland eller Sverige og så køre på deres plader, men ved ikke helt om hvordan det kan lade sig gøre. Også noget med hvor du opholder dig mest. Men udlændinge der f.eks kommer hertil og arbejder her, må kun køre i deres bil her 1 år. Så skal den omregistreres til danske plader. Det gælder også grænsegængere der har adresse her mere end 1 år.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-08 06:50

Det afhænger helt af, hvem, der fører bilen.

En person, bosiddende (folkeregister anmeldt) i Danmark må føre en udenlandsk indregistreret bil fra grænsen til bopælen & retur, men ikke til bageren.

Kommentar
Fra : Lierne

Dato : 15-04-08 07:25

Dvs. at min mand gerne må have den stående til når han skal til sit hjemland på besøg, men må ellers ikke køre i den? Eller må han gerne det 1. år og så derefter ikke? Eller hvordan?

Kommentar
Fra : Lierne

Dato : 15-04-08 07:28

Har også hørt at han kan betale en procentdel af bilens danske vurderingspris hver måned som vægtafgift. Og så må han køre i den. Er der måske noget om det?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-04-08 09:24

Citat
www.ey.com/global/download.nsf/Denmark/biler_over_graensen/

Prøv og kig her . Jeg tror der er noget du / i kan bruge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-08 10:25

Bekendtgørelse om benyttelse af udenlandske køretøjer i Danmark:

http://www.ejlers.dk/documents/00072.pdf

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-08 10:33

Citat
Kan der være andre muligheder end omregistrering

registrering til danske plader = betaling af statsafgift (registreringsafgift)......

Hvis du har fast bopæl i DK, må du ikke køre her i landet i en udenlandsk indregistreret bil......ikke engang en du har lejet ......undtaget er personale på autoriserede bilværksteder, såfremt det udelukkende drejer sig om prøvekørsel af en nyrepareret bil, som den udenlandske ejer ved ophold i DK har kørt på værksted.

Citat
§ 17. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer registreret til virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne udelukkende er beregnet og indrettet til godstransport, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for fremmed regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober 1993, eller

2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i overensstemmelse med punkt 4 i samme bilag.

Stk. 3. Ligeledes må personer med bopæl her i landet føre motorkøretøjer registreret til virksomheder - og for så vidt angår nr. 2) tillige sammenslutninger, der ikke arbejder med gevinst for øje - etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne er indrettet til befordring af flere end 9 personer, føreren medregnet, hvis

1) kørslen alene udføres i virksomhedens interesse som erhvervsmæssig personbefordring, jf. Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel, jf. Rådets forordning (EF) nr. 12/98 af 11. december 1997, eller

2) der udføres personbefordring for egen regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 684/92 af 16. marts 1992 (adgang til markedet), jf. bekendtgørelse om buskørsel.

Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et motorkøretøj, der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende i udlandet, med henblik på enten erhvervsmæssig anvendelse eller erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende udland og her i landet. Beskæftigelse ved virksomheden eller det faste driftssted skal udgøre den pågældende persons hovederhverv. Det er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse til, at der betales registreringsafgift af køretøjet efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet. Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af tilladelsen, eller af personer, der hører til den pågældendes husstand.

Stk. 5. Personer med bopæl her i landet må føre et motorkøretøj, der er registreret til taxikørsel (hyrekørsel) i udlandet. Personen må her i landet udelukkende anvende motorkøretøjet til erhvervsmæssig personbefordring. Det er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse til fritagelse for afgift af køretøjer efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet.

Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg, automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer, redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller, kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering, klargøring, afskibning eller hjemtransport.

Stk. 7. Rigspolitiet kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår, give personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22318#K6

Godkendelse af svar
Fra : Lierne

Dato : 16-04-08 14:19

Mange tak for svaret dova.