/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem arver her?
Fra : kartoffel88
Vist : 1402 gange
151 point
Dato : 09-03-08 19:32

Hej.
Min far har fået en ny kone og har fået to nye børn med hende.
Hvad så når min far går bort en dag. Hvem arver så hans firma?

Er det automatisk hans kone der arver alt? Eller får alle børnene også en del af arven?

Der er ikke skrevet testamente.

Det er ikke grådigt ment, men vil bare vide det af ren nysgerrighed.
Bliver man overset som barn? Jeg har arbejdet i firmaet i mange år, men har nu fået et andet arbejde.

Nogen der kender noget til det?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-03-08 19:37

hejsa

du arver på lige fod med de børn han har fået med sin nye kone. jeg mener at konen arver halvdelen og den sidste halvdel deler i børn ligeligt mellem hinanden.

og hvis hun vælger at gifte sig igen, så skal hun skifte med jer børn om den ene halvdel.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 09-03-08 19:39

ellers er dert en side her du kan læse
'

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/arveloven.html

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-08 19:44

Hvordan kan du nu være sikker på, at der ikke er skrevet testamente

"Hvis" det skulle ske, at din far døde, så kan enken ikke sidde i uskiftet bo, da jeg, som jeg læser det, så er du ikke barn af din fars nuværende kone. Så har du krav på din arv efter din far når/hvis han dør

Men arveloven er ændret meget. Det betyder ikke, at du ikke kan arve noget, det har du ret til. Men din far kan jo godt uden dit vidende have skrevet et testamente, så du kun arver det mindste, som han kan råde over.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-08 19:49

Er din far blevet gift med den "nye" kone !!!!

Hvis ikke så er hun ikke arveberettiget .

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-03-08 19:51

jeg vil lige gøre opmærksom på at der per 1. januar 2008
er kommet NY ARVELOV !!!!

LÆS VIDERE HER...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=ny+arvelov&meta=

bl.a. tvangsarven er blevet mindre !!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-03-08 19:53

er helt enig med ans i at du i og med den nye arvelov
kan risikere at blive begrænset

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 09-03-08 20:40

Ja de er blevet gift.
Jeg går bare ud fra at han ikke har skrevet testamente. Hvis han har bliver jeg kun glad, men det er ikke noget jeg spørger om. Det vil lyde forkert

Ja hans nye kone fortjener halvdelen. Bare jeg også får lidt for min indsats. Det sysntes jeg er fair.

Læser lige links..

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 09-03-08 20:46

Den nye arveret ser sort ud for børnene. Eller er det mig der ikke helt forstår det?

Ægtefællen vil få 15/16 af hele fællesboet og børn skal dele 1/16. Hvad fanden er det for noget?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-08 20:50

Der er jo ikkekun een, der arver din fars firma. Måske arvingerne kan blive enige om at drive det videre.

Men som biologisk søn er du arveberettiget, men hvor meget eller lidt du kommer til at arve, det kan jeg ikke svare dig på.

Men arveloven er ændret, så hvis din far har skrevet testamente, så kan du ikke vide, hvad hans børn kommer til at arve.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-08 20:53

Hvis der er skrevet et testamente, så kan din far selv bestemme, hvordan arven skal fordeles (indenfor lovens rammer)

Men har din far og hans nye kone fælles formue !!!

Der er mange ting som en far ikke oplyser sine børn om

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 09-03-08 21:08

den nye arvelov KAN ved testamente begunstige en samlever som ved ægteskab !!!

den nye arvelov er beregnet til at lette GENERATIONSSKIFTE
læs mere her...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=ny+arvelov+generationsskifte&meta=

jeg synes godt man - uden at det virker usmageligt
kan åbne emnet 'generationsskifte' med sin far
så ville der måske også være mulighed for at vide mere om evt. testamenter ??

men korrekt
den nye lov ændrer begunstigelser og begrænsninger i forhold til tidligere regler om tvangsarv !!!

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 151 point
Dato : 09-03-08 21:13

Såfremt der ikke er ægtepagt mellem din far og hans nye kone, så vil halvdelen af din fars formue plus halvdelen af hans nye kones formue udgøre din fars 'bodel'. Særlige forhold kan dog tilsige noget andet.

Hans nye kone kan ønske at fortsætte med at 'bestyre' din fars bodel efter din fars død, men da der er 'særbørn' kræves børnes samtykke. Hvis ikke alle børnene er enige, så skal der skiftes - d.v.s. din fars bodel skal deles mellem arvingerne.

Hvis der ikke er testamente, så vil halvdelen af din fars bodel tilfalde den nye kone, halvdelen børnene (d.v.s. 1/6 hver).

Husk at værdierne er din fars. De 'tilhører' på ingen måde arvingerne. Din far har (måske) valgt at formuen efter hans død skal deles i.h.t. ovenstående regler. Det må man respektere. Så jeg forstår slet ikke "Bare jeg også får lidt for min indsats. Det sysntes jeg er fair."

http://www.plesner.com/resources/235.pdf

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 09-03-08 21:33

Ok tak for hjælpen.
Informativt.

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 09-03-08 22:06

Hejsa

Vil blot sige at selvom der er kommet ny arvelov, kan man godt modstride et evt. testamente, hvis man som du fx. har arbejdet i firmaet i mange år og din far og hans nye kone ikke har kendt hinanden i så forfærdelig mange år.

Men det lyder rart at du godt kan unde hende en del.... menga er jo desværre griske når det kommer der til.

.......... men jo... jeg synes også godt at du ved en passende lejlighed kan nævne det for din far.... Det kan gøres på mange pæne måder