/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Grand Prix/Monza Tænding
Fra : RasmusJ13
Vist : 3692 gange
285 point
Dato : 09-03-08 18:07

Er der nogle der vil forklare mig en hel masse omkring en Puch Monza's eller Grand Prix's tænding? alt hvad i ved med indstilling, kordensator, optimal ydelse osv. eventuelle tegninger over en også gerne med beskrivelse. På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 285 point
Dato : 09-03-08 19:45

Altså selve tændingen sidder på en tændingsplade der kan bevæges fra den ene side til den anden i de ovale huller den er skruet fast med I midten af den sidder kruntapakslens ene ende på den sidder en konus der sørger for at åbne lukke platinerne (kontakterne)som skal have en bestemt afstand som jeg ikke lige husker Når platinerne åbner lukket tilsluttes /afbrydes en lille strøm som opstår i den ene spole ved hjælp af svinghjulet der drejer rundt med magneter på (ligesom de nye blinkende cykellygter)når den lille strøm tilsluttes afbrydes og som render igennem en lille spole der er omkranset af en større spole opstår der en stor strøm ca 24.000 volt til tændrøret i form af en gnist der antænder benzinblandingen inde i cylinderen Platinerne er forbundet med en kondensator som skal optage (midlertidigt )den overskydende strøm ved platinerne da de eller vil blive brændt af hurtigt Platinerne kører på konussen på akslen med sin bakkelitklods der med tiden bliver slidt og der deraf kommer mindre og mindre afstand og til sidst ingen gnist Tændpladen skal stå ca i midten af de ovale huller der svarer til 1§mm antændelse før top

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-08 19:47

Der kan også monteres en elektronisk tænding uden sliddelene kondensator og platiner Angående tegninger måske pallebhansen har nogle skriv evt en pm til ham ellers måske på biblioteket

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-03-08 20:56

WWW.thansen.dk har jo en hel del stumper, kondensator tændrør mm, og i deres gratis puch katalog, står der desuden angivet indstillinger, splittegninger mm, feks. platinafstand 0,35-0,45mm
Olie i motor 0,25 l
tændrørselektrode afstand 0,5-0,6 mm
http://www.puch.dk/
http://www.puch-wieser.at/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Friborg71

Dato : 11-03-08 08:58

statisk fortænding 2,2 mill. fød.

Godkendelse af svar
Fra : RasmusJ13

Dato : 12-03-08 18:41

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-08 19:06

Takker og bukker