/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reg attest.
Fra : Laika_pigen
Vist : 1024 gange
140 point
Dato : 11-03-08 13:38

Hejsa.

For snart 14 dage siden var jeg inde og omreg. min nye brugte bil.

Og der sagde de der ville gå 3-5 dage så modtog jeg en nye reg. attest.
Men jeg har ikke modtaget noget endnu???

Er der et sted jeg kan ringe hen eller kontakte på anden måde og hører hvad der kan være sket?

Hilsen Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-03-08 13:42

Du kan da prøve at ringe til motor kontoret i den by hvor du bor, men offentlige myndigheder arbejder ikke så hurtig, så mon ikke den kan nå at komme endnu

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-08 13:47

Hej laika pige.
Du må da ha fået en midlirtidig ??? Den har du da i bilen indtil den nye kommer. Der gik 14 dage før vi fik vores

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-08 13:47

Undskyld tastefejl

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 13:47

Håber det da. Men det er nu bare fordi Forsikrings selskabet har ringet og siger min forsikring bliver væsentlig dyrer nu fordi der står der på at der er Konstruktive Ændringer, hvilket jeg intet ved til eller kan se på bilen overhovedet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-08 13:50

Citat
Konstruktive Ændringer

Det må de da vide dem du har købt den af ??? De har vel ikke taget r.... på dig. Undersøg det lige for der er det købeloven der træder i kraft

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 13:52

Også selv om den er købt privat?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-03-08 13:59

JA JA og atter ja

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-03-08 14:21

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1720100 Ring til dit lokale motorkontor. Ud fra hvad, ar dit forsikringsselskab meddelt dig, at forsikringen bliver væsentlig dyrere pga. Konstruktive Ændringer?
Det har de da ikke kendskab til. Det er nok mere pga. du er gået fra en "billig bilforsikring/gruppe" til en dyerere gruppe fx pga. motorstørelse/mærke/ændring i dækningsvilkår fx fra ren ansvar til ansvar/kasko

Læs nederste afsnit om køb mellem private her: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/110/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 14:21

Citat
Også selv om den er købt privat?

Nej........

Køb hos privat
Når en forbruger vælger at købe bil privat – altså hvor sælger ikke er forhandler – er handelen ikke omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Handelen er dog omfattet af købelovens øvrige regler, hvis parterne ikke har indgået en anden aftale. Husk, at alle aftaler skal skrives ned, da det er svært at bevise mundtlige aftaler bagefter, når uenigheden er opstået. Du kan benytte dig af FDM's slutseddel til handel mellem private, som kan sikre, at sælger og køber har den samme forståelse af hvilken aftale, der er indgået.

Se dig godt for
Den private køber skal derfor se sig godt for. Bilen, man påtænker at købe, skal gennemgås og undersøges grundigt før købet, blandt andet ved en ordentlig prøvetur. Hvis køber overser fejl, der burde have været opdaget af ham, kan de som udgangspunkt ikke senere gøres gældende over for sælger. Man kan også med fordel benytte sig af FDM's brugtbilstjek. Den private køber bør før købet undersøge, om der er gæld i bilen ved at tage kontakt til Bilbogen på tlf. 86 12 91 45.

Nydelig brugt vogn - eller... Køb hos bilforhandler
Når køber er en privatperson (forbruger), og sælger er en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, er der tale om et forbrugerkøb. Ved forbrugerkøb gælder nogle særlige forbrugerbeskyttende paragraffer i købeloven. Flere af disse er ufravigelige. Det betyder, at der ikke kan aftales dårligere vilkår for forbrugeren.

http://www.flextra.dk/page360.aspx

http://www.juraeksperten.dk/brugte_biler.html

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

Og endelig behøver du ikke kunne se på bilen om der er lavet konstruktive ændringer.......det kan være motoren er bygget om så den har flere hestekræfter, , at der eks. er monteret turbo på den eksisterende motor o.s.v.......

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 14:24

Men hvad kan en Konstruktiv Ændring være???

Der er intet synligt at se på bilen. Hverken inde i den, uden på den eller under den.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-03-08 14:38

Der er noget der ikke passer med hensyn til de oplysninger du kommer med.
Du siger at du har omreggistreret en brugt bil du har købt?
Normalt er det sælger der tager på motorkontoret med en attest og får den omregistreret. Du får så en midlertidig registreringsattest der fortæller at bilen er din.
HAR DU FÅET DEN?

Samtidig med at man afleverer den på motorkontoret skal også afleveres et stykke papir fra et forsikringsselskab. Bilen er således forsikret fra du forlader motorkontoret.

Det med konstruktiv ændringer, ja hvad er det??????????

Du må da vide om der har stået noget på registreringsattesten om bilen er blevt ændret?????

Ring til motorkontoret (eller skat som det hedder i dag) og spørg hvor din originale registreringsattest bliver af.

Hvis det er en importeret bil er det noget helt andet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 14:44

Citat
Der er noget der ikke passer med hensyn til de oplysninger du kommer med.
Du siger at du har omreggistreret en brugt bil du har købt?
Normalt er det sælger der tager på motorkontoret med en attest og får den omregistreret. Du får så en midlertidig registreringsattest der fortæller at bilen er din.
HAR DU FÅET DEN?

Nu var det sådan jeg købte bilen privat og vi skrev slutseddel. Den fra politiets hjemmeside. Så havde jeg den og fik så manden jeg købte bilen af hans gammel reg. attest. Så har jeg jo 3 uger til at få bilen omreg i. Sådan er loven. Jeg som køber må kører max 3 uger i den andens forsikring.

Jeg har den attest som skulle udfyldes på motorkontoret, men det er jo ikke nok. Skal jo ha den del med de. I og II er på.

Jeg ved ikke om bilen er importeret.

Da jeg købte bilen stod der intet på den reg. attest at der var nogle ændringer. Kun at det var en Golf II 1,6 Diesel..... på Hvide plader til privat kørsel.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-03-08 14:49

Ja, men normalt tager vsælger afsted til motorkontoret fordi det er jo ikke sikkert at køberen gør det.
OK du har omregistreret bilen og du har måske haft en synsattest med eller skulle den ikke synes.
Konstruktiv ændring kan være at der er blevet sat en større motor i bilen end den er født med. Måske er der monteret xenon lys foran som er ulovligt.
Jeg forstår stadig ikke hvorfor din forsikring ringer til dig. Når de får papirerne fra skat laver de en police som de sender til dig.
Ring til motorkontoret (skat) og spør hvod den bliver af.
Nogle gange går der få dage andre gange flere uger.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-08 15:08

Jeg kan overhovedet IKKE se HVOR forsikringen kommer ind i billedet....

Hvordan kan de sige at den bliver DYRERE - dyrere end HVAD ????

Det konstruktive har da ikke noget med dig at gøre - bilen var vel registreret TIDLIGERE - Og så er det vel allerede godkendt - ellers skal den jo til syn (og så ville du ikke bare kunne omregistrere den)....

Der er et eller andet galt i din historie....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-03-08 16:48

Når bilen har nr-plader på, er den næppe importeret for nyelig. Kan det tænkes, at den tidligere ejer har ladet foretage "konstruktive ændringer" og ikke har kunne få den synet? Forsikringen er ikke inde i billedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 18:04

Citat
Normalt er det sælger der tager på motorkontoret med en attest og får den omregistreret.

Sikke da noget ævl........det er faktisk mere almindeligt, at køber får registreringsattesten med og selv sørger for omregistrering

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 140 point
Dato : 11-03-08 18:07

Citat
Konstruktiv ændring kan være at der er blevet sat en større motor i bilen end den er født med

Igen noget ævl...lad da for pokker være med at kloge om noget du tydeligvis ikke har forstand på.

En større motor er IKKE en konstruktiv ændring....men det er det, såfremt den eksisterende motor ombygges så den får flere kræfter

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 18:17

Citat
Da jeg købte bilen stod der intet på den reg. attest at der var nogle ændringer. Kun at det var en Golf II 1,6 Diesel..... på Hvide plader til privat kørsel.

Hvis der foretages konstruktive ændringer skal bilen synes med det........og det vil efterfølgende fremgå af registreringsatten....ikke hvad der er lavet som ændring, kun en påtegning om, at der er en ændring.

Har selv haft en Golf 1,6 med konstruktive ændringer....det var fordi der var monteret turbo og intercooler på den..........

Hvad forsikringsselskabet så har med det at gøre, synes jeg lyder meget underligt....for i det øjeblik de tegner forsikringen, kan de med det samme se alle bilens oplysninger ved at tjekke enten stel-eller registreringsnummer (hvis der er nummerplade på), og dermed også om der er noget specielt ved lige netop den bil.....

For øvrigt er der ikke noget mærkeligt i, at du ikke har modtaget registreringsattesten endnu.....det er ikke altid det går så hurtigt som lovet.......

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-03-08 18:20

Forsikringsselskabet må da kunne give dig oplysning om, hvad de anser for konstruktiv ændring ?
Det er som regel ændring af bremser, styretøj eller som beskrevet ændring af motorens effekt udover de 20 % der almindeligvis er tilladt, eller vistnok også sænkning over 40 mm (Så kræves der godkendelse fra fabrikken e.l. har en synsmand fortalt.
Er der efterfølgende monteret f.eks. servostyring ? Det bør da ialtfald ikke berettige til en større præmie.
Det er SKAT der står for motorkøretøjer nu, og alt efter hvor vakse de er, burde det gå relativt hurtigt med registr. attesten.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 19:44

Dova.

Tak for dit indlæg. Det som jeg ikke forstår er at hende ved forsikringen ikke kan fortælle mig hvad det er som er lavet ved bilen? Og hvad den konstruktive ændring er. Den er hverken sænket, monteret servostyring eller noget i den.

Kan det være en konstruktiv ændring hvis der er lavet rust i paneler eller måske en bro som er skiftet????

Jeg ved intet om det var min far som måske sagde det kunne være det?

Citat
Jeg kan overhovedet IKKE se HVOR forsikringen kommer ind i billedet....

Hvordan kan de sige at den bliver DYRERE - dyrere end HVAD ????

Refi.

Det med forsikringen var da jeg ringede derind fortalte de mig de ikke kunne fortælle mig den eksakte pris da de ikke kendte den præcise motor str. Altså ang HK.

De oplyste mig en pris mellem 2170kr til 2990kr Og nu ringede de så idag og sagde forsikringen blev 3576kr???????????! Altså en del dyrer end først fortalt.

Det er en Golf II fra 85 1,6 Diesel med 54hk?? Så det er jo ikke et voldsom motor som er i den.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-08 19:53

Så er det vel fordi det er en diesel og de først får oplyst det nu

Så den konstruktive ændring de snakker om er enten fordi de IKKE vidste det var en diesel eller den "oprindelig" har været en benziner....

85 - den kan snart få veteran forsikring

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 20:03

Men nu er det sådan de fra start har vidst det var en Diesel. For de havde skrevet det på forsikrings beviset jeg fik fra forsikringsselskabet.

85 er da ingenting, jeg har da "opgraderet" den fra en Golf I fra 83.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-08 20:32

Så har vedkommende der oplyste den første pris vel ikke "opdaget" det....

Eller de 2 år "nyere" gør forskellen....

Jeg kan ikke gennemskue hvad de mener....

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 20:41

Ok Refi det må være de 2 år som gør prisen så dyr.

Men ellers var det bare det med den konstruktive ændring som forvirrer mig.
Det må åbenbart ha stået op den gamle reg. attest.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 21:10

Citat
Kan det være en konstruktiv ændring hvis der er lavet rust i paneler eller måske en bro som er skiftet????

Nej, absolut ikke......en konstruktiv ændring er enten ombygning af bilens karosseri, altså ændring af udformningen og ikke bare udskiftning af dele......væsentlig ombygning af motoren (mærkeligt nok ikke udskiftning af motor)
eks.: skift af motoren med en større motor på eks. 65 hk er ikke en konstruktiv ændring, men det er det hvis den eksisterende motor peppes op med en turbo m.m. så den får 65 hk.

Nedbygning, ændring af sporvidde, o.s.v., ..altså de mekaniske dele groft sagt, men det er ikke sandsynligt, da det er meget svært (oftest umuligt) at få synet og godkendt..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 21:12

Citat
85 - den kan snart få veteran forsikring

Arh...det mangler den nu nogen år i endnu.....12 for at være helt nøjagtig

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 22:58

Men Dova hvor kan jeg så få endeligt svar om hvad der er lavet ved den når hverken vi eller han bilen blev købt af ved det? Har nemlig haft kontakt med ham nu.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-03-08 23:38

3756 kr pr år i forsikring er billig spørger du mig.Jeg betaler over 5000 for kun ansvar forsikring.
alimak

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-03-08 23:45

Men kører du også som elite billist???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-03-08 23:56

Når du får registreringsattesten, så prøv at henvende dig i en bilsynshal.....der kan de ud fra bilens stelnummer/registreringsnummer se hvad der er lavet ved den......

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 12-03-08 00:00

ok tak Dova.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-03-08 00:02

Ja jeg er elite bilist.Men jeg er dårlig til at forhandle med forsikringselskapet
alimak

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 12-03-08 00:05

ok. Nu har jeg kun bilforsikringen ved Alm.Brand resten har jeg ved IF og det er udelukkende fordi jeg ikke vil ha den selvrisiko som IF har på deres bilforsikring jeg stadig er ved Alm.Brand med bilen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-03-08 00:10

Det er fantastisk å meget bævl der kan skrives her i svarene. Mest begrundet med noget folk gætter sig til eller forestiller sig at det måtte være.

Det er så enkelt:

Hvis dit forsikringsselskab skriver til dig om konstruktive ændringer skal du spørge dem om hvad de mener med det, og hvad de bygger det på.
motorkontor osv kan da ikke svare for forsikringsselskabet.

Man kan gætte på at det bare er en dårlig formulering fra selskabets side. Det sker tit her i disse tider, hvor breve er edb udskrevne, og hvor it afdelingerne er befolket af ukvalificerede medarbejdere.

Det de mener er formentlig at din nye bil er i en dyrere præmieklasse. De har fået edb overført din nye registrering, selv om motorregistreringen endnu ikke har fået puttet attesten i en kuvert og sendt den. Det er set før.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 12-03-08 07:02

De fleste Forsikringsselskaber tar´jo en højere pris når man ikke har andre forsikringer i selskabet.
Een gang IF og aldrig mere IF.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-08 09:23

transor

Citat
Hvis dit forsikringsselskab skriver til dig om konstruktive ændringer skal du spørge dem om hvad de mener med det, og hvad de bygger det på.

Det blev jo fortalt allerede i en af de første kommentarer, at forsikringsselskabet ikke vidste hvad der var af konstruktive ændringer, kun at de kunne se de var der

Og m.h.t.

Citat
Det de mener er formentlig at din nye bil er i en dyrere præmieklasse

Så går jeg ud fra, at der kun er tale om ansvarsforsikring her til den lave præmiepris der oplyses .....og en to år nyere bil med samme motorstørrelse bør ikke være så meget dyrere (hvis den gamle også var diesel altså....... hvis det var en benziner havde den flere hestekræfter og enten samme eller mindre motorstørrelse i ccm og så gi'r det jo slet ikke mening) )

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 12-03-08 11:51

Tak for svaret dova.

Ved godt det handlede om min reg. attest. Og det svare svarede du også på.

Jeg har også fået undersøgt hvad der var af Konstruktive Ændringer.

Det var motoren som er blevet skiftet ud.

Før var det en Benzin men i April sidste år blev der lagt en Diesel motor i.

Tak til alle i tråden.

Og det andet med forsikringen har intet med de Konstruktive Ændringer at gøre. Det er udelukkende fordi den gamle bil KUN vejede 800kg og min "nye" bil vejer 850kg for deres skille grænse er 820kg.