/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
fersk makrel
Fra : snaken
Vist : 1097 gange
50 point
Dato : 16-03-08 21:32

Købte dem i går lørdag. Spørgsmålet går på hvor lang tid disse kan ligge i køleskabet efter endt rensning?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-03-08 21:34

en dags tid, ikke mere

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 21:34

et par dage så skal der ske noget ellers kommer de til at smage lidt for meget af fisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-08 21:35

Ellers frys dem

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 21:36

Fersk fisk bør spises samme dag, den er købt. Da fordærvelsen er hurtigere jo højere temperaturer, er det bedst at opbevare fisk ved så lav temperatur som muligt, helst under 2°C

http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=398

Kommentar
Fra : kys_klumme_i_rø

Dato : 16-03-08 21:39

MJIAUhhhhhhhhhhhhh__wor bor di_ = fiskenealså

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-03-08 21:45

Fisk købt i almindelig fiskehandel er allerede gammel fisk.
Den tåler kun 1 dags opbevaring, og så skal det være i den koldeste del af skabet som skal være stillet på laveste temperatur.
Hvis den er røget holder den bedre.

Gammel fisk smager ikke så godt som frisk.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-03-08 21:46

Det er ikke kun et spørgsmål om smagen; man risikere at blive syg.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-08 21:50

Hvad kendetegner en frisk fisk?
Fiskens øjne skal være klare. De må ikke være matte, mælkeagtige, røde eller indsunkne.
Skindet skal være blankt og glinsende, og skællene skal være intakte.
Fisken skal dufte friskt af tang og havvand.
Fiskekødet skal være fast, glinsende og med en transparent, perlemorslignende farve. Det må ikke være slattent, uigennemsigtigt mat eller brun-/gråligt. Kødet må desuden ikke se flosset ud, men skal være ensartet og sammenhængende.
Gællerne skal være blodrøde. De må ikke være slimede og blege.
Hvornår sker der noget?
Ved en optimal opbevaring ved 0-2° straks efter fangsten, vil kvaliteten først begynde at falde mærkbart efter 5-6 dage.

Det første, det går ud over, er smagen og lugten. Dernæst begynder kødet også at miste sin fasthed, smagen bliver sur, og fisken fordærves herefter dag for dag.

http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=22

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 16-03-08 22:08

Hvor hulen købte du dem på denne årstid??
Men nok om det..... I lørdags??..... mener vel går??, for ellers ud med dem.
Fersk fisk kan normalt kun ligge en dag i køleskab, skal ellers fryses, men husk makrel er fed fisk.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 16-03-08 22:11

Ja jeg købte dem i går på markedspladsen. Fiskehandleren har et super godt ry - mange kunder og topkvalitet, så friskheden tvivler jeg ikke på. Vi har lagt dem i fryseren og spiser dem i morgen.

Mange tak for tippene. Ville gerne fordele points bedre end muligt er.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 16-03-08 22:11

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-03-08 22:18

Selv tak