/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opmuring af væg på terrasse.
Fra : g7790210
Vist : 2363 gange
20 point
Dato : 14-03-08 14:49

Jeg står og skal til at opmure nogle vægge på min terrasse. Terrassen har en sokkel i fundablokke, og der skal nu opmures vægge hele vejen rundt i en højde af 120 cm. Mit spørgsmål er bare, hvilket materiale der skal bruges. Jeg havde regnet med at mure dem op i lecablokke ( 19x19x49), men kan man bruge fundablokke istedet?... For det første er det ca 1/2 pris og så synes jeg også der er forholdsvis nemt at arbejde med... men er det noget man kan gøre?...og bliver resultatet godt?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 30 point
Dato : 14-03-08 15:06

Hej hej ....
Sådan set er der ikke noget i vejen for at du murer dine terrassevægge op i fundablokke - hvis du bruger alm. fundablokke skal du blot tænke på vægten af dine færdige vægge, om din sokkel er stabil nok.
Har du tænkt dig at fylde noget i de fundablokke ?
Hvis du fylder dem op med beton bliver væggen selvfølgelig meget stabil, men også temmelig tung - du kan selvfølgelig fylde jord i den øverste blok og plante blomster hele vejen rundt
Jeg ville nok vælge lecablokke til dit projekt, af hensyn til det færdige resultat. Jeg mener det vil blive væsentligt pænere med lecablokke, og heller ikke nær så tungt.
God fornøjelse med dit projekt - og god week-end
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : g7790210

Dato : 14-03-08 15:23

ha ha ha ja den med blomsterne kunne jeg måske score lidt billige point på

Det med vægten havde jeg sgu ikke lige spekuleret på

Tror også jeg holder mig til lecablokkene..

1000 tak for hjælpen!....

Godkendelse af svar
Fra : g7790210

Dato : 14-03-08 18:16

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-03-08 18:34

fundablokke har ikke den isolerende virkning som lecablokke har. og hvis du engang skulle finde på at lukke konstruktionen helt, vil du få et meget koldt rum. desuden er lecablokke væsentligt lettere at arbejde med. specielt når du skal til at pudse dem.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-03-08 18:36

og så skal du jo også have beton inden i fundablokkene. det koster også noget, så besparelsen er meget meget lille når du får det hele med.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-03-08 18:38

Jamen selvtak - dejligt når man kan give et godt råd - - - det kan jo være du scorer lidt point bare ved at lave muren
God paaske