/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Beregn skat? Udbetalt?
Fra : Stenstrup
Vist : 3387 gange
100 point
Dato : 03-04-08 12:55

Jeg sidder her og prøver at finde frem til hvad jeg vil få udbetalt ved evt. jobskifte.
Jeg har prøvet på skat´s "beregn skat" men er ikke blevet en dyt klogere???
Der får jeg bare en lang række tal, som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til, da jeg ikke ved hvad de betyder og hvilke tal der skal trækkes fra hvilke eller hvad der nu skal ske.

Hvad betyder skattepligtig indkomst? I mit hoved er det tallet der skal betales skat af? Altså skattepligtig. Men så bliver de udbetalt beløb godt nok lille.

Beregnet skat ialt står længere nede på siden, og eri mit hoved alt den skat jeg skal betale på hele året? Trækker jeg f.eks dette tal fra personlig indkomst ialt, bliver beløbet også lille.

Desuden kan jeg ikke finde noget omkring hvad mit fradrag er ialt? Det synes jeg er mærkeligt.

Nogen der lige er skrappe til den slags?

Jeg er logget ind på tastselv når jeg beregner, da der på den måde er en masse fortrykte oplysninger. Så kan jeg da ikke rode rundt på dem

Kommentar
Fra : achton

Dato : 03-04-08 13:01

Du kan vel bruge de gamle tal til jævnførelse.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-04-08 13:10

Det har jeg prøvet. Det kan jeg ikke finde ud af

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 03-04-08 13:15

Hvis du skal skifte job, og får eks. 1000 kr mere om måneden

skal du jo "bare" korrigere for det

altså beregne skat af forskellen ( op eller ned i lønnen)

eks. de 1000 trækker du 8% fra =920 kr

920 kr ganger du med din marginalskatteprocent

eks 920x52 %.. så er skatten 478 og du får så udbetalt 442 mere i løn

altså beregn forskellen +/- i forhold til nu gør regnestykket mere simpelt, men måske ikke totalt korrekt, men en god rettesnor

/ Henrik

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-04-08 13:21

Jeg har prøvet at forstå det sådan at skattepligtig indkomst + mit personfradrag det gav hvad der svarer til hvad jeg får udbetalt nu. Gør jeg det samme ved den nye indkomst er den kun 1000 kr mindre udbetalt pr mdr. På trods af at lønnen er 6250kr mindre før skat. Og der ikke er noget befordringsfradrag i den nye løn heller.

Hvis bare jeg så kendte mit fradrag, så ville det være til at finde ud af.
Men det kan jeg ikke finde ved hjælp af "beregn skatten"

Kommentar
Fra : achton

Dato : 03-04-08 13:22

dit fradrag ser du på sidste års opgørelse.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-04-08 13:27

Vi skrev vidst indlæg samtidig tordenkalven.

Jo hvis jeg prøver at regne baglæns som du skriver så kan jeg vidst godt få det til at lykkes. Jeg trækker bare mit befordringsfradrag ud af fradraget og indsætter så den "nye løn" som beregning.

Men er ikke helt sikker på det er nøjagtigt nok. Jeg kommer ned i en anden skatte klasse.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-04-08 13:30

Jeg sidder netop med årsopgørelsen. Der står ikke mit fradrag ialt nogen steder?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-08 13:30

jo det gør.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-08 13:32

Log ind på
http://www.skat.dk/
og find hjælp der

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 03-04-08 13:42

Så kan jeg bare ikke finde hvor fradraget står henne???

Jeg er på skat.dk. Det er jo der jeg ikke forstår det??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-08 13:45

Du skal logge dig ind, og se dine gamle selvangivelser
og årsopgørelser

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-04-08 13:46

Hvilke fradrag taler vi om ? Personfradag ? eller alle de fradrag du selv skal anføre/kontrollere i form af renter, befordring, faglige kontigernter, pensioner mv. ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-08 13:46

Du må hellere lære det, fremover sker det via skat´s hjemmeside.
Ikke mere papirarbejde.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 03-04-08 13:51

din skattepligtige indkomst er Personlig indkomst (am-indkomst, fonde etc.) + kapital indkomst (renteudg., renteindtægt.mv) - ligningsmæssige fradrag (befordring, A-kasse, beskæftigelsesfradrag). Derudover skal beregnes på bund, mellem, topskat som er af den personlige indkomst. Satserne findes på toldogskat.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 03-04-08 13:54

men jeg tror det du søger er fradrag pr.måned?? korrekt? Det kan du jo også beregne på toldskat hvis du taster dine nye lønoplysninger ind.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 04-04-08 08:33

Altså for det første så er jeg logget ind på skat´s hjemmeside. Det skriver jeg allerede i starten.

Jeg kunne godt tænke mig at kende mit fradrag ialt pr. mdr. Således jeg kan finde ud af hvad jeg vil få udbetalt ved evt. jobskifte og dermed lønændring og befordringsændring.

Jeg kan godt se på den beregning jeg har lavet på skat´s "beregn skatten" at skattepligtig indkomst er lig med personlig indkomst, minus kapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag.
Men hvad skal jeg bruge tallet skattepligtig indkomst til? Hvordan kommer jeg videre derfra og finder ud af mit fradrag og min udbetalte løn?

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 04-04-08 08:47

Nu prøvede jeg lige at ændre forskudopgørelsen/skattekortet ved at indtaste den forventede løn osv.
Så fik jeg sørme et fradrag pr. mdr. frem!!!
Så er det vel bare at regne sig frem ved at trække AM-bidrag og arbejdsmarkedsbidrag fra først og så fradraget. Trække skattetrækprocent fra og lægge sit fradrag oveni igen. Det giver i hvert fald et tal der lyder mere rigtigt end nogen af de andre jeg er kommet frem til???

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 04-04-08 08:50

Mente selvfølgelig ATP...

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 07-04-08 10:09

Jeg har stadig ikke fundet mit fradrag på min årsopgørelse. Kun mit personfradrag.
Når jeg skriver fradrag, så mener jeg fradrag ialt pr. mdr. Altså det der står på skattekortet, som arbejdsgiveren bruger.
Fradrag pr. mdr ialt fandt jeg først på skat.dk da jeg ændrede forskudsopgørelsen/skattekortet og IKKE på "beregn skatten"

Så måske det ikke er så nemt alligevel. Synes ikke rigtig der var nogen der kunne svare klart på det?

Eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok??

Kommenter...

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 100 point
Dato : 07-04-08 10:53

Du skal gå ind på www.skat.dk og vælge borger og bruge din digital signatur. Så vælger du ændre forskudsopgørelsen og retter tallene til herinde (scroll down og se skemaet.) så vælger du vis konsekvens nederst. Så får du et skema frem - her er der en liste med hvordan dit frafrag så ud før og hvordan det ser ud på månedsbasis, 14.dagesbasism uge basis og dagsbasis. samt hvad din trækprocent nu er. . (så kan du vælg godkend eller ret til at få ændret din forskudsopgørelse)
Så er det med at lave et excel ark og regne på lønnen ud fra dit fradrag, pensionsbidrag mv.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 07-04-08 11:16

trækprocent før og trækprocent nu.
Så tager du månedsgage - evt. arbejdsgiveradm.pension firma/eget bidrag= X
x-atp = Y
Y-AM-bidrag 8% = Z (a-indkomst)

(z) - fradrag = Q
Q-trækprocent = P

herefter

Fast Månedgage- evt.arbejdsgiver pension- atp - Z - P = udbetalt beløb...

håber jeg fik skrevet det korrekt ned

Godkendelse af svar
Fra : Stenstrup

Dato : 08-04-08 10:41

Tak for svaret maler-fidusen.

Jeg havde godt nok selv mere eller mindre fundet ud af det, men din forklaring er helt i top.