/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Retinal Dysplasi
Fra : Karstenklint
Vist : 980 gange
214 point
Dato : 14-04-08 21:27

Hej.

Jeg har en Springer Spaniel som har RD i let grad. (En lille fold) Dyrlægen som forestod undersøgelsen siger, hvis jeg vælger at pare min tæve med en hanhund som er RD fri så er det ikke noget problem.
Er der nogle som har erfaring med dette?

Mvh Karsten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-08 22:16

Ikke ligefrem erfaring, men som hovedregel mener jeg ikke, at man under nogen omstændigheder, bør avle på et dyr man ved der har en eller anden defekt, som er arvelig.

For det er altid svært at forudsige om defekten nedarves, eller i hvor høj grad den nedarves.

Og når det hos en jagthund, drejer sig om så vital en funktion som synet, mener jeg ikke man bør gå på kompromis og håbe på heldet

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-04-08 23:11

Dova har fuldstændig ret. Vi har haft den selv samme diskussion vedrørende HD, men der er altså for meget på spil. Jeg ville derfor heller ikke anbefale det.
Den race du nævner er ikke nogen race, som på nogen måde er truet vedrørende indavl eller fra at uddø. Der findes mange som er helt sygdomsfrie. Havde der været tale om en mindre race og den pågældende hund havde været ”påkrævet” i avlen kunne jeg måske gå med til det.

Jeg har fuld forståelse for, at man gerne vil have sin egen gode hunds gener ført videre, men er de ikke 100% i orden gør man racen en større tjeneste ved, at undlade en parring.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 14-04-08 23:15

Selv en blind høne kan finde korn (-:

RD er en nethindesygdom som er medfødt. Den ses i 3 sværhedsgrader, en mild form som er streger på nethinden (folder), en middelsvære form som er mere udbredte forandrede områder på nethinden (geografisk) samt den svære form som er en delvis eller fuld løsning af nethinden.

Den svære form betyder at øjet er delvist eller helt blindt, mens den middelsvære og milde form ikke betyder noget for synet.

Arvegangen for sygdommen er ikke klarlagt for springer spaniels men man FORMODER at den er skjult vigende, dvs. at hvalpen skal have genet fra begge forældre for at få sygdommen.

RD er tilsyneladende ret udbredt blandt springer spaniels, en nyere undersøgelse afslørede ca. 15 % som havde sygdommen. Med den formodede arvegang betyder det at en meget stor del af alle springer spaniels enten er bærere eller har sygdommen.

Man anbefaler kun at bruge hunde med let eller middelsvær RD i avl, og kun at parre dem med frie hunde.

Sygdommen er som nævnt medfødt og kan påvises ved en øjenundersøgelse allerede i 7-8 ugers alderen.

Det er __FORMODER__ jeg er lidt usikker på. Derfor vil jeg gerne høre om erfaringer.

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-08 23:52

Citat
Arvegangen for sygdommen er ikke klarlagt for springer spaniels men man FORMODER at den er skjult vigende, dvs. at hvalpen skal have genet fra begge forældre for at få sygdommen

Citat
Det er __FORMODER__ jeg er lidt usikker på

Formoder betyder sådan set, at man ikke aner noget som helst om det, blot at det er arveligt, da der ikke er lavet sikre undersøgelser der kan dokumentere/bekræfte teorien om "skjult vigende" .

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 14-04-08 23:58

Nu er det ikke en ord forklaring jeg leder efter. Men erfaringer.

Mvh Karsten

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 15-04-08 00:25

Hvis du har været ved en af DKK øjenlyser og fået bekræftet du skal vælge en partner som er fri, og der ellers ikke er regstriktioner for racen på netop denne lidelse ser jeg ingen problemer. Mange af de øjensygdomme der er ved hunde kommer aldrig til at skade hunden, da den aldrig vil blive så gammel at det vil give problemer. Udvikling tager tid, og det gælder også øjensygdomme.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-04-08 09:26

Karsten!

Kort og godt. Avlsrådet for din race har besluttet, at der er et problem og man ønsker at løse det ved at indføre en avls restriktion. Så er det dem og dem alene, der sidder tilbage med afgørelsen!
Jeg gav dig det hint, at du kunne se lidt på HD debatten, det er fordi den har været ført i mange flere år.
Det er altså hverken dig eller en tilfældig dyrlæge, der skal begynde at gradbøje en gen fejl enten er hunden rask eller også er den ikke.
Mange kender Poul Thomsen effekten: Han vidste en GL. Dansk Hønsehund i TV og derefter blev der avlet på alt simpelthen. Det medførte at man senere kom til at trækkes med flere arvelige bestemte sygdomme, så meget så man måtte hente ”Nyt” blod i Frankrig, så nu er en GL. Dansk ikke længere en GL. Dansk.

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 15-04-08 09:48

Avlsrådet????? Jeg har ikke noget med et avlsråd af gøre. Jeg er blevet rådet til, af sundhedsudvalget i min klub, at få en second opinion, hvilket jeg vil gøre, hvis hunden bliver dygtig nok til avl.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 15-04-08 10:11

Det medførte at man senere kom til at trækkes med flere arvelige bestemte sygdomme, så meget så man måtte hente ”Nyt” blod i Frankrig, så nu er en GL. Dansk ikke længere en GL. Dansk.

Hvad mener du med det? bb1. En GL. Dansk er vel stadig en GL. Dansk.

Hilsen Karen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 214 point
Dato : 15-04-08 14:57

Altså.....
Når defekten er skjult vigende, så skal hunden have det defekte gen fra begge sine forældre for at få defekten.

DIN hund, Karsten, har altså genet fra begge sine forældre. For ellers ville hun ikke have defekten.

Hvis du lader hende parre med en hanhund, der ikke har defekten, så kan der ske to ting:

1) hvis hanhunden IKKE har genet, -hverken fra sin mor eller fra sin far, så vil din tæve få raske hvalpe. Men ALLE er bærere af genet. For din hund giver et gen til hver af hvalpene.

2) hvis hanhunden HAR genet fra én af sine forældre, men er skjult bærer, så vil hanhunden videregive genet til halvdelen af din tæves hvalpe. Og da HUN i forvejen giver alle hvalpene et gen, så vil halvdelen af hvalpene også få defekten.
OG hanhunden kan GODT være skjult bærer selv om også hans forældre er raske. For hvis to skjulte bærere får hvalpe sammen, så vil en fjerdedel af hvalpene være helt raske og ikke bærere, -en fjerdedel vil have defekten, og den sidste halvdel vil være skjulte bærere.

---------Så kan det jo osse være, at "formodningen om skjult vigende arvegang" er forkert. At arvegangen i stedet var dominant..
Og så KUNNE det være, at din tæve kun havde ét gen fra den ene af sine forældre.

Det ville medføre, at hun kun gav genet videre til halvdelen af hvalpene........... men de ville så alligevel få defekten på grund af dominansen... Den anden halvdel af hvalpene ville så være raske og endda ikke være bærere... FORUDSAT at faderen var fri for defekten.

Nå, men jeg har lige googlet på defekten.
Og det får mig til at spørge:

Hvor gammel er din tæve? Og hvornår fik hun konstateret RD?
---For den mildeste form for RD kan åbenbart konstateres allerede hos hvalpe i 7-8 ugers alderen.. Og den kan de vokse fra. Den form menes ikke at være arvelig..

Hvis din tæve har en arvelig mild form for RD, så skal du nok sætte dig ind i, hvordan sygdommen er i en værre grad. Hvor alvorligt det er for hunden at være helt eller delvist blind...
For det er jo, hvad din tæve giver til mindst halvdelen af sine hvalpe. Hvalpene kan få defekten i værre grad end moderen har den.

Der skal være rigtig gode grunde for at avle på en hund med en erkendt arvelig defekt.
Hvilke gode grunde har du til det? Hvor "god" er din tæve? Udstillings- og prøvemæssigt?

OG hvis du beslutter dig for at lade hende parre, så vær omhyggelig med at finde en hanhund, der IKKE er bærer. Undersøg hans stamtavle minutiøst. OG undersøg hans hvalpe fra tidligere kuld.
Hvis du kan finde en han, der DOKUMENTERET ikke er bærer af defekten, så kan det være ok at parre. Men det kræver jo, at køberne til hans hvalpe har gidet gøre sig en ulejlighed at få øjenlyst deres hunde..... Det ER der nok ikke så mange der gør, hvis de ikke vil bruge dem til avl..

Kommentar
Fra : Karstenklint

Dato : 15-04-08 15:55

Hej Birgitta

Det er helt klart at min tæve skal udmærke sig på prøve, ud over det sædvanlige, før det kommer på tale med avl. RD eller ej.
Jeg forventer at hun en dag bliver DK. FTCH.
Udstilling )-: det har vi snakket om før, så den lader jeg ligge. (-:

Hvis det bliver aktuelt vil jeg gøre mit hjemme arbejde så godt som muligt.
Tak for svaret.

Mvh Karsten

Godkendelse af svar
Fra : Karstenklint

Dato : 15-04-08 15:55

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-04-08 16:58

Tak for accepten af mit svar..